Rabo TotaalPakket: óp naar het half miljoen Cliënten Advies Het Rabo TotaalPakket heeft twee jaar na de introductie een vaste plek binnen het productassortiment van Cliënten Advies gekregen. Ruim 325.000 klanten hebben er inmiddels een. Dat is 7,8% van de klanten met een betaalrekening bij de Rabobank. Het segment streeft naar 500.000 Rabo TotaalPakkethouders eind 2000. keèr '9&Jd, W'faalPakke, 'Van de nieuw geopende betaalrekeningen zou 50% een TotaalPakket moeten zijn.' De Rabocard, de Euro pas met Chipknip en de korting op de Doorlopende Reisverzeke ring spreken de Rabo Totaal- Pakkethouders het meest aan. De belangrijkste redenen om het pakket af te nemen zijn gemak en voordeel. Op de vraag hoe het adviesge- sprek werd ervaren, kwamen uitsluitend positieve ant woorden. Dat blijkt uit een marktonderzoek van vorig jaar oktober. Van de klanten met een Rabocard zonder Totaal- Pakket blijkt circa 35% het pakket niet te kennen. De spontane bekendheid met het TotaalPakket onder Euro pashouders is 25%, 11% hiervan heeft interesse. Karin Bongaards van Cliënten Advies:"Er is dus nog vol doende potentieel voor dit product, ook onder nieuwe klanten. Van de nieuw ge opende betaalrekeningen zou 50% een TotaalPakket moe ten zijn. Daarnaast groeit de creditcardmarkt nog steeds fors. Als Rabobank moeten we minimaal met deze markt meegroeien. Een cen trale actie komt er voorals nog niet. Wel sluiten we aan bij bestaande acties, zoals Vakantiebankdiensten." ledereen is alert Maandelijks zijn in een over zicht de resultaten per bank te zien. De Rabobank Weesp, Muiden en Omstreken prijkte eind vorig jaar bovenaan deze lijst. "Hoewel de mees ten van onze cliëntadviseurs korter dan een jaar in deze functie werken, is de team spirit heel goed", verklaart segmentmanager Conny Griffioen het succes. "Er is een gezonde onderlinge con currentie en iedereen is alert op het Rabo TotaalPakket. Als een medewerker geld handelingenbalie signaleert dat een klant veel voeding op zijn rekening heeft, ver wijst hij hem dus door naar een cliëntadviseur." Naast deelname aan de centrale acties, nodigde Weesp ook alle klanten met een oude 'totaalrekening' uit voor een gesprek. Griffioen: "Bijna al deze rekeningen zijn inmid dels omgezet naar een Rabo TotaalPakket. Voor 1999 hebben we doelstellingen be paald in aantallen per maand. De resultaten be- weer bena deren." Ook klanten die verhuizen naar of uit het werkgebied krijgen een uit- spreken we maandelijks in een overleg. Zo houden we ons doel actueel. Daarnaast praat ik met elke cliëntadvi seur persoonlijk en bekijken we wat er nog kan worden verbeterd." Stand gouden Rabocards versus Rabo TotaalPakket 31-12-1998 400.005. 300.000 200.000 ioo. oog Aantal Rabocards Aantal Rabo TotaalPaketten Karin Bongaards: 'Het aantal 'losse'Rabocards (inclusief partnercards) stijgt even snel als het aantal Rabo Totaalpakketten. In de advisering zal het Rabo TotaalPakket dus nog veel meer aandacht moeten krijgen.' Volop kansen Ook bij de Rabo bank Kockengen zijn ze enthousiast over het product. "Het Rabo TotaalPakket is gemakkelijk te verkopen omdat je de klant eenvoudig kunt aantonen wat het gemak en het voordeel is", aldus segmentmanager Corina van den Berg. "Op dit mo ment hebben we nog zo'n vijftig betaalre keningen met een losse Rabocard. Deze klanten gaan we nodiging voor een adviesge- sprek. "In zo'n situatie is extra krediet vaak welkom. Een mooie gelegenheid om de klant te attenderen op het Rabo TotaalPakket. Verder hebben we iedereen uitgenodigd die alle rubrie ken op de Alles in één Polis heeft, behalve de Doorlopende Reisverzekering én wijzen we klanten die een reis boeken op het pakket." Het Rabo TotaalPakket komt bij ons bankbreed terug in de adviesgesprek- ken", zegt Manja van der Aa, medewerker Cliënten Service van de Rabobank Heeswijk-Dinther. "Iedereen vindt het een goed product en ook de andere segmenten verwijzen klanten door. Cliënten Service en de cliënt adviseurs werken nauw samen. Alle kansen om het pakket ter sprake te bren gen, pakken we. Die kansen zijn er volop, zoals de ver koop van vreemde valuta of reischeques of een krediet aanvraag. Bij de collectieve vervanging van de Rabo cards hebben we de klanten telefonisch benaderd voor een afspraak. De meesten zijn nu overgestapt op het TotaalPakket." Klantbehoefte In Amsterdam is het Rabo TotaalPakket een speerpunt product. "Wij adviseren dit pro duct actief en ge bruiken hierbij het rekenschema als hulpmiddel", aldus marketeer CA Ronald Swint. "Daarnaast voeren we regelmatig acties. Zo mailden we Europashouders die al een onderdeel van het TotaalPakket afnamen. De respons hierop was ruim 12%. Ook doen we mee aan de actie 'Afstuderen'." Alle 1.900 klanten met een losse credit card kregen eind 1997 be richt dat hun rekening vanaf 1998 Rabo TotaalPakket zou gaan heten. "Zij konden op het antwoordformulier aan geven welke onderdelen zij wilden gebruiken", zegt Swint. "We kregen slechts drie negatieve reacties. Hieruit blijkt dat de klant het Rabo TotaalPakket prefereert boven een gewone betaalre kening en hiervoor graag vijf gulden extra betaalt." Bongaards geeft aan dat deze laatste aanpak niet overeenkomt met het beleid dat het segment adviseert. "We hebben het Rabo TotaalPakket geïntrodu ceerd om de relatie met de klant te versterken en te ver diepen. Daarom is het be langrijk dat de klant in een adviesgesprek uitleg krijgt over de verschillende onder delen van het pakket. Zo stimuleer je ook het gebruik van de Rabofoon en Rabo Telebankieren. Bovendien krijg je een beeld van de klantbehoefte waardoor je vaak nog andere producten kunt afzetten." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9