'Boerensites' schieten als paddestoelen uit de grond Zeeuwse Rabobank helpt klant bij overname camping Agrarische studies en brochures sterk gericht op kennis Interessante agrarische sites Oversluiten verzekeringen en het millenniumprobleem Tien procent van de bijna tachtigduizend agrarische onder nemers heeft een Internetaansluiting. Peanuts denkt de door gewinterde cybersurfer al snel. Het begin van een onstuitba re ontwikkeling, zeggen ze in landbouwkringen. In ieder ge val schieten de 'boerensites' als paddestoelen uit de grond. Wie deze zomer naar Frankrijk reist en in de Dordogne op fami liecamping 'Le Moulin de la Piqué' neerstrijkt, viert vakantie bij een Rabobankklant. Ondernemer Fons van den Brink, Rabobank Noord-Beveland, Rabobank Nederland, zusterbank Crédit Agricole en KPMG-Parijs sloegen er de handen voor ineen. Wie een middagje 'digitaal gaat' om zijn agrarische kennis op peil te houden en niet precies weet waar hij het zoeken moet, kan zijn plezier op. Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, het ministerie van Land bouw, Natuurbeheer en Visserij, Productschappen en de Rabobank: iedere zichzelf respecterende orga nisatie in de agrarische sec tor heeft tegenwoordig zijn eigen site, al dan niet toege spitst op deelsectoren. "Een bewijs hoe kennisintensief de agrarische sector is", zegt Dorine van Geffen van Agrarische Zaken. Internet heeft volgens haar op dit moment vooral een voor lichtende functie. Toch is de drempel om te gaan surfen nog steeds rela tief hoog. "Te duur", "niet nodig", of "nodeloos inge wikkeld", zijn veelgehoorde argumenten van tegenstan ders. Van Geffen: "Nog wel, maar je zult zien dat Internet over een tijdje net zo'n gangbare bron van informa tie is als kranten, vakbladen, radio en tv nu." Bovendien biedt Internet vanwege het interactieve karakter een aantal voorde len, die misschien nu nog niet uit de verf komen, maar over een poosje gegaran deerd, aldus Van Geffen. "Denk maar eens aan elek tronische distributie, het raadplegen van allerlei inter actieve databanken, het ver sturen van gegevens waar mee computers in één keer worden bijgewerkt en dis cussiegroepen, zoals bij boer-burger.nl." Inmiddels telt het Neder landse Internet ettelijke agra rische sites, een aantal dat dagelijks toeneemt. Volgens Van Geffen bevat ten ze ook interessante informatie voor agrarisch relatiebeheerders Servicedesk Bedrijven f (040)217 64 44 www.agronet.nl www.agriholland.nl www.najk.nl www.minlnv.nl www.agriplus.nl www.boer-burger.nl www.floriade.nl www.flowerweb.nl www.groeinet.nl www.rabobank.nl/agra www.tuinbouw.nl Eén van de grotere bedrijfs- klanten van Rabobank Noord-Beveland, Recreatie centra Nederland (RCN), met tien recreatiebedrijven in Nederland, zocht expansie mogelijkheden in Frankrijk. Reden voor directeur Van den Brink van het recreatiebedrijf om zijn huisbankiers Rabo bank en de C&E-bank het businessplan 'Wat is er tegen op regen?' te presenteren. Rabobank Noord-Beveland besloot in overleg met In ternationale Dienstverlening en Kredietrisicomanagement van Rabobank Nederland de klant persoonlijk in Frankrijk te gaan begelei den. Van den Brink vertaal de zijn businessplan en pre senteerde het plan d'inve- stissement in Frankrijk met als titel 'Qui craint encore la pluie?'. Door zich terdege voor te bereiden op deze Franse De financiering van deze Fran se camping vindt fifty-fifly in Nederland en Frankrijk plaats. stap, bespoedigde de onder nemer het slagen van het pro ces. KPMG-Parijs en UNICO- partner Crédit Agricole wer den betrokken bij de inves teringsbegroting, resultaten- prognose en financierings- vraag. De C&E-bank viel af omdat zij geen adequate bui tenlandse begeleiding bood. Het businessplan omvatte de overname van een goedlo pende camping in de Dor dogne, een populaire streek voor actieve vakantiegangers. De financiering, met een loop tijd van 15 jaar, vindt fifty- fifty in Nederland (Rabobank Noord-Beveland) en Frankrijk (Crédit Agricole) plaats. Inmiddels staat de vierster- rencamping in de vakantie gidsen en RCN wil binnen vijf jaar nog minstens vier recreatiecentra in la douce France opzetten. Ook die investeringen gaan lopen via de Zeeuwse Rabobank en de Franse partnerbank. Internationale Dienstverlening 7 (040) 217 77 87 Dynamische en complexe markten, nieuwe ontwikkelin gen, agrarische bedrijven die industriële kenmerken verto nen en hoog opgeleide, kritische ondernemers stellen zware eisen aan de informatievoorziening door het bankwezen. De financier die de agrarische sector tot de zijne wil reke nen, moet bewijzen uitermate deskundig te zijn, aldus Arie van der Spek van Agrarische Zaken. Een serie agrarische studies en brochures moet hieraan bijdragen. Onder auspiciën van Agra rische Zaken verschenen vorig jaar twee brochures: Toekomst voor een veelzijdi ge melkveehouderij en Bio logische Landbouw. Daar naast gaf Agrarische Zaken drie studies uit: Landbouw mechanisatie, Melkveehou derij en Financiering van de Nederlandse Land- en Tuin bouw. Doorgaans werkt Agrarische Zaken hiervoor nauw samen met andere des kundigen als de afdeling Food Agribusiness van Rabobank International en bedrijfstakdeskundigen van Kredietrisicomanagement. Ook worden nogal eens externe deskundigen inge schakeld. Het doel: de Rabobank profileren als een betrokken en deskundige agrarische ken nisbank. Ook de Engels talige studies van Rabobank International over onder meer graan, zuivel en pluimvee dragen hier in belangrijke mate aan bij, zegt Van der Spek. "Het niveau van deze studies is zeer hoog. Bo vendien appelleren ze sterk aan de toenemende interna tionalisering." De studies be lichten de ontwikkelingen van een deelmarkt in het perspec tief van de wereldhandel. De brochures zijn bestemd voor grote klantgroepen, de Nederlands- en Engelstalige studies voor selectiever ge bruik. Meer informatie staat in de rubriek Agrarisch op de Bedrijvensite. Bestellen kan via de Raboshop. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 Bedrijven Interpolis krijgt veel vragen van lokale banken over hoe ze met het millenniumpro bleem moeten omgaan bij het oversluiten van bedrijven- verzekeringen van andere maatschappijen naar Inter polis. Rabobank Nederland en Interpolis hebben hier voor een gezamenlijk stand punt geformuleerd. Een verzekering die van de ene verzekeraar naar de andere wordt overgesloten is voor de 'ontvangende' ver zekeraar een nieuwe verze kering. Naast de voordelen die zo'n nieuwe verzekering een klant biedt, geldt in bepaalde gevallen een uit sluiting voor millennium- schaden en vervalt de zoge naamde vangnetregeling. Interpolis geeft de uitsluiting overigens aan op de be treffende offertes én polis bladen. Geadviseerd wordt om de klant in ieder geval expliciet op het verschil in dekking te wijzen. Tekstpassages die gebruikt kunnen worden bij bevestiging van akkoord van oversluiting en/of offerte maatregelen treffen om een naar de klant staan op het eventueel millenniumpro- Raboweb, website Bedrijven, bleem te voorkomen. In cir- rubriek Product, onderdeel culaire 51/260 (19980512) Verzekeren. staan stappen en hulpmid- Meer informatie hierover in delen, die de banken in hun Intervisiebericht44van 14 de- advisering daarover kunnen cember 1998 en in'Tussen de helpen, bedrijven door....' van no vember 1998. De klant moet Servicedesk Bedrijven natuurlijk ook zelfde nodige C (040) 217 64 44 (kies 2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2