Supermarktbankieren: nieuwe en uitdagende distributievorm Algemeen Rabobank Haaksbergen opent 'bankwinkel' in Plusmarkt markt 7n deze supermarkt komen zaterdags een kleine 2.000 klanten. Daar doen wij twee weken over.' Rabobank Haaksbergen opent half mei een kantoor in Plusmarkt Leusink. Of beter gezegd, een winkel. De ver wachtingen over de eerste proef met supermarktbankieren zijn hooggespannen. Een gesprek met Ronald Luxen en Willem Horvath van de bank en Eric Werger, eigenaar van de supermarkt. "Over vijf jaar komt de consument alleen nog bij de supermarkt en de benzinepomp." Haaksbergen. Een gemeente met 23.000 inwoners, gelegen onder de rook van Enschede. De Rabobank heeft er één kantoor. Een bij kantoor werd in 1993 geslo ten omdat het niet rendabel was. Bij de winkel in de supermarkt is rentabiliteit op korte termijn niet de eer ste vereiste. Belangrijker is het aantrekken van nieuwe klanten en het verdiepen van de relatie met bestaande klanten, aldus Horvath, commercieel manager Cliënten Advies. "Klanten komen steeds minder in de bank. Dus moeten we daar gaan zitten waar de klant wél komt, ook in de toekomst. Bij de Plusmarkt komen 's zaterdags een kleine 2.000 klanten. Daar doen wij twee weken over." Ander voor deel is de ruime openstelling: "Net als de supermarkt gaan wij tot 's avonds acht en ook 's zaterdags open. Doordeweeks beginnen we alleen later: niet om 8 uur, maar om twee uur 's mid dags." Kwestie van wennen Plusmarkt Leusink is een 'betere' supermarkt in de buurt van de nieuwbouwlo- caties van Haaksbergen. Eigenaar Werger nam zelf het initiatief voor een bank in zijn bedrijf. "Ik wil mijn winkel zo compleet mogelijk maken. Dat trekt klanten. Een bank past daarbij. Net als boodschappen doen is het regelen van je bankzaken niet echt leuk en dus handig als je ze op één plek kunt doen." Werger verwijst naar Amerika. "Daar wordt 25% van alle bankproducten in de supermarkt verkocht. Een kwestie van wennen. Over vijf jaar komt ook hier de consument alleen nog bij de supermarkt en de benzi nepomp." De bank komt direct bij de ingang van de supermarkt, buiten de kassa's. Een be wuste keuze, aldus Werger. "Als de bank tussen het Ronald Luxen, Eric Werger en Willem Horvath (vlnr): Hooggespannen verwachting. "Geen pluche vloerbedek king of zwaar meubilair", benadrukt manager Bedrijfs voering Luxen. "Het moet laagdrempelig en toeganke lijk zijn voor iedereen, net als de supermarkt. Daarom zullen medewerkers geen brood en het vlees komt, word ik ermee geassocieerd. Dat wil ik niet. Ik ben geen bankier. Daarom wil ik ook geen bankproducten onder eigen naam verkopen. Klanten staan niet te wach ten op het Plusmarkt con sumptief krediet, maar kie zen liever voor een bekend en betrouwbaar merk als de Rabobank." Geen bank De winkel van de Rabobank krijgt de open uitstraling van een woonkeuken. driedelig grijs dragen." In de ruimte komt een tafel waaraan bezoekers staand bediend worden. Voor meer privacy-gevoelige gesprek ken is er een spreekhoek. Verder is er een Rabofoon die de klant zelf kan gebrui ken en een geldautomaat. Luxen: "Ook zullen we pro ducten die iets met de bank te maken hebben verkopen. Portemonnees bijvoorbeeld, en wellicht Rabobank Wielerkleding. Die komen goed zichtbaar in een vitrine te liggen, dat trekt klanten." Personeel cruciaal Die klanten kunnen bij de Rabobank in de supermarkt terecht voor de producten van Cliënten Advies. "Het personeel is cruciaal voor het slagen van de proef", aldus Horvath. "De medewerkers moeten honderd procent commercieel zijn. Meer ver kopers dan productkenners. Natuurlijk moeten ze wél bij de Rabobank passen, want klanten moeten ervaren dat ze bij de Rabobank zijn en niet agressief in hun nekvel gegrepen worden." De mede werkers krijgen geen back office werkzaamheden, geen telefoontjes van klanten en er is ook geen geld, uitgezon derd in de geldautomaat. Horvath: "Er komt wel een waardeberging, want iemand die bij de supermarkt een re kening opent, moet ook daar zijn pasje af kunnen halen. Maar chartale transacties zijn niet mogelijk. De mede werkers kunnen dus puur adviserend en contracterend bezig zijn." In de commerciële activiteiten willen de bank en de super markt bij elkaar aansluiten. Luxen: "Er moet een kruis bestuiving komen. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat mensen die bij de super markt voor 200,- bood schappen doen bij ons 20,- krijgen als ze een rekening openen. Daarmee moeten we creatief omgaan." De Rabobank gaat de proef aan voor twee tot vier jaar. "We moeten het de tijd gunnen", meent Luxen. "We hebben er alle vertrouwen in. We kennen Eric goed, weten wat hij wil. Dat speelt een grote rol. Bovendien staat de Plus markt voor service en kwa liteit en dat past goed bij de Rabobank." De proef met supermarkt bankieren in Haaksbergen vindt plaats onder begelei ding van Rabobank Neder land. Banken die geïnte resseerd zijn in deze proef, kunnen contact opnemen met Anja Aarts van Distri butie Cliënten Advies. Haar telefoonnummer is (040) 217 54 49. Rabokrant Extra 3

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 11