Banken kunnen met nieuwe service meeliften op landelijke campagnes nitor geeft bank ommunicatie Colofon het serieuzere publiek be reikt wordt. "We richten ons vooral op de middel grote en grote bedrijven en de, zeg maar, betere parti culiere klant. In die seg menten blijven we wat ach ter en moeten we ons imago verbeteren. Lukt dat, dan scoor je overall beter." Een uitgekiend uit zendschema moet ervoor zorgen dat de commercials minimaal twee en maxi maal vijf keer gezien wor den door mensen uit de doelgroep. "Dat werkt het meest effectief. Onder de twee is te weinig om her kenning te waarborgen en zie je de commercial zes keer of meer, dan gaat hij irriteren." Zijn grote wens is dat er centraal en lokaal een duidelijke lijn in de reclame van de Rabobank zit. Van de eerste letter nationaal tot de laatste letter lokaal, zegt hij zelf. Met de standaardi sering en het structureel aanbieden van lokale communicatiemiddelen wordt een grote stap in die richting gezet. Een gesprek met Paul van Beersum, hoofd Servicebureau Communicatie. olgens Van Beersum voorziet de stan daardisering van lo kale communicatiemiddelen in de behoefte van banken. "In het verleden was het aan bod van communicatiemid delen op zijn zachtst gezegd versnipperd. Ieder segment had zijn eigen ideeën en mid delen. Prijzen verschilden, en de ene keer moesten banken 65% dat er een Rabobank Wielerploeg bestaat." Ter vergelijking: bij ABN AMRO lag de piek in april. Bijna 60% legde toen de link tussen die bank en Ajax, dat net Nederlands kampioen ge worden was. moment geen reclame te maken. De Communicatie monitor geeft dus zinvolle informatie." Zo is ook de tune 'You'11 never walk alone' domi- materialen in Best bestellen en de andere keer bij ons. Kortom, bij elke campagne was het voor banken op nieuw een zoekplaatje." Standaardpakket Met de standaardisering van de middelen komt daarin verandering. Voor negen campagnes is een standaard pakket ontwikkeld, met de bevolking schrijft 'You'11 never walk alone' toe aan de Rabobank." Imago verbeterd De Rabobank blijkt een lokale relatiebank, de ABN AMRO een sterk bank- merk, de Postbank anders dan andere banken en de ING heeft eigenlijk weinig profiel. Het zijn stabiele imago's die moeilijk te doorbreken zijn. Toch is het imago van de Rabobank in de bedrijvenmarkt verbe terd. "Bedrijven vinden ons nog meer dan voorheen be trokken bij mens en maat schappij", vertelt Olthoff. "En we lopen de achter stand op de ABN AMRO als internationale bank in." Of dit laatste alleen aan een reclamecampagne ligt, kan Olthoff niet zeggen. "Waar schijnlijk heeft het ook te maken met onze activiteiten als eurobank." Paul van Beersum: 'Geen zoekplaatje meer.' daarin een advertentie, een tv-commercial, een radio commercial, een kabelkrant commercial, een redactio neel artikel, bankhalmate- riaal, een ra diopraatje en suggesties voor tekstregels op de rekeningaf schriften en geldautoma ten. "In de toekomst wil len we alle landelijke campagnes op deze manier ondersteunen", vertelt Van Beersum. "Nu bleek dat lo gistiek nog niet haalbaar." 1+1=3 Volgens Van Beersum is het belangrijk om met de inzet van lokale communicatie middelen en media aan te sluiten bij landelijke recla mecampagnes. "Dat zou ideaal zijn. Juist door die combinatie van landelijk en lokaal kunnen wij veel ster ker opereren dan welke con current ook. De kracht daarvan wordt nogal eens onderschat, terwijl in dat geval één plus één drie is." Een mediascan kan banken helpen bij de keuze van lo kale media. Die geeft ant woord op vragen als: welke media zijn er, wat kost het adverteren en door wie en hoe goed wordt een medium bekeken of gelezen. Bij regionale media als tv en dagbladen zullen banken samen moeten werken. Van Beersum: "Er zijn al banken die zich daarin gevonden hebben. Ook samenwer kingsverbanden als CPC's kunnen daarin een rol spelen. Samen kun je beter communice ren tegen la gere kosten." Lokale authen tieke getuigenis Het is de be doeling dat lo kale communi catiemiddelen inderdaad ook steeds lokaler worden. Zo bestaat de mogelijkheid om een lokale advertentie op te bouwen rond een authentieke getuigenis van een plaatselijke klant. In de toekomst kan dat ook in radio- en tv-comme- rials. "Dat maakt het herken baar voor de eigen klanten van de bank. Zo'n advertentie staat heel dicht bij de markt. En hoe herkenbaarder de communicatie, des te groter is de kracht ervan." Rabokrant Extra is een uitgave van Interne Media Rabobank Nederland Redactieadres: Eindhoven EP B16 Telefoon: (040) 217 71 18 Fax: (040) 217 71 36 E-mail: rabokrant@rn.rabobank.nl Rabokrant Extra Ook in de pers valt de Rabobank op, met name tij dens de Tour de France. Olthoff: "We vielen dus op in de pers en met spon soring. Dan hoef je op dat nanter aanwe zig in de nieuwe com mercials. "In de eerste spots van vorig jaar werd onvol doende her kend dat ze van de Rabobank waren. Daarom is de muziek nu prominenter aanwezig. Meer dan vijftig procent van Ruud Olthof: 'Muziek prominenter aanwezig.'

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 11