'DLL wil nog intensievere samenwerking met banken' Starters krijgen advies van ouwe rotten uit het vak "H Bedrijven Herman Bol, directeur divisie Nederland, De Lage Landen: Stichting Ondernemers Coachen Ondernemers De Lage Landen (DLL) heeft onlangs een nieuw beleidsplan voor de middellange termijn geformuleerd. Speerpunten voor de Nederlandse markt zijn een nieuw distributiebeleid, meer efficiency en productontwikkeling. "We streven daarbij naar een nog intensievere samenwerking met lokale banken", aldus Herman Bol, directeur divisie Nederland. Bol schat in dat een in tensievere samenwer king de komende vier jaar bij DLL tot een verdub beling van de productafzet en nettowinst kan leiden. Er ligt nog een markt open voor leasing en trade finance. "We zien andere banken meer aan leasing doen dan wij met de Rabobank. Van elke ƒ100,- kredietverlening door lokale banken is ƒ3,- een lease- of trade finance- product. Volgens onderzoek moet dat ƒ5,- kunnen wor den." Bol meent dat klant wensen nog beter beant woord worden als banken via een All Finanz-benade- ring het juiste DLL-product weten te koppelen aan de be hoefte van de klant. Efficiency DLL verkoopt zestig pro cent van haar producten via de Rabobank. Wil DLL Herman Bol: 'We willen optimaal de lokale banken presteren.' haar marktaandeel uitbrei den, dan is een effectieve en efficiënte distributie naar de lokale banken van groot belang. Daarom zijn g onlangs vijf regio- s teams opgesteld die de banken onder steunen bij de afzet van specifieke lease producten. Deze teams vervullen een sleutelrol binnen 1 TripleWin: een distri butieformule waar mee DLL klanten pro-actiever en nog meer samen met de bank maatwerkop lossingen aanbiedt. DLL beschouwt de banken als haar klanten en heeft dat in het beleidsplan nog eens benadrukt. Bol: "We willen optimaal voor hen preste ren. Als ze niet tevreden zijn, mogen ze ons erop aanspreken. Om banken te motiveren betalen we hen meer dan eenderde van onze nettowinst terug via provisies en bonussen. Dat is ónze manier om klantwaarde meetbaar te maken." Niet alleen het nieuwe dis tributiebeleid, ook het sys teem LLEXS vergroot de efficiency. Banken kunnen hiermee standaardproduc ten, zoals Rabo Autolease en Rabo Equipmentlease, snel afwikkelen. Meer dan tweederde van de contrac ten wordt via LLEXS afge sloten. Het gemak voor de medewerkers is verder toe genomen doordat sinds kort een Webversie be schikbaar is. Bol: "Dit sys teem is cruciaal, als we op termijn een dubbele pro ductie willen bereiken met hetzelfde aantal mensen." Nieuwe producten DLL gaat banken nauwer betrekken bij de productont wikkeling. Doelstelling: ieder jaar drie nieuwe pro ducten. Bol: "We volgen de marktontwikkelingen en horen van banken in klank bordgroepen de wensen en behoeften van klanten. Tegelijkertijd gaan we intern kennis meer bundelen." Specialisten van verschil lende werkmaatschappijen bedenken samen ideeën en werken die uit tot een kant en-klaar product. Standaard producten verschijnen onder Rabobanklabel. "De banken stellen dat op prijs", zegt Bol. "Komt er een specia lisme van DLL bij kijken, dan staat dat op het pro duct." In de toekomst krijgt de 'groene hoek' meer aan dacht. Er is al een product om windmolens te leasen en DLL is bezig met zonne panelen. Ook vastgoedlease maakt volgens Bol een grote vlucht door. "We merken dat vooral middelgrote klan ten van banken hieraan be hoefte hebben." moment dat het bedrijf gaat groeien. Bijvoorbeeld als een pand, personeel of meer geld nodig is. Dan heeft de starter behoefte aan iemand Gratis advies van ervaren ondernemers voor starters. Dit idee van Rabobank Wijchen/Beuningen werd vorige week ten doop gehouden. In 1998 zijn in Wijchen zo'n honderd nieuwe ondernemingen gestart. De ervaring leert dat er over vijf jaar nog twintig over zijn. Dat moet anders, dacht Rabobankdirecteur Hans Klaaijsen en nam het ini tiatief tot oprichting van de Stichting Ondernemers Coachen Ondernemers. et idee ont- waardoor ik op het idee stond in het kwam. Wie een bedrijf be- kader van gint, gaat naar de Kamer honderd jaar Rabobank", van Koophandel, zoekt een zegt Klaaijsen. "We zochten accountant en een bank en iets om ons te profileren in gaat van start. De eerste fase het werkgebied, zonder loopt vaak goed, maar op- hoge kosten. Mijn zoon was eens wil het niet meer. Ik op dat moment starter, heb contact gezocht met de KvK, de Industriële Kring Wijchen, het MKB en de gemeente Wijchen. Alle par tijen waren bereid mee te doen én mee te betalen aan de stichting." De volgende stap was onderzoeken waarom het in een later stadium vaak misgaat. Dat ligt volgens Klaaijsen niet aan kennis, inzet of geld, wél aan gebrek aan er varing. Moeilijk blijkt vooral het Gebrek aan ervaring is vaak het struikelblok l beginnende ondernemers. die meedenkt. Starters komen voor een intakege sprek naar de stichting. Klaaijsen: "Zien wij dat ie mand voldoende potentieel heeft, dan krijgt hij een coach. Dat zijn ondernemers die er varing en tijd ter beschikking stellen aan nieuwbakken collega's." Er wordt een contract tussen stichting en starter afgesloten over duur en inhoud van de coaching. De eerste starters hebben zich inmid dels gemeld. "De KvK Centraal Gelderland hoopt dat collega's in het land dit initiatief overnemen. En na tuurlijk het liefst samen met de Rabobank", besluit Klaaijsen. Rabo krant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 5