'Meer gesprekken in minder tijd' Financieel Advies Gedifferentieerde bediening Financieel Advies 'Gedifferentieerde bediening' Wil H I* ITt d n S, financieel adviseur Rabobank Meerssen en prijswinnaar in de landelijke competitie Persoonlijke Financiële Planning 1997: Paul Smelt r financieel adviseur Rabobank Noord-West Twente en onlangs uitgeroepen tot Financieel Planner van het Jaar: "Voorop staat een betere be diening van de klant en dat kan in de structuur die ons voor ogen staat. Daarin is duidelijker dan nu aangege ven welke klanten voor complexe adviezen in aan merking komen." "Wat dat aangaat zie ik het nieuwe belastingstelsel als een belangrijke aanjager. Dat zorgt ervoor dat we fiscale voordelen niet meer als uitgangspunt kunnen nemen in de financiële advi sering. Het betekent dat we ons echt op de wensen van de klant kunnen gaan focussen." Loopbaanpaden Belangrijk gevolg van de ge differentieerde bediening is dat financieel adviseurs worden gekoppeld aan klantgroepen. Grevink: "Nu bedienen ze allemaal de zelfde grote groep particu lieren. Door adviseurs aan een bepaalde klantgroep toe te wijzen kunnen adviseurs het werk doen waarin zij goed zijn en daardoor meer plezier erin krijgen. Het opent ook de weg voor het opzetten van betere loop baanpaden." "Het is onze uitdaging de banken op maat te bedienen en dus die middelen aan te bieden die voorzien in de behoefte van de bank. Wij zullen ons de komende tijd concentreren op verbeterin gen van het instrumenta rium: systemen, producten, processen, opleidingen, noem maar op." Het segment Financieel Advies dreigt de dupe te worden van zijn eigen succes. "De doelgroep groeit heel hard. We komen met zijn allen niet toe aan adviseren van de hele groep FA-klanten", stelt Roy van Diem vast. De segmentmanager pleit daarom voor een gedifferentieerde bediening van de markt. "Nu scheren we alle particuliere klanten over één kam. Dat is raar, want er zitten wel degelijk verschillen in klanten." Het segment FA wil de markt opdelen in drie bedienings niveaus (zie kader). "De complexiteit in een situatie bepaalt in welke doelgroep een klant komt", legt Bernard Grevink, hoofd Marktanalyse en Product ontwikkeling, uit. "Er zijn criteria om die indeling te maken, maar die mogen absoluut niet als harde gege vens worden geïnterpre- Bernard Grevink en Roy van Diem: 'Een uitdaging de banken op maat te bedienen.' teerd. Met ons instrumen tarium zijn we in staat 70 tot 80 procent van de klan ten redelijk goed in te delen, zeker geen 100 procent. Een cruciale factor is dat we toch in de poppetjes van de ogen van de klant moeten kijken." Betere bediening klant Door een gedifferentieerde bediening zijn de financieel adviseurs in staat meer ge sprekken te voeren in min der tijd, denkt Van Diem: Het segment Financieel Advies van Rabobank Neder land heeft in de zogeheten Visie 2000+ drie bedienings niveaus gedefinieerd. Het zijn: Bedieningsniveau 1: Directeuren grootaandeel houders, IB-ondernemers en top-particulieren. Het zijn klanten met een zeer com plexe financiële situatie. Bedieningsniveau 2: Particuliere FA-klanten in een complexe situatie. Bijvoorbeeld een klant met overwaarde huis, hoog in komen, binnenkort een erfenis en drie studerende kinderen. Bedieningsniveau 3: Particuliere FA-klanten in een eenvoudige situatie met een beperkt aantal behoeften. Hieraan is een gestandaardiseerd PFA te koppelen. Voor elk niveau geldt dat een pilot voorafgaat aan daadwerkelijke introductie. Rabobank Nederland be denkt de eerste aanpak, ver volgens start een pilot. De pilot voor bedienings niveau 3 staat gepland voor de zomer, de introductie in het najaar. Bedienings niveaus 1 en 2 zullen in het jaar 2000 worden aange pakt. "Feitelijk werken wij al volgens Visie 2000+. Er zijn hier drie financieel adviseurs die ieder een van de drie niveaus bedienen: een aankomend adviseur voor de grote groep eenvoudige FA-klanten en de klan ten uit het 'grijze gebied', een ervaren ad viseur voor de complexe klanten en een heel ervaren adviseur voor de meest com plexe klanten. Die differentiatie is op na tuurlijke wijze tot stand gekomen." "Voor het maken van een goede indeling van de klanten zullen de ondersteu nende systemen moeten verbeteren. Het is bijvoorbeeld heel lastig om bedrij- venklanten in te delen bij FA. Nu moet ik er vaak in een gesprek achter komen dat een klant eigenlijk niet in mijn groep thuishoort. Maar ook binnen de bank kan er nog veel worden verbeterd. Ik ben nu toch relatief veel tijd kwijt aan admi nistratief en overbodig commercieel werk. Klanten bellen je vaak voor futili teiten. De binnendienst zou op dat punt meer aanzien moeten krijgen." "Ik ben het eens met de gedifferentieerde bediening. Ik zie nu wat een grote vergaarbak ons klantenbestand is. Heel veel mensen voldoen aan de criteria. Financieel adviseurs komen eigenlijk nauwelijks toe aan het echte werk, ze worden te veel in beslag genomen door de kleinere dingen. Persoonlijk frustreert me dat wel eens, want ik zou me zo graag eens verdiepen in de complexe gevallen. Aan de andere kant vrees ik dat theorie en praktijk nog ver uit elkaar liggen. Veel banken zullen wat de advisering betreft nog niet op het gewenste niveau zitten. Vooral de doelgroep directeuren grootaandeelhouders is een lastige omdat daar privé en zakelijke financiën zo nauw met elkaar verweven zijn. Er is kortom veel opleiding nodig." 6 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10