Kredietverlening vraagt om een beter inlevingsgevoel in klanten Bedrijven Tussentijdse KLAAR-evaluatie Het KLAAR-project Slagvaardiger en meer marktgericht financieren. Daar staat het project 'Klantgerichte, actieve risicobeheersing', kort weg KLAAR, voor. Begin volgend jaar heeft iedereen die bij het financieringsproces betrokken is dit ambitieuze pro ject doorlopen. Resultaat: een beter inlevingsgevoel in visie en strategie van klanten, hun manier van denken, hun verwachtingen. Een tussentijdse evaluatie van een 'evolutie'. Martin Stam: 'Het grappige is dat je meer van klanten te weten komt dan je ooit voor mogelijk hield.' Slagvaardiger en markt gerichter. Volgens Willie Koonings, hoofd Consultancy Kredietrisico- management (KRM), zijn dat geen modieuze doelstel lingen maar noodzakelijke stappen tot vernieuwing. "Deze beweging wordt inge geven door wat de klanten van lokale banken willen." De gemiddelde klant is kri tisch en goed opgeleid. Hij neemt alleen genoegen met een adviseur die een vol waardige sparringpartner is en snel maatoplossingen be denkt. Koonings: "Voeg daarbij de opkomst van minder traditionele geldver- strekkers plus de toename van de kredietproducten en het is duidelijk dat KLAAR maar net op tijd komt." Bedrijfskundige bril "We hikten er al langer tegen aan hoe we klanten met kredietaanvragen beter konden helpen", zegt Martin Stam, commercieel directeur van Rabobank Heerhugo- waard. "Het KLAAR-traject is voor ons een goed hulp middel gebleken." Zijn bank startte het traject in november. Voor Stam is het "een evolutie in het kijken naar financieringen". Zijn bank beziet bedrijven nu door een bedrijfskundige bril. "Met het oog op een toe komst van ondernemer en onderneming." Inmiddels wordt de 'evolutie' praktisch toegepast door de achttien mensen die zich bij Heerhugowaard bezighouden met kredietverlening. De eerste klanten maakten al kennis met de nieuwe aanpak. "We stellen ze op een andere manier vragen. Dat levert wel eens gefronste wenkbrauwen op: wat vraag je nu? Daarom leggen we klanten ook uit hoe we nu naar financierings- aanvragen kijken." Stam denkt dat er nog wel wat moet veranderen bij medewerkers en zeker bij managers, omdat het om ander gedrag en een andere houding gaat. Hij probeert dat te bereiken door advi seurs ervaringen te laten delen en te wijzen op hun kernkwaliteiten en valkui len. "Niemand kan iemand anders veranderen. Je kunt alleen jezelf veranderen. Maar dan moet je wel weten wat je wilt veranderen. Daar moet je samen naar zoe ken." Het krijgen van an dere bevoegdheden - onder deel van het KLAAR-project - is voor Stam het minst be langrijk. "Als je rapportage goed is, krijg je van KRM vrijwel meteen akkoord, dat is het punt niet." Juist in de beginfase, waarin Heerhugowaard nu zit, kost het veel tijd om bij klanten een basis voor de nieuwe aanpak te leggen. "Het vraagt een nieuwe manier van praten met klanten. En het grappige is dat je meer van hen te weten komt dan je ooit voor mogelijk hield." Het KLAAR-project is veel omvattend en op de mede werkers van een bank die erin stapt komt het nodige af. Is dat allemaal nodig? Koonings knikt: "Vergeet niet, dat het project bedoeld is om van risicobeheersing een grotendeels lokale aan gelegenheid te maken." Achternamiddag Sjors Kruiper, directeur Zakelijke Relaties bij Rabo bank Heerenveen noemt het KLAAR-traject "een flinke beweging". "We krijgen er de middelen mee om bij kre dietbeoordelingen vooral de materiële kant in plaats van de formele kant te laten meewegen. Nu stellen we vragen als: wat voor onder nemer is het, heeft hij ver stand van zijn vak, zit hij wel op de goede locatie, zit hij sowieso nog in de goede markt?" Tot nu toe hadden de banken volgens Kruiper onvoldoende middelen om dergelijke aspecten mee te laten wegen en een goed to taaloordeel te vellen. "De voorbereidingen voor een gesprek met een klant worden belangrijk. Daar praten we ook veel over met elkaar, omdat de ene advi seur dat beter ligt dan de andere. Je kunt je deze werkwijze niet op een ach ternamiddag eigen maken." Het is volgens Kruiper de kunst klanten langzaam te laten wennen aan het feit dat zij niet meer met een bank man praten, maar met een bedrijfseconomisch adviseur. "Eén die goed weet hoe de ondernemer in de markt staat en die thema's aansnijdt die belangrijk voor hem zijn. Een sparringpartner." Kruiper vindt wel dat de huidige systematiek van KLAAR nog te vaak een uit gebreide rapportage vraagt. "Dat kost onze commerciële mensen veel tijd. Is in een aantal situaties een korte toelichting niet voldoende? Een verbeterpunt, lijkt me." Banken worden gedurende het vijftien weken durende KLAAR-project begeleid door consultants van KRM. Zij helpen de kredietbeoordelaars zich de nieuwe werkwijze eigen te maken. Koonings: "Alles is gericht op een sub stantiële kwaliteitsverbetering op lokaal en centraal niveau. Ook bij KRM zetten we de noodzakelijke stappen tot vernieuwing. Met de nadruk op het taxeren van het toe komstperspectief voor onder nemers." Rabokrant Extra Hieronder een greep uit de instrumenten die het KLAAR-project lokale banken biedt. een cd-rom met introductie, financieringshouding en beoordeling van een financieringsaanvraag branche-informatie op het RaboWeb andere bevoegdheden voor banken ondersteuningsprogramma's voor banken opleiding Kredietbeoordeling die het kritisch bewust zijn en de zelfstandigheid van kredietbeoordelaars moet verhogen opleiding Managen Kredietrisico's workshop Financieringshouding cursus Kritieke succesfactoren, Externe kansen en bedreigingen en Interne sterktes en zwaktes-analyses (KEI-analyses) een nieuw ratingsysteem met kredietrisico-kengetal

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8