Woonverzekeringen naar Cliënten Advies Call Center inschakelen voor nabellen bij acties r Cliënten Advies Bank bepaalt wanneer en wie wordt gebeld In de avonduren op de bank klanten nabellen hoeft niet meer. Banken kunnen die tijd besparen door hiervoor het Call Center van Rabofacet in te schakelen. De bank bepaalt zelf welke klanten worden gebeld en geeft de tijdstippen voor afspraken door. Het Call Center maakt namens de bank een afspraak met de klant. Hypotheekadviseurs verwijzen klanten voor woonverzekeringen voortaan door naar hun collega's van Cliënten Advies. Hierdoor kan de klant completer worden geadviseerd; woonverzekeringen behoren immers tot het productassortiment van CA. Daarnaast biedt het de cliëntadviseur de gelegenheid zijn relatie met de klant te verdiepen. Doel van de nieuwe werkwijze is ook de verkoop van meer woonverzekeringen. Relatieverdieping is de komende jaren één van de speerpunten voor Cliënten Advies", aldus segmentmanager Cees van Tiggelen. "Het Rabo TotaalPakket en de Alles in één Polis, waaronder ook woonverzekeringen vallen, bieden hiervoor goede mo gelijkheden." Tijdens de onlangs gehouden Teamdag Huis Hypotheekadvies '99 werd de banken geadvi seerd de woonverzekeringen voortaan te laten verkopen door Cliënten Advies. "Een mooie kans voor de cliënt adviseur om samen met de klant de verzekeringsporte feuille door te nemen en hem te attenderen op de voorde len van de Alles in één Polis." Hypotheekgesprek De nieuwe werkwijze vloeit voort uit een overleg tussen een aantal lokale banken, de segmenten Huis Hypo theekadvies en Cliënten Advies en Interpolis Schade. Nu neemt slechts 25% van de hypotheekklanten een woonverzekering af, terwijl zo'n 80% van deze klanten het heel normaal zou vinden als dit bij een hypotheekge sprek wordt aangekaart, zo bleek uit onderzoek. De overleggroep meent dat de nieuwe werkwijze succesvol ler zal zijn. Hierbij brengt Cynthia Tulp van Rabofacet Teleser- vices: "Nabellen bij acties is belangrijk, hierdoor verhoog je de respons. Nabellen kost echter tijd en klanten zijn het best te be reiken in de avonduren. Dat betekent extra werkdruk bij de banken. Banken kunnen echter ook het Call Center inschakelen. De medewer kers van het Call Center zijn erop getraind een afspraak te 'verkopen'. Bovendien zijn zij flexibeler. Wil een klant bijvoorbeeld op een bepaald tijdstip worden te ruggebeld, dan is dat geen probleem." Tijdsbesparing en hogere respons De Rabobank Simpelveld schakelde het Call Center twee keer in en is tevreden. "Een groot aantal van onze klanten kent de bankmede werkers persoonlijk, zeker in de dorpen", zegt cliëntad viseur Heidi Bessems. "Dat maakt het moeilijk om het telefoongesprek te beperken tot het maken van een af spraak. Vaak krijg je een he leboel productinhoudelijke vragen en wordt het al gauw een telefonisch adviesge- sprek. Door het Call Center in te zetten, besparen we tijd en is de respons hoger." Ruud van der Weijer, finan cieel adviseur bij de Rabo bank Wintelre, beaamt dat. "Het nabellen schoot er door capaciteitsproblemen zelfs wel eens bij in. De samen werking met het Call Center bevalt goed. Een respons van vijftig procent is bij ons niet uitzonderlijk. Een nadeel vind ik dat een klant soms niet blijkt te weten wie hij aan de lijn had, terwijl de medewerker van het Call Center toch zegt dat ze na mens de Rabobank Wintelre belt. De opening van het te lefoongesprek blijft blijkbaar niet goed hangen. Dit nadeel weegt echter voor ons niet op tegen de voordelen." Maatwerk mogelijk In Ossendrecht ervaren ze dezelfde voordelen. Linda van de Korput, medewerk ster Cliënten Service bij deze bank, heeft echter ook een kanttekening. "De datum dat het Call Center klanten gaat nabellen, ligt soms te dicht bij de verzending van de mailing. Als gevolg hier van worden klanten gebeld die de coupon al hebben opgestuurd. Dat kan bij de klant verwarring oproepen." "Onze medewerkers zijn er varen en geven de klant in dat geval een passend ant woord. De belscripts voor zien ook in dit soort situ aties", is de reactie van Tulp. "Wij kunnen de banken maatwerk leveren. Een aan tal zaken moet echter goed geregeld zijn, als een bank het Call Center wil inzetten. Belangrijk is onder meer dat een bank de klantselectie screent en ons de agenda's van de adviseurs doorgeeft", aldus Tulp. Van de Weijer geeft hierbij als tip: "Blok de tijden die je aan het Call Center doorgeeft af, zodat je niet voor verrassingen komt te staan."Banken die ge bruik willen maken van de diensten van het Call Center, kunnen bellen naar (040) 219 56 10. Rabokrant Extra delverzekering als hij in het bezit is van een woningbe- veiligingscertifi- caat van de politie en geen wachttijd voor de rechtsbij- standsverzekering heeft. Van Tiggelen: "De samenwer king tussen ons segment en de col lega's van Huis &c Hypotheekadvies is bij de nieuwe werkwijze essen- Op dit moment neemt slechts 25% van de tieel en wordt zo hypotheekklanten een woonverzekering af. verder verstevigd." De commercieel de hypotheekadviseur bij managers CA hebben on- het afsluiten van de hypo- langs een brief én informatie- theek de woonverzekeringen set gekregen over de nieuwe ter sprake en maakt voor de werkwijze voor woonver- klant een afspraak met een zekeringen, cliëntadviseur. De klant die De hypotheekadviseurs een hypotheek afsluit krijgt ontvingen deze informatie 10% korting op de inboe- tijdens de Teamdag.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 12