Rabo Interhelp Extra nog weinig bekend bij klanten en banken 'ie biedt je mkb-ondememers blijvende kennis' Voetbaltoernooi op 29 mei 1999 In één keer 45 nieuwe ondernemingen als klant voor Rabobank De Ronde Venen IMK Opleidingen BV verzorgt financiële cursussen Klanten met een Rabo TotaalPakket kunnen gratis gebruikmaken van Rabo Interhelp Extra (RIE), bedrij fsre- laties betalen er jaarlijks 29,50 voor. 'Ruim 300.000 klanten hebben de RIE-papieren in huis, maar slechts een klein deel daarvan laat zijn kostbaarheden ook echt regis treren', stelt Cecilia Tidstrom van Bedrijven vast. Een van de oorzaken is volgens haar onbekendheid van klanten en banken met RIE. Bij RIE kunnen klanten onder meer pasjes, cards en kostbaarheden registreren. Dit betekent een stuk extra veiligheid van waardevolle zaken. Hoe werkt dit in de praktijk? Bart Berg, ac countmanager Rabobank bij SOS International: 'Klanten kunnen bij ons hun pasjes registreren, van creditcard tot Bijenkorfpasje en videotheek- kaart. In totaal hebben we cards en pasjes van zo'n 4.000 binnen- en buitenland se kaartuitgevende instanties Het Rabobanken Voetbal toernooi heeft dit jaar plaats op zaterdag 29 mei aan staande. Dat heeft de orga nisatie van het toernooi bekend gemaakt. Zoals ge bruikelijk wordt het toer nooi gespeeld in Valkens- waard en Nieuwegein. Aan het voetbaltoernooi kunnen alle lokale Rabo banken deelnemen. Binnen kort ontvangen de banken via de interne media meer infor matie over het toernooi. Dan zal ook een inschrijfformulier beschikbaar worden gesteld. in ons systeem opgeslagen. Als iemand zijn pas(sen) ver liest en ons alarmnummer belt vragen we het lidmaatschaps nummer of zoeken we op NAW-gegevens. Dan blokke ren we onmiddellijk alle kaar ten. Voor de Rabobankpasjes gaat dat vrijwel meteen en Tijdens de workshop zette De Nijs uiteen hoe zijn bank naar een financieringsaanvraag kijkt en welke financieringen ze aan biedt. "Omdat ze de theorie net achter de rug hadden, konden de ondernemers zich er een concrete voorstelling van ma ken." Volgens De Nijs heeft de cursus ook andere voorde len: ondernemers kunnen hun cijfers zelfstandig beoordelen en zich makkelijk en onaf- automatisch, van alle andere pasjes komt er een fax uit ons systeem rollen, die naar de betreffende instanties gaat. Het is een kwestie van mi nuten voor de klant wereld wijd is beschermd tegen de gevolgen van fraude en mis bruik.' De dienstverlening van Rabo Interhelp Extra gaat verder. Als in het buitenland alles wordt gestolen, kan er emer- gency cash worden vers trekt: een voorschot van 2000,- wordt onmiddellijk overgemaakt naar de (vakan tie) bestemming. Verloren ba- hankelijk een mening vormen over de financiële status van hun bedrijf. "Daarnaast ko men ze in gesprek met ac countants beslagen ten ijs omdat ze meer inzicht heb ben gekregen." Er namen twintig onderne mers deel aan in totaal vier cursusavonden. Vijftien cur sisten waren ten minste drie avonden aanwezig, waardoor ze recht hadden op een certifi- gage wordt makkelijker te ruggevonden dankzij RIE- labels, sleutels dankzij een speciale sleutelhanger. Ook worden bijvoorbeeld medi sche gegevens opgeslagen, zodat van een verloren con tactlens bij RIE de juiste sterkte bekend is en van ver loren medicijnen de exacte naam. Klanten kunnen ook hun paspoort of rijbewijs laten registreren en ontvan gen een herinneringsbrief als deze documenten moeten worden vernieuwd. Het RIE-alarmnummer 0499-499 112 is 24 uur per dag bereikbaar. Maar het wordt volgens Michel Wildeboer van Cards&Chartale Betaal diensten vaak fout gebruikt. 'Zo'n 75 van de telefoontjes hoort er niet thuis. Klanten bellen bijvoorbeeld voor het saldo van hun Betaalrekening of geven telefonisch een adreswijziging door.' Een overzicht van de servi ce van RIE staat in de Rabo- Infobank, rubriek Beschrij ving producten en diensten, Betaaldiensten Binnenland. Ondersteuning Betaaldiensten V (040)217 60 41 Rabobank West Zeeuwsch-Vlaanderen organiseerde met IMK Opleidingen de workshop 'Financieel inzicht inclusief Rabobank Liquiditeitsplanner' voor haar klanten. Bedrij- venadviseur Michael de Nijs: "De cursus past binnen het loyaliteitsprogramma Rabobank Accent omdat je de klant kennis biedt waar hij jaren wat aan heeft. Daarnaast ver stevigt het de relatie met hem." Dit is ook het doel van vier andere workshops die IMK Opleidingen organiseert. caat. "Er werd een behoor lijke inspanning gevraagd", vertelt De Nijs. "Ze moesten opdrachten uitvoeren om hen te kunnen beoordelen op hun praktische vaardig heden. Dat beviel zeer goed: gemiddeld werd de presen tatie en het lesmateriaal met een acht gewaardeerd." De Nijs betreurt het dat een kwart van de deelnemers afviel: "Dat komt vooral door de data die we voor de cursussen gekozen hebben: net vóór de feestdagen. Dat is natuurlijk een drukke tijd voor ondernemers." Behalve de cursus Finan cieel Inzicht inclusief Rabo bank Liquiditeitsplanner verzorgt IMK Opleidingen de cursussen Financieel In zicht, Effectief Gebruik Rabo bank Liquiditeitsplanner, Credit Management en Financieel Management. Iedere workshop beslaat vier dagdelen en kost ƒ4800,-. Rabobank Neder land en IMK adviseren om de klant een bijdrage van 100 a 150 te laten beta len. Het marktbewerkings pakket Financiële Cursussen 6 Workshops IMK geeft er meer informatie over en is maandag te vinden op de BedrijvenSite van het Rabo- Web en in de Rabolnfo- bank, trefnummer 824404a. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 (kies 3) 90 Financieringen, 40 lease-auto's, een compleet verzekerings pakket en het betalingsverkeer. "Volgens mij hebben wij nu al de deal van het jaar", meldt Mathijs Smit, Hoofd Bedrij- venadvies bij Rabobank De Ronde Venen in Mijdrecht. Negentig medewerkers van het bedrijf van een grote relatie beginnen voor zichzelf. De Rabobank begeleidt ze. De klant van Rabobank De Hoge Venen heeft samen met een Amsterdamse collega het alleenrecht op taxistandplaat sen op luchthaven Schiphol. Met drie BV's regelt hij 50 procent van alle ritten vanaf Schiphol. Smit: "Onder de naam Tax(i)Free is hij een pro ject gestart waarin 90 van zijn medewerkers zelfstandig on dernemer worden in 45 VOF's. De medewerkers ko pen een plaats in het rooster en een taxi. In één klap worden twee van zijn BV's zo opge deeld in 45 ondernemingen. Wij hebben die ondernemers geadviseerd bij de start van hun bedrijf. Alle rooster- plaatsen zijn gefinancierd en voor 40 taxi's is een lease contract geregeld. Ook ver zorgen we een compleet ver zekeringspakket: rechtsbij stand, ziektekosten, motor voertuigen, levensverzeke ringen, aansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid. Daar naast doen we het betalings verkeer: Telebankieren, Rabo- foon, Intrum Justitia, afstort- overeenkomsten en credit cards. Al met al leveren we dus een compleet integraal financieel advies." In december vorig jaar is de bank gestart met de realisatie van het project en al op 5 fe bruari was het zo goed als af gerond. "Naast de tijdroven de integrale advisering is er in die periode ook een enorm ad ministratief proces gereali seerd", vertelt Smit. "Naast het Tax(i)Free-team van Be- Op 5 februari gingen de nieuwe taxi-ondernemingen, met een compleet financieel advies, van start. drijvenadvies hebben heel veel collega's van CA, FA, RH&H en De Lage Landen en Inter polis met veel energie en realisatie ervan. Het was een gigantische klus, maar wel een hele leuke. 45 nieuwe klanten in één keer gebeurt motivatie gewerkt aan de je niet elke dag." Rabobank

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2