'Bellende klant verwacht feilloze telefonische dienstverlening' Algemeen Harrie de Greef, manager Telefonische Distributie: Wil de Rabobank ook via de telefoon klantwaarde blijven leveren, dan moet de telefonische dienstverlening fors worden verbeterd. Dat vindt Harrie de Greef, manager Telefonische Distributie. Hij is er dan ook voorstander van dat de afhande ling van eenvoudige transacties zoveel mogelijk via de telefoon of het Internet gaat plaatsvinden. 'Onderzoek toont aan dat ruim eenderde van de klanten eenvoudige bankproducten telefonisch wil afnemen' Steeds meer klanten ver wachten dat eenvou dige financiële dienst verlening op elk moment van de dag en vanaf elke plaats geregeld kan worden. Dit gaat met name op voor de nieuwe generatie klan ten. Die is opgegroeid met de telefoon als normaal communicatiemiddel en ge bruikt dit medium steeds vaker ook voor het afhan delen en afnemen van finan ciële diensten", aldus De Greef, die hierbij vooral denkt aan het doen van transacties en het geven van informatie over bijvoor beeld producten en ope ningstijden. "Ik verwacht op termijn dat de telefoon ook ingezet kan worden voor de verkoop van een voudige producten zoals le ningen en sparen." Eenvoudige transacties Aan de klanten ligt het niet. Onderzoek onder klanten toont aan dat ruim eenderde van de klanten eenvoudige bankproducten telefonisch wil afnemen. Bij eenvoudige verzekeringsproducten ligt dit percentage nog hoger. "Een voorwaarde hierbij is echter dat de klant snel en accuraat wordt geholpen en dat de afhandeling van de dienst kwalitatief goed is. Want de bellende klant is kritisch", weet De Greef. Op dit moment is het zo dat de telefonische dienstverle ning van de Rabobank (nummerkeuze, organisatie) Harry de Greef: 'Bellende klant is kritisch.' van bank tot bank en soms zelfs van klant tot klant kan verschillen. De Greef: "Daardoor kan een klant die met zijn Rabobank belt een telefoniste aan de lijn krijgen, maar ook een me dewerker van de binnen dienst, iemand van het Cliënten Service Centrum, een adviseur of een mede werker van het lokale of het centrale callcenter. Al die medewerkers gaan anders om met de vraag van de klant." Eigen callcenter Grotere banken kiezen er soms voor om een eigen callcenter in te richten. "Op de korte termijn is dit een voor de hand liggende en ook een verstandige keuze" meent De Greef. "Die ban ken zorgen er namelijk in ieder geval voor dat hun te lefonerende klanten goed worden opgevangen." Een nadeel van lokale call- centra is echter dat ze rela tief duur zijn. De Greef: "Omdat de schaal waarop ze worden gebouwd aan de kleine kant is, is de prijs per transactie hoog. Dat is voor veel banken ook een reden om het callcenter slechts be- "Op termijn zullen sommige van deze service- en transac tiediensten zelfs alleen nog maar op deze manier hun beslag krijgen." Persoonlijk advies Voor een gedeelte van die diensten krijgt de klant niet altijd een mens aan de tele foon. "Eenvoudige diensten, zoals het overboeken van een bedrag, worden dan af- perkt open te stellen. Op de lange termijn zie ik dan ook veel meer voordelen in het opschalen van de callcentra. Met grotere regionale call centra kan de prijs per een heid dalen, terwijl de bank toch 24 uur per dag bereik baar is voor de klant, ook voor persoonlijk advies." In het toekomstbeeld van De Greef worden straks vanuit deze grote callcentra alle eenvoudige financiële transacties afgehandeld. gehandeld via een spraak- computer ('druk een 1 voor saldo-informatie'). Een klant die belt met complexe vragen, of bijvoorbeeld voor een persoonlijk advies, zal worden doorverbonden met een adviseur. Tijdens een 'live-gesprek' zal die de vra gen van de klant beantwoor den. Als gevolg hiervan zal de bankhal een plaats worden waar klanten vooral komen voor persoonlijk advies." Vrees dat de klanten de dienstverlening van de Rabobank als onpersoonlijk gaan ervaren, heeft De Greef niet. "Uit ervaring blijkt dat klanten bij een voudige producten en dien sten geen problemen hebben met het feit dat ze door een callcentermedewerker of zelfs een spraakcomputer worden geholpen. Er wordt nog vaak gedacht dat de klant altijd met een adviseur wil spreken. Het tegendeel blijkt waar: als het gemak van de telefoon wordt ge combineerd met een effec tieve afhandeling wordt dit als een persoonlijke service ervaren." 10 Rabokrant Extra 'Op termijn zullen sommige service- en transactiediensten alleen nog via de telefoon hun beslag krijgen.'

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 6