Twintig commercials met klanten in eigen, vertrouwde omgeving Gezocht: authentieke getuigenissen van klanten Communicatiemc inzicht in effect c Algemeen De twintig commercials die de Rabobank dit jaar maakt, gaan meer dan vorig jaar in op de concrete dienstverlening van de bank. "Vorig jaar wilden we primair inhoud geven aan het merk Rabobank", aldus Gert Sluis. "Dat is behoorlijk gelukt, dus nu kunnen we meer inzoomen op onze diensten en producten." 'Een bommetje-achtige commercial maakt je misschien populairder, maar is niet meer dan een reclametruc.' Sluis typeert 1998 als een goed eerste jaar voor de vernieuwde merkcommunicatie. "Over de advertenties in de dag bladen was behoorlijke twij fel. Te druk, teveel tekst, dat soort opmerkingen hebben we vaak gehoord. Maar juist de advertenties bleken op te vallen." Dat heeft ertoe bijgedragen dat consu menten een goed beeld heb ben over de Rabobank. "Dat is beter ingevuld dan bij andere banken. Mensen vinden ons een lokale rela- tiebank: betrokken, per soonlijk, samenwerkend. Precies wat we willen zijn." Dynamiek Op punten als dynamisch en innovatief scoort de Rabobank minder dan an dere banken. "Dat is ook een reden waarom we nu voor televisie kiezen. Op tv kun je dat beeld positief beïnvloeden. Door vaak aanwezig te zijn met snel wisselende onderwerpen be reik je dynamiek. In adver tenties is die veel moeilijker over te brengen." Toch laat de Rabobank de papieren media niet hele- daarom acht advertenties van een halve pagina die gaan over specifieke Rabobankkenmerken. Bijvoorbeeld dat we een bank van klanten zijn." Zelfde budget Terug naar tv. In de twintig commercials zijn het louter klanten die het woord voe ren. Mensen die thuis voor maal los. "In advertenties kun je dieper op onderwer pen ingaan dan in een tv- commercial. Behalve uitin gen die aansluiten op de tv-campagnes maken we de camera hun eigen verhaal vertellen. "Voor die mensen is de Rabobank een middel om hun ambities waar te maken", licht Sluis die keuze toe. "Kijk, een bom- "Als je zegt dat je midden in de samenleving staat, moet je in reclames niet met een of ander fake verhaal aanko men. "Dat is de stellige overtuiging van Annelouk Kriele, bij Rabobank Nederland verantwoor delijk voor de tv-commercials. De Rabobank gebruikt in haar reclame campagne échte klanten met een écht verhaal. "Ja, absoluut, dat zie je", ant woordt Kriele zonder aarzelen op de vraag of je het verschil ziet tussen ac teurs en echte klanten. "Bij acteurs spreekt niet het hart, bij klanten wel. Het zijn juist de klanten die goed kun nen vertellen wat wij als Rabobank wil len zijn. "Volgens haar ziet ook de con sument dat verschil. "Voor veel mensen is die klant een bekende. De buren, fa milie, vrienden, noem maar op. Dat spreekt zich rond. Soms bellen mensen Annelouk Kriele: 'Niet aan komen met fake-verhaal.' zelf: die persoon in de advertentie ken ik. Mij mogen jullie ook vragen, ik heb ook een goed verhaal. Naar dat soort mensen is Kriele op zoek. "Klanten die en thousiastzijn over de Rabobank. Die door de bank geholpen zijn om hun ambities waar te maken en daar een goed verhaal over hebben. "Banken kunnen klanten -particulier en bedrijf- aanmelden bij Rabo Merksupport, de nieuwe unit bij FHV/BBDO die continu op zoek is naar authentieke getuigenis sen. Met klanten die mee willen werken aan een campagne wordt eerst telefo nisch gesproken en vervolgens een aantal persoonlijke gesprekken gehou den. Daarna valt de beslissing of de klant en zijn verhaal geschikt zijn voor de campagne. Het telefoonnummer van Rabo Merksupport is (020) 54318 84. metje-achtige commercial maakt je misschien popu lairder, maar is niet meer dan een reclametruc. Dat is precies wat wij niet willen. Wij willen eer lijk laten zien waarvoor we als Rabobank staan. Dat hoort bij ons merk, of je het daarmee nu eens bent of niet." Bijkomend voordeel is dat de productie kosten van een commercial relatief laag zijn. Sluis: "Daardoor, en doordat we minder in kran ten adverteren, kunnen we de tv-commercials vaak in zetten. Vorig jaar hadden we vier commercials, dit jaar twintig. Terwijl het budget gelijk gebleven is." Iedere commercial wordt uitgezonden in reclameblok ken rond nieuws- en actuali teitenprogramma's, bij voor keur als laatste in het blok. Sluis: "Daarnaast zullen we de commercials programme ren rond pro gramma's die bij het onder werp van de commercial passen. Als de reclamespot bijvoorbeeld over beleggen gaat, is het logisch dat je die plant in een reclameblok rond een programma over dat onderwerp." Uitgekiend uitzendschema Voor de reclameblokken rond nieuwsprogramma's is gekozen, omdat daarmee Gert Sluis: 'Imago verbeteren.' Dat de Rabobank voor de televisie koos om op te vallen in adverterend Nederland, was geen natte vingerwerk. Het was de Rabobank Communicatiemonitor die leerde dat de bank zijn partijtje in de massamedia tot nu toe aardig meeblies, maar nauwelijks boven de concurrenten uit te horen was. Op basis van de uitkomsten van de mo nitor werd besloten tot het huidige beeldbuis-offensief. De Rabobank Communicatie monitor meet zes dagen per week het imago van de Rabobank en haar belangrijkste concurrenten. Jaarlijks worden daarover 7.500 mensen ondervraagd. Uit de monitor blijkt dat ABN AMRO en Rabobank de concurrentie ver achter zich laten als het gaat om de bekendheid van sponsorpro jecten. Ruud Olthoff van Communicatie AB: "Begin vorig jaar wist zo'n veertig procent dat de Rabobank iets met wielrennen doet. Nu is dat vijftig procent. Een duidelijke piek zagen we tijdens de Tour de France. Toen wist meer dan Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2