li Bank helpt fabrikant van kokosbrood op schappen van grootgrutters te blijven Rabofacet benadert nutsbedrijven in verband met eeuwwisseling 0L0-artikelen vanaf vandaag alleen via RaboShop te bestellen Nieuwe versie CBS-Selector Inschrijven voorbeeldseminars RTE-Windows De computerisering in de detailhandel maakt het voor kleine en middelgrote leveranciers niet makkelijk hun produc ten op de schappen van Albert Heijn of Dirk van den Broek te houden. Kokosbroodfabrikant THE-HA en Rabobank Harderwijk-Ermelo-Putten sloegen daarom de handen ineen. De fabrikant houdt nu zijn schapplaatsen en bespaart geld, terwijl de bank een hechtere relatie met haar klant kreeg. Familiebedrijf THE-HA in Harderwijk maakt kokos brood en verkoopt dat via landelijke supermarkten. De levensmiddelenbranche wil alles - van bestelling tot factu rering - zoveel mogelijk elek tronisch regelen. Er is al een speciaal certificeringstraject voor fabrikanten en detail- Rabofacet zal namens de gehele organisatie gesprek ken aangaan met de toeleveranciers van elektriciteit, gas en water over de 2000-bestendigheid van hun diensten. Dat meldt het Projectbureau 2000. Gevolg hiervan is dat de lokale banken niet zelf met deze nutsbedrijven hoeven te overleggen. George Lukkezen van het Projectbureau 2000: "De lokale banken zijn zelf verantwoordelijk voor de 2000-bestedendigheid van producten en diensten die niet door Rabobank Nederland of Rabofacet worden geleverd. De 2000-bestendigheid van nutsvoorzieningen is ech ter een totaal ander aan dachtsgebied. Omdat deze voorzieningen van belang zijn voor de gehele organi satie is het efficiënter om de gewenste informatie over de 2000-bestendig heid ervan centraal op te vragen. Dat geldt overi gens ook voor zaken als PTT Post en telecommuni- catieverbindingen. In de komende maanden zullen de banken worden geïnformeerd over de uit komst van de gesprekken met de nutsbedrijven en an dere belangrijke leveran ciers. Deze informatie kan vervolgens worden ge bruikt bij het opstellen van de lokale noodplannen. Rabofacet Arcade r (030) 215 33 33 handel opgezet. De kosten komen voor rekening van de bedrijven. Kleinere fabrikan ten, zoals THE-HA, moeten meedoen óf mogen niet meer leveren. Dus moest de kokos broodfabriek behoorlijk in vesteren. ING probeerde het bedrijf met korting op een soft warepakket binnen te halen. Maar Cees van de Kamp, kantoordirecteur Ermelo van de Rabobank Harderwijk- Ermelo-Putten, zag betere mogelijkheden voor deze klant. Hij maakte gebruik van de overeenkomst die de Rabobankorganisatie sloot met Ediport, specialist in elek tronisch berichtenverkeer (Electronic Data Interchange, EDI). "Zij ontwikkelden voor kleinere administraties een programma dat eenvoudig werkt, betaalbaar is en voldoet aan de eisen van de grote marktpartijen. Het bedrijf biedt Rabobankklanten ruim Kokosbroodfabrikant Bram Theunisse (l) met Cees van de Kamp van de Rabobank Harderwijk-Ermelo-Putten. veertig procent korting. Méér dan ING bood." Harderwijk- Ermelo-Putten ging met Ediport in zee en kon THE- HA behalve een oplossing ook een fikse korting geven. Van de Kamp: "Onze ac countmanagers blijven alert en nemen EDI nu mee in hun integrale adviezen aan klanten. Vooral de foodsec- tor is ver met deze ontwik kelingen en die geldstromen zien we uiteraard graag via ons lopen." Stroomlijning van het elek tronisch berichtenverkeer en korting op de bijbehorende programmatuur is overigens niet alleen interessant voor klanten van banken die leveren aan supermarktketens. Ook leveranciers van doe-het-zelf- ketens, inkooporganisaties en grootwinkelbedrijven kun nen er voordeel van hebben. Meer informatie over EDI staat in de Rabolnfobank, trefnummer 716206a. EDI-centrum (030) 216 31 92 Alle OLO-artikelen zijn met ingang van vandaag uitslui tend via de RaboShop te bestellen. De 'papieren' bestelmo gelijkheid via de Servicedesk OLA/OLO komt te vervallen. Alle bestelformulieren die bij deze servicedesk binnenko men, worden naar de afzender geretourneerd. OLO-artikelen zijn al sinds december in het aanbod van de RaboShop opgenomen. Het gaat hierbij om de vol gende artikelen: het OLO- boekje voor banken NLG, de set handtekeningenkaar ten en het boekje met bestel formulieren, beiden zowel in een NLG- ais EUR-variant. Aangezien nagenoeg alle banken gebruik maken van deze elektronische bestelmo gelijkheid, is besloten om de papieren bestelmogelijkheid te laten vervallen. Degene die toch een formulier in stuurt naar de Servicedesk, ontvangt het formulier terug met het advies het artikel via de RaboShop te bestellen. Meer informatie staat in de Rabolnfobank, trefnummer 848408. Ondersteuning Betaaldiensten C (040)217 60 41 Bedrijven Banken hebben onlangs een nieuwe versie (3.0.1) van de CBS-Selector ontvangen. Hiermee kunnen zij manage mentinformatie over bedrijfs- financieringen opvragen en op eenvoudige wijze over zichten samenstellen op basis van gegevens uit het CliëntBedieningSysteem (CBS). Daarnaast kan een produc- tieregister worden gemaakt voor verstrekte financierin gen en in behandeling zijn de aanvragen. In de nieuwe versie kunnen banken in dit register voortaan ook ge deeltelijke verstrekkingen opnemen. Bovendien is de nieuwe CBS-Selector uitge breid met alle management- overzichten uit CBS-Beheer en overzichten van offertes en verwachte uitzettingen. De Selector bevat verder de volgende hulpmiddelen: een doorloopformulier, een inventarisatie van financie ringsbehoeften, een manco formulier en de checklist AGRB. De CBS-Selector wordt dit jaar aangepast om de onder steuning bij het verzamelen van managementinformatie verder te optimaliseren. Hiervoor gaat Kredietrisico- management (KRM) de ko mende maanden de wensen van lokale banken inventari seren. Banken die participe ren in het KLAAR-traject van KRM ontvangen binnenkort een hiervoor aangepaste versie van de CBS-Selector. Servicedesk Rabofacet Arcade ZM030L215 33 33 komen kunnen worden als Banken kunnen zich nog de ze week aanmelden voor de voorbeeldseminars RTE-Win dows. Het inschrijfformulier staat op het RaboWeb en in de Rabolnfobank onder trefnum mer 904204a. De voorbeeld seminars worden gegeven door Rabobank Nederland en zijn bedoeld voor medewerkers van lokale banken die zelf een seminar voor hun RTE-Windows klanten gaan organiseren. Be drijven roept lokale banken op om op korte termijn zo'n se minar te houden voor hun tele- bankieren-klanten. De help desk wordt namelijk over spoeld met vragen die voor klanten beter de installatiein structie volgen. In een semi nar kunnen dit soort zaken worden toegelicht. De voor beeldseminars zijn niet be doeld voor medewerkers die zelf meer willen weten over RTE- Windows. Bedrijvenadviseurs worden verwezen naar de intro ductiemodule (intro.exe) op de cd van RTE-Windows. Specia listen Betaaldiensten kunnen zich via de Rabobank Acade mie inschrijven voor een prac ticum (cursuscode BAPD05). Servicedesk Bedrijven (040) 217 64 44 (kies 2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2