Minder banken verkopen steeds méér vakantiereizen Cliënten Advies Reizenverkopende banken focussen zich op Rabobankklanten De omzet en de provisieopbrengsten van de reizenverkoop stijgen nog steeds. Dit is opmerkelijk omdat het aantal reizen verkopende banken de laatste jaren is gedaald. Vóór de intro ductie van Visie '98 behoorde reizen tot het standaardpakket van de banken, nu verkoopt 60% van de banken dit product nog. Luuk Salomons, hoofd Reizen, heeft een verklaring voor de resultaten: "De banken die reizen verkopen, hebben daar voor bewust gekozen. De reizenverkoop is voor hen rendabel en ze gaan er steeds professioneler mee om." 'We beschikken over een databestand waar menig reisbureau jaloers op zou zijn, daar moeten we iets mee doen' De laatste vijf jaar is kritisch gekeken naar de rentabiliteit van de reizenverkoop. "Banken waar dit product niet rendabel was, stopten met de verkoop", zegt Marijke Brouwers van Reizen. "De banken die zijn doorgegaan, doen het goed. Als je de cijfers van 1998 ver gelijkt met die van 1997, zie je dat de omzet met 13% én de provisie met 14% is ge groeid. De banken die reizen blijven verkopen, hebben de weggevallen omzet van de ge stopte banken goedgemaakt én nog een extra groei weten te realiseren. 1998 is afgeslo ten met 414 miljoen omzet en 40,4 miljoen provisie." Ook uit de reactie van Hans Mosselman, directeur van reisorganisatie Sudtours, 4 blijkt dat de reismedewer- kers bij de banken steeds professioneler worden. "Wij werken nu ruim twee jaar samen met de Rabobank- organisatie. Het niveau van de reismedewerkers heeft ons blij verrast. De contac ten met de reserveringsafde ling verlopen soepel. Dat zie je terug in de omzet, in 1998 was die ruim dertien miljoen." Focussen op Rabobankklanten "Er ligt echter nog een enorm potentieel", weet Salomons, "met name bij Rabobankklanten. Slechts zo'n 20 tot 25% van onze eigen klanten boekt hun reis bij de Rabobank. We be schikken over een databe stand waar menig reisbu reau jaloers op zou zijn, daar moeten we iets mee doen. Daarom focussen we ons de komende jaren op Rabobankklanten." Tijdens de actie Zomerreizen is hier mee al gestart. De reizenver kopende banken verstuur den toen 1,6 miljoen bijsluiters om Rabobank klanten erop te attenderen dat hun eigen Rabobank hét adres is voor een deskundig advies en het regelen van een vakantie. Reisbureau apart positioneren Een ander punt van aan dacht is volgens Salomons de uitstraling. "Er zijn nog steeds klanten die voor een simpele boeking naar de Rabobank komen, maar voor een verre reis naar een 'echt' reisbureau gaan. Door het reisbureau binnen de bank apart te po sitioneren, een 'shop in een shop', krijgt het een profes sionelere uitstraling naar de klant toe. Een eigen toegang biedt bovendien het voor deel dat het reisbureau haar openingstijden kan aanpas sen aan de klantbehoefte én aan de concurrent. Kiest een groei. "We adverteren regel matig met last-minutes in een huis-aan-huis krant en doen mee met de centrale acties. Dit jaar willen we starten met het benaderen van bedrijven en specifieke doelgroepen. Die halen we uit de Rabobank database." Professioneel en commercieel Christine ten Hoor, reisadvi- seuse bij de Rabobank Klenckeland in het Drentse Zweeloo pakt de organisatie van de jaarlijkse groepsreis professioneel en commer cieel aan. "Ik neem een tou- ringcarreis uit een brochure en verander die naar eigen inzicht. De verzorging wijzig 'Veel klanten boeken simpele reis bij Rabobank, maar verre reis bij 'echt'reisbureau.' bank voor een zelfstandig reisbureau op een andere lo catie, dan adviseren wij dui delijk de naam Rabobank te gebruiken. De Rabobank heeft een sterk merk, daar moeten we van profiteren." Inmiddels hebben zo'n tach tig banken een eigen reis- winkel binnen de bank of een zelfstandig reisbureau. Brouwers: "Bij deze banken zie je het eerste jaar omzet stijgingen van vaak meer dan 100%. De kunst is ech ter om die stijging vast te houden." Het reisbureau van de Rabobank Ommen, dat in april 1996 haar deu ren opende, lukt dat tot nu toe heel goed. Hun provisie steeg dit jaar met 18%, het landelijk gemiddelde is 14%. "De Rabobank ligt buiten het centrum, ons reis bureau er middenin. Dat werkt drempelverlagend voor niet-Rabobank- klanten", verklaart reisadvi- seuse Monique ter Horst de Direct korting op reistassen, fotorolletjes. vliegers en zonnecreme ik bovendien in volpension. Deze reis publiceer ik ver volgens voor een totaalprijs, inclusief de SGR-bijdrage en een annulerings- en reisver zekering. Omdat de reis én de prijs niet te vergelijken zijn met een reis uit een bro chure, kan ik de prijs zo sa menstellen dat hij voor ons commercieel aantrekkelijk is. Bovendien krijg ik van de reisorganisatie 2% extra bo venop de normale provisie." "De mensen hier in Zweeloo zijn kritisch", vervolgt Ten Hoor, "maar als ze eenmaal bij je komen zijn ze trouw. De groepsreizen zijn goed voor de klantenbinding en leveren ons ook veel mond- tot-mond reclame op. Zo boeken er bijvoorbeeld klanten voor de bestemming van de vorige groepsreis omdat ze gehoord hebben dat het daar zo mooi is. Banken die het niet aandur ven alleen een reis af te blokken, zou ik willen advi seren: bundel je krachten, werk samen met banken uit de buurt. Dat heeft ook als voordeel dat je het werk kunt 8 verdelen." B Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 12