Nederland leent steeds meer, vooral bij de Rabobank Bank Zeist vraagt hulp van andere banken voor'Silicone Valley aan zee' Reclamecampagne Krediet op Betaalrekening 'We bieden de klant flexibel betaalgemak' Voorbeelden van ledenbladen gevraagd Mensen Bewaartermijnen teruggebracht naar zeven jaar Nederlanders lenen steeds makkelijker en meer. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Voor een auto, een pc of meubelen werd in 1998 9% meer geleend dan een jaar eerder. "Het marktaandeel van de Rabobank in de markt van het consumptief krediet stijgt nog steeds. Wat KoB betreft steeg de totale markt vorig jaar met 25%, de Rabobank met maar liefst 40%", meldt marketeer Lilian Evers van Cliënten Advies. De gemiddelde schuld van een Nederlands huishouden was vorig jaar 4.100,-. De Rabobank speelt op deze toe nemende klantbehoefte in. Om dit bij de consumenten onder de aandacht te bren gen, start op 1 maart de reclamecampagne Krediet op Betaalrekening (KoB). Evers: "Het product is erg populair bij onze klanten en adviseurs. Afhankelijk van de inkomens/lastenverhouding wordt tussen bank en klant een afspraak gemaakt over de maximale kredietlimiet. Wie een aanschaf wil doen, weet zo van te voren over welk bedrag hij extra kan beschikken. Bovendien is de rente veel aantrekkelijker dan de rentepercentages van een groot aantal concurrenten." De actie wordt onder steund met een nieuwe tv- commercial die in week 9 en 10 bijna honderd keer wordt uitgezonden. Ina Obreen vertelt daarin over de kosten van een gezin met drie kin deren. Grote en kleine on verwachte uitgaven vangt zij op met haar KoB. "Eigenlijk is KoB geen product, maar een korting", stelt Evers. "We bieden de klant flexibel betaalgemak. Bovendien hoeft hij niet naar de bank te gaan als er geld nodig is, maar hij weet van te voren hoever hij kan gaan." Inmiddels hebben 2,5 miljoen Rabobank- klanten een KoB. Eind december maakten 800.000 relaties daarvan ook werke lijk gebruik. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 3.2) De Vraagbaak Coöperatie en Innovatie is op zoek naar voorbeelden van ledenbladen, gemaakt door lokale banken. Deze bladen dienen als voorbeeld voor andere banken. Ruim een jaar geleden werd in de Rabokrant een soortgelijk verzoek gedaan door de vraagbaak. Veel banken die over een eigen ledenbulletin beschikken reageerden daarop door exemplaren hiervan toe te sturen. Door het grote aantal verzoeken van banken om voorbeel den van ledenbladen is de vraagbaak nu vrijwel door haar voorraad heen. Uit het aantal aanvragen blijkt dat banken veel behoefte heb ben om van eikaars inspan ningen te leren. Banken die ledenbladen beschikbaar willen stellen, kunnen deze sturen naar Vraagbaak Coöperatie en In novatie, Rabobank Nederland Utrecht, UC-G-526. Vraagbaak Coöperatie en Innovatie C (030) 216 33 98 In deze rubriek worden belangrijke benoemingen, ju bilea en overlijdensberichten opgenomen. Mededelingen kunt u sturen naar de redactie. Jubilarissen 25 jaar per 25 februari Mw. H. Jansen-Snijder (Hardenberg). 25 jaar per 26 februari M.G.C. Poldner (Heerhugo- waard). Benoemingen Gerard Koppens is per 1 maart benoemd tot algemeen directeur van Rabobank Asten. F.J.A. Klemann is per I januari benoemd tot ad junct-directeur van Rabo bank Eerstel. Rabobank Zeist ontwikkelt ambitieuze plannen met een klant, een bedrijf in informatie- en communicatietechnolo gie (ICT). De bank ontpopt zich van traditionele huisban kier tot all-finanz partner voor een ICT-netwerkorganisatie en wil met Rabo Securities leadmanager worden bij een eventuele beursgang. Maar voor een 'Silicone Valley in de Lage Landen aan zee' zijn ook andere Rabobanken nodig. Hans Telkamponderdirecteur Bedrijven: 'Tachtig procent van de ICT-starters moet na vijf jaar succesvol door kunnen gaan. De klant, een ICT-bedrijf met bijna veertig miljoen omzet en ruim tweehonderd medewerkers, stimuleert er varen ICT-professionals om op licentiebasis zelfstandig ondernemer te worden. Snel en onder professionele bege leiding. "Medio dit jaar moe ten er vijf van die bedrijven staan", vertelt Hans Telkamp, onderdirecteur Bedrijven van de bank Zeist. "Jaarlijks worden er tien beginnende ICT-ondernemers in het zadel geholpen. Zo ontstaat een netwerkorganisatie van com petenties. Het ICT-bedrijf, de licensie- verstrekker, ondersteunt star ters bij het opzetten en uit bouwen van hun zaak. De starters kunnen zich bezig houden met hun specialisme, het ICT-bedrijf faciliteert. In elke onderneming heeft het ICT-bedrijf een minderheids belang. Iedere ondernemer heeft een competentie - ande ren mogen dat terrein niet betreden - en speurt naar kansen in de markt. Telkamp: "Ondernemer en ICT-bedrijf werken samen aan een sta biele en succesvolle organisa tie. Na vijf jaar nemen zij af scheid, waarna eerstgenoem de volledig zelfstandig wordt. Tachtig procent van de star ters moet vervolgens succes vol door kunnen gaan." Slaagt de formule, dan wil het ICT-bedrijf naar de beurs. De bank Zeist gaat een sleutelrol spelen bij de operatie en stelde voor de aanstormende ondernemers financieringsarrangementen samen. Een accountmanager van de bank helpt de formule te bewaken en kandidaten te screenen. "We participeren hierin omdat ICT groeit en de licensieverstrekker een duidelijke visie heeft. Het lange termijnbeleid en de goede naam van deze onder neming spreken ons aan. Daarnaast is dit erg leerzaam voor ons." Kandidaat-onder- nemers worden geworven via persoonlijke contacten, ad vertenties, dm en voorlichtings avonden. Men richt zich op ICT-dienstverleners, zowel meeste documenten geldt dat ze zeven jaar bewaard dienen te worden. Voor ope ningsformulieren en derge lijke geldt dat deze niet alleen tijdens de looptijd van een overeenkomst moeten worden bewaard, maar ook nog zeven jaar na beëindi ging daarvan. Meer informatie over de aanpassingen staat in de starters als doorstarters. "Potentiële licensienemers kunnen uit het hele land komen. Banken die kandida ten weten, kunnen met mij contact opnemen." Rabobank Zeist f (030)698 36 70 geactualiseerde versie van Alfa-hoofdstuk 21.13 'Toe passen Bewaartermijnen'. Deze komt over enkele weken beschikbaar. Banken kunnen bij de opschoning van hun archieven nu al rekening houden met de wij zigingen. Helpdesk Bedrijfsvoering 7 (040) 217 70 35 (kies 4) Bedrijfsvoering De bewaartermijn voor do- alle bijbehorende documen- overboekingsopdrachten, cumenten en andere infor matiedragers is teruggebracht van tien naar zeven jaar. Dat heeft de stafeenheid Bedrijfsvoering besloten. Voor de banken betekent dit dat zij zeven jaar na beëindi ging van een overeenkomst ten kunnen vernietigen. Momenteel dienen de lokale banken alle documen ten tien jaar te bewaren. Gevolg hiervan is dat elke lokale bank enige miljoenen documenten in het archief heeft liggen, waaronder outputlijsten ARC en ASP en typeconcepten. Het gros van deze documenten wordt haast nooit geraadpleegd. Als gevolg van nieuwe wetgeving is het nu mogelijk geworden om de bewaarter mijnen te verkorten. Voor de

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2