Regionale opzet van Teamdag valt in goede aarde bij banken 4 Huis Hypotheekadvies Deelnemers willen meer ruimte voor discussie De nieuwe, regionale opzet van de Teamdag Huis Hypotheekadvies is in goede aarde gevallen. Dat blijkt uit de eerste reacties van de 2.300 deelnemers. Voor de organisatoren van de Teamdag zijn er ook suggesties: "Breng altijd iets nieuws en geef ons meer ruimte voor dis cussie." Een impressie van en meningen over de jaarlijkse dag voor alle medewer kers Huis Hypotheekadvies. De jongleeract tijdens het seminar over woonverzekeringen haakte in op de samenwerking tussen banken, Rabobank Nederland en Interpolis bij de totstandkoming van de nieuwe aanpak. De luchtdruk op de markt van koop woningen en hypo theken blijft volgens het segment Huis Hypotheek advies ook in 1999 hoog. Joost Huvenaars van het segment: "We verwachten een groot volume, procen tueel evenredig verdeeld over de aankoop- en over- sluitmarkt. Door het beste advies te geven en klant waarde te leveren moet een groei van ons marktaandeel, dat nu 22,5% is, erin zitten." Kwaliteit en certificering zijn ook dit jaar speerpunten. Directeur Van Herwijnen van de Vereniging Eigen Huis meldde op de Teamdag dat de Rabobank de goede weg is ingeslagen met de certificering en de aange scherpte gedragscode. Segmentmanager Jos van Lange vatte dit op als een compliment. Onder verwij zing naar de nieuwe ALFA- processen zei hij verder dat het segment Huis Hypo theekadvies streeft naar een uniforme werkwijze bij alle banken. "Uit kostenover wegingen en omdat we daar mee tijd vrij maken. Daar door kunnen we meer aandacht besteden aan de klant." Onderzoeksresultaten Huvenaars verklaarde het thema van de Teamdag, 'Als Rabokrant Extra u begrijpt wat ik bedoel', nader. "Wij moeten weten of de klant tevreden is. Daarvoor hebben we nu een klanttevredenheidsonder- zoek." Klanttevredenheid en het nieuwe onderzoek kwa men ook aan de orde in de workshops. Daar werden eerst de resultaten gepresen teerd van recent onderzoek onder klanten naar de be langrijkste reden om voor de Rabobank te kiezen bij het afsluiten van een hypo theek. Het meest genoemde antwoord was dat men al een relatie had met de bank. Andere redenen die veel werden genoemd waren be trouwbaarheid, deskundig heid, gunstige voorwaarden en goede ervaringen met de bank. Gevraagd om sugges ties ter verbetering van de hypothekendienstverlening zei de ondervraagde groep als eerste: minder fouten maken. Ook volledige, cor recte en snelle informatie, het nakomen van afspraken en een beter persoonlijk contact scoorden hoog. Discussie met andere banken Ingrid Heijnen, medewerk ster Commerciële Binnen dienst van de Rabobank Zwolle, vond dit het interes santste onderdeel van de dag. "Met die uitkomsten kun je aan de slag. Het team van onze bank had andere dingen opgeschreven, zoals goede bereikbaarheid en duidelijke uitleg." Ze vertelt dat het segment Huis Hypotheekadvies in Zwolle een eigen klanttevredenheids- onderzoek heeft. Daarbij wordt ook de administra tieve afwerking tot en met het boeken van de lening meegenomen. "We vinden dat dat er ook bijhoort en in die laatste fase gaat er nog wel eens iets mis. Maar we zullen het nieuwe onderzoek in elk geval doorkijken." Jan Visser, segmentmanager bij de Rabobank Kapelle- Wemeldinge, had graag ge zien dat er meer ruimte was voor discussie in de work shops. Bovendien is hij meer geïnteresseerd in de beweeg redenen van mensen die niet voor een Rabobankhypo- theek kiezen dan zij die dat wel doen. Ook Judith Fonteyn, hypotheekadviseur van de Rabobank Valkens- waard, is een voorstander van meer ruimte voor dis cussie in de workshops. "Over hoe andere banken zaken aanpakken bijvoor beeld. Ideaal zou zijn dat je al voor de Teamdag infor matie krijgt over een discus siethema." Woonverzekeringen De nieuwe werkwijze voor de verkoop van woonverze keringen was voor Fonteyn bekend terrein. Bij de Rabo bank Valkenswaard nemen de cliëntadviseurs de ver koop van deze producten al voor hun rekening. "Het is als hypotheekadviseur nu makkelijker over woonver zekeringen te beginnen in een hypotheekadviesgesprek. Je weet dat een collega die erin is gespecialiseerd en op wie je kunt vertrouwen, het daarna van je overneemt." Visser is benieuwd naar de praktijk. "De hypotheekad viseur gaat bij ons vaak 's avonds naar de klanten thuis. In de nieuwe situatie moeten de klanten de week erop terug naar de bank voor hun woonverzekeringen. Overdag, omdat Cliënten Advies 's avonds geen ad- viesgesprekken voert." De Rabobank Zwolle was al van plan de administratie van woonverzekeringen over te hevelen naar Cliënten Advies. Heijnen: "We zullen het nieuwe advies van Rabo bank Nederland meenemen in het overleg tussen ons segment en Cliënten Advies. Afhankelijk van de verloop van het hypotheekadvies- gesprek kan ik me overigens voorstellen dat de hypo theekadviseur ook woonver zekeringen blijft verkopen." De Teamdag eindigde ver rassend. Bollen wol werden de zaal ingegooid, met de oproep aan de deelnemers daarvan een netwerk te maken. De boodschap daar bij was: samen hebben we vandaag de lijnen uitgezet. Banken kunnen tot vandaag hun evaluatieformulier voor de Teamdag opsturen. Volgende maand komt de Rabokrant op de evaluatie terug. Slot van de Teamdag was het maken van een netwerk. 7

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7