leen door klanten laat leiden Algemeen 'Een strategie bij de Rabobank is niet zo moeilijk. Je moet gewoon doen waaraan de klant behoefte heeft.' gemoderniseerde coöpera tieve missie. Een ander mooi hoogtepunt is de ontwikke ling van het Allfinanz- concept, de verbreding van onze dienstverlening. De sa menwerking met Interpolis en Robeco. Daar kijk ik met genoegen op terug. We heb ben daarin een voortrekkers rol vervuld en zijn in Neder- heeft ook positieve gevolgen gehad. Het gat van 600 mil joen gulden dat we hadden is gedicht. De doelstelling is wel degelijk bereikt. Achteraf is het makkelijk analyseren, maar de tarife ring was ook het begin van de brede financiële dienstver lening. Het is ons toen dui delijk geworden dat het con cept van kredietcoöperatie niet langer houdbaar was." Herman Wijffels, een be scheiden mens, wars van borstklopperij -"dat Michelinmannetjes gedrag past niet bij ons"- is trots op wat hij met de Rabo bank bereikt heeft de afge lopen jaren: de bank is uitgegroeid tot een toonaan gevende financiële dienst verlener met 50.000 mede werkers. Maandag gaat hij op weg naar de SER. Iets dat hij in al die jaren Rabo- steeds meer bedrijven in Nederland gaan im- en ex porteren en in het interna tionale verkeer verwikkeld raken. In dat perspectief moeten wij zorgen dat wij buitenlandse kennis, exper tise en activiteiten aan ons pallet toevoegen. Dat is gebeurd. Ter illustratie: op dit moment doen wij meer dan een kwart van alle bui tenlands betalingsverkeer dat in Nederland wordt af gewikkeld." Een volgende stap in de strategie is investment ban king, zeg maar het bemidde len op de financiële markten tussen partijen die geld over hebben en geld tekort heb ben. Wijffels: "Dat gaat wel met de nodige ritselingen ge paard, maar de bemiddeling buiten de balans van de bank om wordt steeds be langrijker. Nu blijkt dat wei- De komende en gaande man bij de presentatie van de jaarcijfers 1998 nuwachtig worden van wat anderen over ons denken." Tarifering Minder fijne herinneringen bewaart Wijffels aan de in voering van tarieven voor het betalingsverkeer begin jaren negentig. Of hij er spijt van heeft? "Als je zegt dat je mensen niet tegen de haren in moet strijken, dan hadden we het inderdaad niet moeten doen. Maar het bank niet heeft gedaan, kan hij dan in ieder geval wel doen: beleggen. "Toen ik in 1981 begon bij de bank heb ik besloten niet in aandelen te stappen, om iedere schijn van voorkennis te vermij den. Je komt toch regelma tig in contact met grote, beursgenoteerde bedrijven. Maar het is goed mogelijk dat ik een deel van mijn vermogen nu wel op de beurs beleg." licht nog niet zo, maar in 2010 zullen we terugkijken en Iconstateren dat het nodig is geweest." "Weet je", zegt hij, "bij de internationalisering, Allfinanz en nu investment banking, steeds weer is door anderen geroepen: moeten jullie dat nu wel doen, is dat wel iets voor jullie. Het is de hele geschiedenis van de bank. Zelfs bij de oprich ting van lo kale banken is gezegd: maar boeren, dat is toch niks voor jul lie. Maar wij zijn eigenzin nig en laten ons alleen lei den door onze klanten. We moeten zeker niet ze- Het applaus na zijn benoeming tot voorzitter van de Hoofddirectie land nog steeds de absolute koploper." Het gevolg van het strate gisch denken van de Rabo bank, aldus Wijffels. "We hebben wel eens geroepen dat een strategie ontwikke len bij de Rabobank hele maal niet zo moeilijk is. Je moet gewoon doen waaraan de klant behoefte heeft. Dat Kijk naar het aantal effecten orders, dat is de afgelopen vier jaar vervijfvoudigd." Internationalisering Als tweede voorbeeld van dat strategisch denken noemt Wijffels de internationalise ring. "Dat speelde zich af begin jaren tachtig, toen het nog helemaal niet zo evident was dat we een internatio- is onze legitimatie om iets te doen, niet omdat we ergens mooi aan kunnen verdienen. Alleen, je moet die behoef- naal bedrijf in het leven moesten roepen. Maar toen zeiden we al: als het gaat zoals wij denken, dan zullen ten vijf jaar van tevoren aan zien komen. En dan wordt het een slag gecompliceer der. Want op het moment dat die behoeften er daad werkelijk zijn, moet je klaar zijn om erin te kunnen voor zien. Dat is bij de ontwikke ling van het Allfinanz-concept gebeurd." De resultaten daarvan heb ben Wijffels toch verrast. "De mate waarin klanten in de afgelopen jaren behoefte hadden aan pensioenproduc ten, verzekeringsproducten, aan beleggingsproducten, dat heeft ook mijn stoutste ver wachtingen overtroffen. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 11