Jonge ondernemers op stoel van financiers Het wordt 'even wat minder' in het midden- en kleinbedrijf Bedrijven Tour de Finance: Pas gestarte ondernemers op de stoel van de financier. Hoe oordelen zij over de grootse, zij het fictieve, plannen van twee jonge ondernemers die hun bedrijf willen opstoten in de vaart der volken? Zijn ze bereid in de onderneming te investeren, of blijft de geldkraan dicht? En wat zijn hun overwegingen? Volgende week klinkt het startschot voor de Tour de Finance. Tijdens een serie informatie avonden krijgen doorstar tende ondernemers onder meer een 'case' voorgelegd om een beter inzicht te krijgen in de afwegingen die financiers in de praktijk moeten maken. Starters en doorstarters zor gen voor veel nieuwe ideeën en technieken en nemen zo'n 40% van de totale banen groei voor hun rekening. Voor deze jonge bedrijven is (risico)kapitaal in de door startfase van levensbelang. Maar waar haal je dat geld? De Tour de Finance-karavaan trekt door zeventien steden en informeert ondernemers over verschillende mogelijk heden om geld en innovatieve ideeën op een zakelijke ma nier te combineren. Op 22 februari start de Tour in Eindhoven om op 20 april in Rotterdam te finishen. Voor de informatieavonden worden starters met snel groeiende bedrijven uitgeno digd. Hun onderneming be staat twee tot zes jaar en heeft minstens twee perso neelsleden. De Rabobank treedt in elke etappeplaats op als gastheer. Zinvol initiatief Rabobank Den Haag hoefde niet lang na te denken over deelname. Adviseur Starters- markt Arie-Jan Jacobs: "Wij zijn zeer actief in de starters- markt en vinden dit geza menlijke initiatief heel zin vol. Syntens verzorgt de meeste uitnodigingen en dat betekent dat veel niet-klan- ten zullen komen, met wie wij zo informeel contact kunnen krijgen. Als stads bank zit je in een vecht- markt. Iedereen loert op dezelfde grote relaties. Dat kost tijd en geld. Wij hebben er voor gekozen de ondernemersmarkt bij de wortels aan te pakken. Elke starter is voor ons een potentiële grote relatie." Naast de case waarin star ters in de huis van de finan cier kruipen, presenteren de drie organisatoren hun eigen bedrijf en is er een groepsdiscussie. Na afloop krijgen de ondernemers de mogelijk heid tot individuele analyse en advisering door een Syntens- adviseur. De Tour is een initiatief van Rabobank, Syntens - een samenvoeging van het inno vatiecentrum van de Kamer van Koophandel en het IMK - en de NeBIB - Nederlandse Beurs voor investeerders in bedrijven en Ondernemingen. De NeBIB bemiddelt tussen starters en oud-ondernemers in kennis en geld. Heerenveen 16 maart Groningen 9 maart Assen 22 maart Alkmaar 30 maart Lelystad 15 maart Den Haag 22 maart Rotterdam 20 april Amsterdam 30 maart Utrecht 23 februari Apeldoorn 1 maart Arnhem 29 maart Enschede 8 maart Middelburg 11 maart Terneuzen 23 maart Eindhoven 22 februari Venlo 17 maart Zaterdagmiddag in een luxe winkel centrum. Koop lustig Nederland loopt beladen met tassen en dozen in en uit bij de vele neringdoende win keliers. Voor de geldautomaten staan rijen, bij de kassa's wordt druk gepind en gechipt. Het mid den- en kleinbedrijf, aorta van het poldermodel, draait volop. Een ver trouwd beeld, maar hoe ziet de toe komst er voor het mkb uit? We moeten ons opmaken voor 'even wat minder' en waken voor 'ver schraling van het mkb-landschap'. Volgens Stafgroepeconoom Willem van der Velden kan het mkb zich Rabokrant Extra niet ont- trekken aan de neer waartse bij stellingen van de groeiramingen zoals die dit jaar voor de vaderlandse economie in het ver schiet liggen. Vooral ondernemers die het van de export moeten hebben, krijgen met een lagere afzetgroei te maken. "En in 2000 gaat het ver moedelijk nog een tandje lager." Hoewel de bestedingen aan duur zame consumptiegoederen over hun top zijn, houdt de groei van de con sumptie naar verwachting voorlopig nog stand. "Gelukkig", zegt Van der Velden. "En dat is vooral gun stig voor bijvoorbeeld de detailhan del, de horeca en de persoonlijke dienstverlening." Hij houdt wel re kening met een meer gematigde winstgroei, ook door toenemende prijsconcurrentie en druk op de marges, "'t Wordt allemaal even wat minder, maar ik denk niet dat er aanleiding is om de noodklok te luiden. Ondernemers zullen wel scherper op resultaten moeten stu ren en beter moeten opletten. Dat geldt trouwens ook voor banken." In het algemeen vindt de econoom dat het mkb zich recentelijk wat na drukkelijker in de media presen teert. MKB-Nederland schaarde zich bijvoorbeeld onder de partijen die de toename van WAO-ers een halt willen toeroepen. Het compro mis met de brancheorganisatie over het binnen twee weken invoeren van de euro beschouwt Van der Velden als ronduit positief. "Maar de gevolgen van de buitenlandse concurrentie die vanaf 2002 gaat in breken op de eigen, vertrouwde markt, worden door het mkb nog steeds onderschat." De econoom ziet nog een bedrei ging. Het grootbedrijf hapt links en rechts stukken uit de markt die eigenlijk tot het mkb-terrein horen. "Shell begint een supermarkt en supermarkten willen dan - terecht - benzine gaan verkopen, maar worden vervolgens tegengewerkt. Die situatie willen we kennelijk met z'n allen, maar je houdt zo wel een sterk verschraald mkb-land schap over." 9

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 5