IO 02 Kleurenscherm één van de oorzaken OLI-problemen Bank kent etnische ondernemer vaak niet goed 19 9 9 Marktbewerkingspakket actie Rabofoon Telebankieren Internetbankieren Beveiliging woning voorwaarde voor korting inboedel verzekering Gewijzigde procedure voor banken met card-acceptatie Beveiliging woning voorwaarde voor korting inboedelverzekering Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 680 Week 6 Woensdag 10 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Specialisten van Rabobank Nederland hebben samen met de gebruikersgroep een aantal mogelijke oorzaken voor de hui dige OLI-problemen ontdekt. Het gebruik van bepaalde kleu renschermen en het gebruik van OLI in combinatie met Ver zekeringen zijn -voor zover nu bekend- de belangrijkste boos doeners. De komende weken wordt gezocht naar een oplossing. De verdere invoering van het klantsysteem On Line Inte graal (OLI) werd twee weken geleden voor onbepaalde tijd stopgezet. Volgens de proef- banken en de verantwoordelij ken bij Rabobank Nederland vertoonde het systeem op dat moment teveel tekortkomingen om door te gaan met de invoe ring ervan. Zo werd een aantal OLI-gebruikers de afgelopen periode geconfronteerd met lange wachttijden en soms zelfs met uitvallende pe's. Specialisten van Rabobank Nederland zijn vervolgens sa men met de gebruikers direct op zoek gegaan naar de mo gelijke oorzaken voor de pro blemen. En die lijken nu dan te zijn gevonden. Projectleider John Kessels: "Een wezenlijke veroorzaker van het uitvallen van de pe's zijn de 256 kleuren waarmee de schermen worden opgebouwd. Aanpassing van dit zogeheten kleurengamma (naar 16 bits) heeft bij enkele proefbanken nu al tot verbetering geleid. Daar naast is gebleken dat OLI niet goed samenwerkt met de toepassing Verzekeringen." De komende weken buigt het team van specialisten en proef banken zich nog verder over de vraag hoe de gebruikersvrien delijkheid van OLI kan worden verbeterd. Op 24 februari ko men de proefbanken en het projectbureau weer bij elkaar. Dan wordt besloten of de in voering van OLI weer kan wor den opgestart en zo ja, wanneer. Op de Bedrijfsvoeringssite (kopje Andere sites) staat de meest actuele informatie over de voortgang van de planning. Projectbureau OLI C (030)^ 215 12 10 snel uit zichzelf naar je toe ko men. Medewerkers moeten in staat gesteld worden zich te verdiepen in specifieke vragen en omstandigheden van alloch tone klanten." Dat dit nog niet voldoende het geval is, bleek uit reacties van de toehoor ders: de verschillen in achter grond tussen de medewerker van de bank en de Turken kunnen snel zorgen voor communicatieproblemen. Guus Broos, algemeen direc teur MKB-Nederland: "Alloch tone ondernemers bereiden hun ondernemingsplan vaak onvoldoende voor. Ze laten zich snel ontmoedigen. Aan de andere kant schatten ban ken de overlevingskansen van allochtone ondernemers in bepaalde branches vaak laag in, met als gevolg dat kredietaanvragen extra kri tisch worden getoetst." De dag werd op humoristi sche wijze afgesloten met het cabaret 'Turks Fruit en Jonge Kaas'. Hun boodschap was dezelfde als de titel van het congres: 'Samen onder één dak de 21e eeuw in". Netwerken leidde in veel gevallen al tot concrete afspraken. "Hosgeldiniz". Zo heette WAB-directeur Bert Mertens zon dag ruim driehonderd Turkse zakenlieden welkom op het Rabo- bankcongres voor Turkse ondernemers in het Utrechtse hoofdkantoor. De bank had de ondernemers uitgenodigd om te netwerken en met collega's en bankmedewerkers van gedachten te wisselen. Kennismaken en een dialoog begin nen met de Turkse ondernemers was het vertrekpunt. Veel ondernemers pleitten voor meer aandacht en begrip van lokale banken voor hun uitgangspunten en de Turkse cultuur. Mertens erkende dit: "We hebben vaak nog te wei nig kennis van en gevoel voor wat een etnische ondernemer belangrijk vindt." Zondag bleek dat de cultuur en de taal vaak barrières vormen bij het aanvragen van een financiering. Van alle starters in ons land is ongeveer veertig procent van niet-Nederlandse afkomst. Van die groep zijn de Turkse Neder landers het meest onderne mend: 11% van deze bevol kingsgroep heeft een eigen bedrijf. Men treft ze vooral in het MKB, met name in de detailhandel en horeca. Mertens: "De uitdaging voor ons is iedere medewerker te motiveren contact te zoeken met mensen die vanwege taal of andere omstandigheden minder Servicedesk Bedrijven (040) 217 64 44 (kies 3) Cliënten Advies Banken ontvangen vandaag het marktbewerkingspakket voor de actie'Rabofoon /Tele bankieren Internetbankieren'. De actie wordt in april en mei gehouden en brengt deze drie diensten van de Rabobank on der de aandacht van de klant. Om zich in te schrijven hoe ven banken geen actie te on dernemen. Wel is het belang rijk om uiterlijk 26 februari het deelnameformulier terug te sturen. Dit in verband met de handtekening die onder de aan klanten gerichte brieven komt te staan. Het marktbewerkingspakket staat ook op het RaboWeb en vanaf 15 februari in de Rabo- Infobank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies C 040) 217 70 08 (kies 2.2) (zie Huis Hypotheekadvies) De procedure voor banken rechtsboven op de sales-slip, die contante geldopnames aan de balie accepteren met credit cards van Interpay (Eurocard/ Mastercard) is vanaf heden ge wijzigd. In geval van card-accep tatie (Cash-advance) via sales- slips moet na ondertekening van de cardhouder een zoge heten.'4-Digit-code'op de slip worden ingevuld. Deze komt rechts van of boven het Euro- card/Mastercard-logo. Voor de duidelijkheid: het gaat hier om de vier gedrukte zwarte cijfers die direct onder het geëm- bosseerde 16-cijferige card- nummer op de card staan. Interpay Rabodesk 7 (030)283 58 58 Huis Hypotheekadvies Het bericht over onder meer de nieuwe aanpak van woonverzekeringen in de Rabokrant van 4 februari blijkt niet voor alle banken even duidelijk te zijn ge weest. De helpdesks van Interpolis en Huis Hypo theekadvies hebben met name vragen gekregen over de 10% korting op de inboe delverzekering die een klant voortaan wordt aangeboden als hij een hypotheek afsluit. Voorwaarde voor deze kor ting is dat de klant een certi ficaat van de politie kan overleggen waaruit blijkt dat de woning aan de vereiste beveiligingsvoorwaarden voldoet. Deze bepaling is onderdeel van de Alles in één Polis. Hulpmiddel voor de klant zijn de beveiligings- tips uit het PC-informatiesys- teem. Rabobank Huis Hypotheekadvies 7 (040) 217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1