Nationale Beurscompetitie goed voor imago Rabobank 'Die meiden waren zo verrast' 'Ik ga zelf tussenstanden doorgeven' Rabobank Groningen: Algemeen Nieuw in de Nationale Beurscompetitie 1999 Rabobank Zuid Kennemerland: De Nationale Beurscompetitie, dit jaar gehouden van 6 april tot en met 11 juni, kent haar gelijke niet, ondanks de opkomst van concurrerende competities. "De beurs- Die vier winnaars zullen de naam Rabo bank niet zo snel vergeten, denkt Clarenbach. Ze verwacht dit jaar nog meer deelne mende teams. "Vorig jaar zijn we voor het eerst actief de scholen gaan benade ren. Aan alle scholen in ons werkgebied hebben we een brief gestuurd. Daarin nodigden we ze uit om mee te doen. Wij betaalden de inschrijfgelden en we stelden een scholenprijs in." Uiteindelijk deden zestien teams van drie middelbare scholen mee aan de lo kale competitie. "Dit jaar gaan we zeker zo actief de markt op. Het Reitdiep College heeft nu al lesuren vrijgemaakt voor een gastcollege van een van onze beleggingsadviseurs. Wij doen het heel duidelijk voor ons imago." van het spel aan de bank." Het segment Cliënten Advies van Rabobank Nederland heeft dit jaar voor het eerst apart een marktbewerkings pakket voor scholieren en studenten gemaakt (zie Rabo- Infobank trefnr. 903502b). CA wijst daarin op de moge lijkheden die het spel biedt om relaties te verstevigen met scholieren en studenten. "Studentenverenigingen kun je bijvoorbeeld vragen studenten te werven voor de competitie", zegt Sandra Reurekas, marketeer Studen tenmarkt. "Aangezien de beurscompe titie interessant is voor een brede doelgroep is samen werking tussen de verschil lende segmenten op de lo kale bank van belang. Alleen dan kun je een lokale scholieren- of studenten competitie goed opzetten. Voor veel onderwijsinstellin gen kan de beurscompetitie een aantrekkelijke manier zijn om de economielessen te verlevendigen. Het is de kans voor jongeren om een keer in aandelen en opties te handelen zonder risico. De beurscompetitie is leuk, spannend en leerzaam." De beurscompetitie wordt dit jaar voor het eerst in euro's gespeeld. Alle deel nemers beginnen met een fictief kapitaal van 150.000 euro. Alle orders moeten in euro's worden doorgege ven. Dat kan telefonisch of via Internet. Er kan dit jaar ook worden gehandeld in aandelenfondsen die geno teerd staan aan de beurzen van de eurolanden. De competitie voor scholieren wordt dit jaar gesponsord door RC YoungDymanic Fund (YDF). De prijzen voor scholieren zullen worden uitgekeerd in de vorm van aandelen RG YDF. competitie benadert het dichtst de realiteit van beleggen. Andere beursspelen kunnen daar niet aan tippen." Dat zegt Mariëlle seerd. "Banken kunnen zich Stege, die namens met de beurscompetitie Rabo Beleggings- lokaal heel goed profileren. Advies (RBA) de beurscom- Door bijvoorbeeld lokale Vier scholieren van het Reitdiep College uit Groningen wonnen vorig jaar de plaatselijke scholierencompetitie en kregen 1.000 gulden van Rabobank Groningen. "Die meiden waren zo ver rast. Speciaal voor de prijsuitreiking hadden ze een hele presentatie gemaakt over hun voorbereidingen, hun beleggin gen en de geschiedenis van de beurs. Ontzettend leuk", zegt Ciska Clarenbach, coördinator jeugd- en jongerenmarkt van Rabobank Groningen. voor het imago van de Rabobank, weet Stege: "98 procent van de deelnemers weet dat de Rabobank hoofdsponsor is en koppelt dus de naam Een leraar economie van de Haarlem Business School wijdde vorig jaar in april, mei en juni zelfs zijn lessen aan de Nationale Beurscompetitie. "En dit jaar gaat hij dat weer doen", meldt studenten coördinator Erica Bosch van Rabobank Zuid Kennemerland. Niet zonder trots, want het is toch vooral dankzij de inspanningen van haar bank dat de scholen in het werkgebied in de ban zijn geraakt van de Beurscompetitie. Vorig jaar deden 24 teams van middel bare scholen mee en tien teams van de Haarlem Business School. Die vochten behalve in de landelijke competitie ook een onderlinge strijd uit. Dit jaar streeft de bank naar deelname van veertig teams. "Dat betekent dat we nog actiever de scholieren- en studen tenmarkt gaan benaderen", zegt Erica Bosch. Zo gaat de bank Zuid Kennemerland dit jaar de scholen sponsoren zodat die helemaal geen kosten hoeven te maken. Verder wordt aangeboden dat een beleg gingsadviseur een les over beleggen komt verzorgen. En net als vorig jaar wil de bank de competitie afsluiten met een feestje waar de prijzen worden uitge reikt. "Zelf wil ik tijdens de competitie veel aanwezig zijn op de scholen om per soonlijk de tussenstanden door te geven", zegt Bosch. petitie coördineert. Ze hoopt dat dit jaar door ac tieve werving van lokale banken de grens van 20.000 deelnemers wordt gepas- competities te organiseren, de lokale media daarbij te betrekken en eigen prijzen in te stellen." Het initiatief is ook goed Rabokrant Extra 11

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 3