Efficiënt medium of chaos veroorzaker t De Achterkant Nader bekeken RaboMail >G in MG Met: Ben Verwiel Functie: Huisstijlmanager Rabobank Nederland standplaats: Eindhoven Ben Verwiel (49) is sinds 1 mei 1998 in dienst als huisstijl manager van de Rabobank. Hij is onder meer belast met het verder ontwikkelen van de huis stijl, het actualiseren en complete ren van huisstijlnormen, richtlijnen en voorbeelden. Maar wat is nu eigenlijk de 'huisstijl'? "De huisstijl van de Rabobank is meer dan alleen het poppetje op de gevel. Ze bestaat uit een vijftal 'bouwstenen': woordmerk, beeld merk, typografie, vormelementen en kleurenpalet. Daarnaast zijn er achttien toepassingsvelden waarin alle denkbare uitingen van de Rabo bank zijn ondergebracht. Hiermee kun je, binnen een creatieve band breedte, aan de slag op allerlei gebieden: brochures, advertenties, periodieken, noem maar op. Toen ik bij de Rabobankorganisa- tie kwam, was de huisstijl al een feit. Als je die stijl van buitenaf bekijkt, is het er een die staat. Het is een verzorgde en eenduidige stijl. Maar als je van binnenuit kijkt, blijkt er weinig te zijn vast gelegd. Bij andere bedrijven heb je vaak enorme handboeken met al lerlei regels, maar bij de Rabobank hebben we alleen een 'bouwdoos' met daarin de bouwstenen en toepassingsvelden die ik eerder noemde. En dat past ook bij de or ganisatie. De coöperatie is weinig dwingend en legt ook geen strakke regels op. Dat zie je dus ook bij de huisstijl. "Ik zou niet meer weten wat ik zonder mail zou moe ten." Paul den Teuling, opdrachtgever van het project RaboMail, ziet e-mail als een onontbeerlijke schakel in de communicatie met mensen. "Als gevolg van de ar beidsduurverkorting zijn mensen minder bereikbaar. Via de mail kun je iedereen altijd bereiken." Den Teuling krijgt zelf veertig mails per dag. "Daar zitten mails tussen waarvan ik denk: wil ik dit eigenlijk wel lezen? Er wordt dus ook een boel junk rondgestuurd. Zolang dat binnen een afdeling is, bijvoorbeeld 'ik ben jarig: er is taart!' heb ik daar geen problemen mee. Wel problemen heb ik met mail-terreur: het misbruik maken van de betrekkelijke anonimiteit van Rabo Mail." Den Teuling is niet bang dat RaboMail een chaos gaat veroorzaken. "Er zullen zich ongetwijfeld excessen voordoen. Maar waar moeten we ons nu eigenlijk door laten leiden? Door de verwachte voor- of door de verwachte nadelen? Ik denk toch door dat eerste." "Wij zijn nu sinds enkele weken aangesloten op Rabo Mail", zegt Arjan den Braber, medewerker Proces ondersteuning bij Rabobank De Ronde Venen. "En nu al zwerven er allerlei vage programmaatjes rond op ons netwerk die medewerkers van onze bank zijn toe gestuurd door personen bij andere banken. Ik ben daar niet blij mee. Probeer je je eigen Laura-Lan zo goed mogelijk te beveiligen en junk ervan af te houden en dan krijg je van an dere banken rotzooi binnen als spelletjes en rare plaatjes. Ik zou willen dat er een manier was om dit soort attachments te blokkeren, of men sen die dit soort din gen doen op een soort 'zwarte lijst' te zetten." "Als mensen RaboMail krijgen aangeboden, moeten ze ook daarvoor opgevoed wor den." Volgens Mai Hol, manager Bedrijfsvoering bij Rabobank Nijmegen, is het van belang dat de gebrui kers van RaboMail weten wat wel en wat niet kan. "Anderhalf jaar geleden begonnen wij met mail. Iedereen stuurde van alles naar iedereen. 'Waar is dit rapport?', 'Wie heeft dat dossier gezien?' Het gros van de medewerkers had niets aan deze boodschappen. Daarom proberen we dat nu in goede banen te leiden. We willen dat de medewerkers selectief omgaan met mail en dat ze elkaar ook gewoon eens blijven opzoe ken. Want tijdens de eerste weken na de invoering van RaboMail werd er op de bank ineens een stuk minder gepraat." Wim Beeks, cliëntadviseur bij Rabobank Venlo-Blerick- Baarlo, vindt RaboMail een zeer effectief middel. "Met één mailtje stel ik al mijn collega's direct op de hoogte van een bepaalde ontwikkeling. Vaak heb ik daar al binnen een minuut een reactie op." Beeks mailde ook al eens met een andere bank. "Dat was toen wij een te lefoontje kregen van een persoon, die zei klant te zijn van de collegabank. Hij vertelde dat hij een volmacht had om bij ons geld op te nemen. Om dat te controle ren heb ik naar de betreffende bank een mailtje met het hele verhaal gestuurd. En zo kwamen we erachter dat de man geen volmacht had, maar kwade bedoelingen." Natuurlijk kunnen dit soort zaken ook telefonisch worden geregeld. "Maar het voordeel van mail is dat je een heleboel mensen in één keer bereikt. Je hele afde ling, de hele bank, desnoods de hele organisatie." Steeds meer mede werkers van de Rabobankorganisatie zijn aangesloten op RaboMail. Dat bete kent dat ze kunnen e-mailen naar collega's binnen de eigen bank, maar ook naar collega's van andere banken en van Rabobank Nederland. Dat lijkt efficiënt. Maar is dat eigenlijk wel zo? Of wordt er straks zoveel been en weer gemaild dat niemand door de bomen bet bos nog kan zien? Het is wel moeilijk om de huisstijl te 'bewaken'. Juist omdat er bijna geen regels zijn, kun je een stijl die een bank hanteert moeilijk meten. Je kan eigenlijk alleen voorbeelden laten zien, suggesties doen en de dialoog aangaan." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 4