1998 goed jaar voor Interpolis Communicatie-opleidingen binnenkort van start Rabobank Nijkerk als eerste klaar met omzetting naar Bedrijven Compact Polis INTERVIEW WIJFFELS BESCHIKBAAR VOOR LOKALE LEDENBLADEN Verzekeraar keert f276 miljoen uit Nieuwsbrief Centrale Thesaurie op TreasuryWeb Het aantal communicatiemedewerkers binnen de Rabo- bankorganisatie groeit. Daarom gaan binnenkort drie oplei dingen van start voor communicatiemedewerkers van loka le banken die communicatie, voorlichting en/of PR in hun takenpakket hebben. Een dag na de presentatie van de jaarcijfers van de Rabobankorganisatie treedt ook dochter Interpolis met haar cijfers over 1998 naar buiten. Zowel de omzet als het resultaat stegen met 15%, met name door gun stige ontwikkelingen in het Levenbedrijf. Hoofddirectie voorzitter Piet van Schijndel van Interpolis maakt de resultaten vandaag in Amsterdam, het financiële hart van Nederland, be kend. Interpolis -inclusief Hagel- unie, Sterpolis en RoZeker- zag zijn premieomzet vorig jaar stijgen tot 5,5 miljard. Het resultaat vóór winstde ling en belasting kwam uit op ƒ647 miljoen. Klanten van Interpolis profiteren van dit goede resultaat. 43% er van, 276 miljoen, geeft de maatschappij terug aan winstdelingen. Verreweg het grootste gedeelte van dit bedrag, 245 miljoen, gaat naar collectieve pensioen klanten. Het resterende deel komt bij agrarische bedrijfs- relaties terecht. Levenbedrijf Vooral het Levenbedrijf deed het goed vorig jaar. De omzet steeg met 16%, het resultaat vóór belasting met ruim 19%. Deze stijging is onder meer het gevolg van het succes van de OpMaat Verzekering bij hypotheken. Ook de koopsomomzet toonde een meer dan gemid delde marktgroei, waardoor Interpolis zijn leidende posi tie in die markt verder kon uitbouwen. Schadebedrijf Bij het Schadebedrijf valt de groeiende afzet van de Alles in één Polis op. Eind vorig jaar waren 820.000 klanten in het bezit van deze polis, met in totaal 2,2 mil joen dekkingen. Volgens de verzekeraar komen daar iedere maand 25.000 nieu we dekkingen bij. De totale premieomzet steeg met 12%, terwijl het resultaat vóór belasting van de branches Motorrijtuigen en Brand toenam tot respectievelijk 38 miljoen en 39 miljoen. Desondanks daalde het totale resultaat van het Schadebedrijf met 18% tot ƒ101 miljoen. Reden hier voor is de aanzienlijke te rugloop van het resultaat in de branche Ongevallen/ Ziekte: van 58 miljoen in 1997 naar 14 miljoen vorig jaar. Dit komt vooral door investeringen en aanloop kosten voor Ziektewet verzekeringen, aldus Inter polis. De Praktijkcursus Commu nicatie laat deelnemers ken nis maken met relevante hoofdonderdelen van de communicatie. De cursus is verdeeld over drie maal twee dagen. De eerste bijeenkomst is op 9 maart in congrescen trum de Reehorst in Ede. Als vervolg op deze prak tijkcursus geldt de training Effectieve Communicatie planning. In zeven dagdelen werken cursisten aan cases uit de praktijk. Deze trai ning start op 19 mei (locatie nog onbekend). De twee daagse training Advies vaardigheden tenslotte, is met name bedoeld voor communicatiemedewerkers die het management advise ren. De training biedt deel nemers de mogelijkheid om hun adviesvaardigheden ver der te ontwikkelen. De eerste trainingsdag is op 1 juni 1999 (locatie nog onbekend). Voor de Praktijkcursus Communicatie is nog een beperkt aantal plaatsen vrij. Medewerkers die nog in aanmerking willen komen voor een plaats kunnen zich nog tot en met 8 maart aan melden met het aanmel dingsformulier. Dit formu lier, meer informatie over de opleidingen en de daarbij horende aanmeldingsformu lieren, staan in aanvullende documenten bij dit artikel op het RaboWeb. Communicatie Consultancy (040) 217 72 03 Interpolis begon in maart 1998 met de invoering van de Bedrijven Compact Polis (BCP). Momenteel is de polis bij 240 banken ingevoerd, die nu bezig zijn om de 'oude ver zekeringen' om te zetten op de nieuwe pakketpolis. Rabobank Nijkerk is hiermee als eerste klaar. "Als je je aan de afspraken houdt, kun je elkaar daar op aanspreken", adviseert Oetse Wijma, specialist verzekering bedrijven en mentor BCP bij de bank. Nijkerk startte met het idee om de polissen van hun tweehonderd BCPklanten door de binnendienst verze keringen te laten omzetten. Daar stapten ze echter snel van af. "De BCP vergt veel kennis van het bedrijf, dus was de specialist verzekering bedrijven de aangewezen persoon", aldus Wijma. Uiteindelijk bood de binnen- Bedrijven dienst klanten aan bij Interpolis, waar deels het afwerken van worksheets werd verzorgd na het klant- gesprek. De specialisten verzekering bedrijven deden de rest. De Nijkerkse bank heeft het omzetten van polissen van grote klanten zoveel mogelijk uitgesmeerd over het jaar. Leidraad hiervoor was het bestaande bezoek schema. "Alles zelf in de computer stoppen vergt wat meer tijd dan de papieren aanvragen van vroeger", meent Wijma. Ook de acceptatiemedewerkers van Interpolis hadden meer tijd nodig. "Na de zomer liep het daar even spaak. Ze hadden het ontzettend druk, dus de voor acceptatie aan geboden polissen werden niet verwerkt." Dat was reden voor de Gelderse bank om bij Interpolis aan de bel te trek ken. "Wij hadden ons aan de afspraken gehouden en daar spraken we Interpolis op aan. Ze gaven ons gelijk, De nieuwste editie van de nieuwsbrief Centrale Thesaurie staat vanaf van daag op het Rabobank TreasuryWeb van het Rabo Web. In deze uitgave onder andere aandacht voor de veranderingen bij het opvra gen van adviestarieven voor termijndeposito's. Voortaan kan daarvoor de Servicedesk Bedrijven worden gebeld: (040) 217 64 44 (kies 1). Verder gaat de nieuwsbrief in op de mogelijkheden van het TreasuryWeb. Een prak tijkvoorbeeld met verschil- waarna we er in goed over leg uitkwamen." Uiteindelijk konden Interpolis en de bank de processen op elkaar aanpassen. Wijma: "Ik denk dat het belangrijk is om je kop niet te laten hangen. Je moet de ander niet de schuld geven als er iets mis gaat. Dat wordt te vaak gedaan in onze organisatie." Wijma vindt de BCP een 'prachtig product'. "Groot voordeel is de gratis taxatie waardoor de klant een garantie tegen onderverze kering krijgt. Ook de rubrie- kenopbouw met bijbehoren de pakketkorting tot 12% valt in goede aarde." Dit zorgde voor een productie toename in Nijkerk: de pre- miegroei op Interpolis-pro ducten was in het afgelopen jaar ruim dertig procent hoger dan begroot. Interpolis Marketing en Verkoop f (013) 4629090 lende afdekmogelijkheden van offerterisico's completeert de brief. Op het TreasuryWeb is hij te vinden onder het onderdeel Bankers Bank. Centrale Thesaurie C (030) 216 97 89 Voor lokale ledenbladen is een afscheidsinterview beschikbaar met Hoofd directievoorzitter Herman Wijffels. Daarin blikt hij terug op de ontwikkelin gen die de bank heeft doorgemaakt onder zijn voorzitterschap. Het inter view komt overeen met het interview dat geplaatst is in het Rabo Accent Magazine. Het artikel is 2 pagina's A4 lang en staat vanaf vandaag op het Raboweb. Medio juni, na de Algemene Ledenverga dering van Rabobank Nederland, komt een ken nismakingsinterview met Hans Smits voor publika- tie in lokale ledenbladen beschikbaar. Externe Communicatie 7 (030) - 216 20 40

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2