'Samenwerking voor land- en tuinbouw actueler dan ooit' WATER BESPAREN MET SPECIALE DOPJES Medewerking banken gevraagd bij ouderenpostzegelactie Persconferentie jaarcijfers morgen 'De agrarische sector zal vooral worden afgerekend op kwaliteit' Rabobank sponsort jubileum AGF-branche "Samenwerking is voor de land- en tuinbouw actueler dan ooit", zei Hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels zaterdag op het NAJK-congres 'Jonge agrariërs in coöpera ties'. Volgens hem lijkt de agrarische sector over tien jaar veel op het MKB en de HID. "De ketenorganisatie wordt de dominante afzetstructuur." Hij pleitte daarbij voor het co-makership: iedere schakel in de keten is dan even belangrijk De persconferentie over de jaarcijfers van de Rabo- bankorganisatie is mor genvroeg om 10 uur in het hoofdkantoor van Rabobank Nederland in Utrecht. De belangrijkste cijfers staan morgen in de Rabokrant. Een toelichting op de jaarcijfers staat morgen vanaf 9.00 uur onder het kopje Nieuws op de Direc teurensite. De Stafgroep Duurzame Ontwikkelingen verstuurt bin nenkort de nieuwe editie van de Milieu Muurkrant. In de koker, waarin de krant wordt verzonden, zit dit keer een extraatje. Elke bank ontvangt gratis vijftien waterbespa rende dopjes. Volgens Wijffels is door het proces van bewustwor ding en het niveau van wel vaart het individualisme toe genomen. De maatschappij kiest voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en dat heeft ook belangrijke gevolgen voor de land- en tuinbouw. "De agrarische sector zal vooral worden afgerekend op kwaliteit, zowel in het publieke als politieke debat." De Nederlandse land- en tuinbouw draagt momenteel vier procent bij aan het Bruto Nationaal Product, maar heeft ongeveer 70% van het land in handen. Dat roept discussies op. Wijffels: "De sector zal zich moeten heroriënteren op een positie als leverancier van levens kwaliteit. Als beheerder van grond, lucht, water en ruim te." De Hoofddirectievoorzit ter vindt de coöperatie een prima organisatievorm voor een afzetketen. "Individuele ondernemers staan in de huidige markten tamelijk zwak. Er zijn daarom volop redenen voor samenwer king." Na de pauze boog een forum zich over de vraag, hoe jonge agrariërs hun stem beter kunnen laten horen. De vertegenwoordi gers van diverse jongerenra- den van branche- en stands organisaties zorgden voor levendige discussies over zaken als de opbouw van ledenkapitaal, zeggenschap en financiering. Wijffels pleitte daarbij voor een ver houding van 75% vermo- gensinbreng van de leden en maximaal 25% vermogens- inbreng van derden. Jongeren blijken intensief bezig met hun toekomst en participeren doelbewust in branchekaders. Dat zij daar bij snel doorstromen en hun opleiding en investering bij andere organisaties 'verzil veren', is voor de branche goed. Daarnaast draagt deze beweging bij tot het beter functioneren van de grote coöperaties. Forumconclusie: geef agrarische jongeren daar alle steun bij. De spaardopjes zijn een product van een relatie van de Rabobank Losser. Deze bank attendeerde de Staf- groep SDO erop, die het idee oppakte en uitwerkte. Plaatsing van de spaardop jes tussen de kraan en de perlator (die zorgt voor een mooie waterstraal) levert een waterbesparing op van vijftig procent. Opvallend is, dat de waterstraal krachtig blijft. Het dopje is heel een voudig aan te brengen. Op de vorige maand ge houden Bouwbeurs werden de spaardopjes uitgedeeld als relatiegeschenk. De reac ties waren heel positief. Meer spaardopjes kunnen, uiteraard tegen betaling, worden besteld bij Ontwik kelingsbureau en Handels onderneming Lieventum in Glanerbrug (053) 461 13 69. Ze kosten ongeveer zestig cent per stuk, exclusief ver zending. Stafgroep Duurzame Ontwikkeling C (030) 216 25 42 Net als voorgaande jaren wordt de medewerking van Rabobanken gevraagd bij de distributie van ouderenpost- zegels. Vanaf 5 maart kunnen vrijwilligers van het Fonds Zomerpostzegels bij de banken aankloppen voor medewer king. Deze kan worden verleend door tussen 13 april en 4 juni ruimte in de bankhal vrij te maken voor een ver koopstand van het Fonds Zomerpostzegels. Het jaar 1999 is uitgeroepen tot internationaal jaar van de ouderen. Daarom is het thema van deze postzegelactie: "De 'jonge ren' van toen zijn de 'ouderen' van nu". Het Fonds Zomerpostze gels gebruikt de opbrengsten uit de verkoop van de spe ciale ouderenzegels voor de financiering van projecten voor ouderen. Veel ouderen zijn nogal eens afhankelijk van anderen om mee te kun nen komen in de hedendaag se samenleving. Zo hebben zij bijvoorbeeld hulp nodig bij het kopen van een trein kaartje uit de automaat, of met het aanvragen van woningaanpassing. Daarom moet er met name aandacht komen voor wonen, zorg, mobiliteit en welzijn. De postzegels zijn zegels van tachtig cent met een bij slag van veertig cent.. Een lijst met plaatselijke vrijwil- ligersafdelingen staat vanaf vandaag op het RaboWeb. De drie ouderenpostzegels die op 13 april worden uitgege- Servicebureau Communicatie ven. C (040) 217 72 79 Bedrijven De brancheorganisatie AGF Detailhandel Nederland be staat tien jaar. De Rabobank heeft een marktaandeel van zo'n 40% in de markt van de detailhandel voor Aardappe len, Groente en Fruit. Het tweede lustrum van de brancheorganisatie wordt op 9 en 10 maart gevierd in Euretco in Flouten met een eigen beurs. Het thema van de bijeenkomst is 'Onder nemen is een feest'. De Rabobank treedt op als hoofdsponsor en is met een stand aanwezig. In de stand een demonstratie van Tele bankieren en aandacht voor de CD-Rom van Rabobank Cijfers&Trends.Loko-consul- tants houden drie works hops over direct marketing. Medewerkers van de Service desk Bedrijven en een bran che specialist van KRM be mannen de stand. Zij maken notities naar aanleiding van gehouden gesprekken. Fleeft een lid van de AGF Detailhandel Nederland een concrete vraag, dan worden de notities doorgeleid naar de desbetreffende Rabo bank, die vervolgens contact met de relatie of prospect op kan nemen. Servicedesk Bedrijven C (040) 217 64 44 (kies 3)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2