Veiligheid verwerking vervallen passen en cards wordt niet serieus genomen Introductiebijeenkomst voor nieuwe managers Cliënten Advies Workshop voor actiecoördinatoren Jeugd- en Jongerenmarkt 19 9 9 Nieuwe informatie consumptieve financieringen Nieuwe tarieven voor waardevervoer Nieuwe release Tekstblokken PFA Toelichting op verla ging adviestarieven I9oi Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 664 Week 3 Dinsdag 19 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 §L*j§ Rjbotivvk Banken nemen de veiligheidsmaatregelen voor de verwer king van vervallen Chipknippassen en creditcards nog niet serieus. Dat concludeert Cards en Chartale Betaaldiensten nu de eerste 150 passenboxen zijn geretourneerd. Bij de helft van dat aantal was de verzegeling niet meer intact en/of waren de passen en cards niet onbruikbaar gemaakt. Tussen de passen en cards die compleet en gaaf in een niet-verze- gelde box waren opge slagen, zaten tientallen Rabocards die nog geldig waren. Als zo'n card in ver keerde handen valt, kan er tot 5.000,- per maand mee worden gefraudeerd. Cards en Chartale Betaaldiensten wijst erop dat bij misbruik van ingenomen passen en cards de fout bij de bank ligt en dat financiële gevolgen dus voor rekening van de bank zijn. De eenheid stelt dat het voor banken, net als voor klan ten, van belang is zorgvuldig om te gaan met de passen. Het advies is de passen in het bijzijn van de klant eerst te controleren op het Chip knip-saldo, daarna te be schadigen met de Chipknip- Cliënten Advies Bij de helft van de binnengeko men passenboxen was de ver zegeling niet meer intact en/of waren de passen en cards niet onbruikbaar gemaakt. perforator en vervolgens te handelen volgens de gebruiks aanwijzing op de passenbox. Meer informatie staat in het ALFA-proces 11-12.2, 'Opheffen overeenkom sten passen/cards, pincode/ cheques' op het Rabo- Web, lokale banken, website Cliënten Advies, kopje ALFA-proces- sen. Ook in dossier chip20, trefnummer 852202, in de Rabo- Infobank is informatie te vinden over het omgaan met vervallen passen en cards. Ondersteuning Betaaldiensten 7 (040)217 60 41 Het segment Cliënten Advies heeft een nieuwe workshop ontwikkeld voor de actiecoördinatoren van de Pasgebore nen-, de Jeugd- en Jongerenmarkt. Hierin komt ook de benadering van studenten door niet-studentenbanken aan de orde. Tijdens deze nieuwe inter actieve workshop leren de actiecoördinatoren meer markt- en doelgericht te denken en een lokaal activi teitenplan voor deze doel groepen op te stellen. Uit de pilot met tien banken bleek ook dat het onderling uit wisselen van ideeën over deze markten heel motive rend werkt. De opleiding duurt twee dagen. Tussen de eerste en de tweede dag zit een periode van drie weken waarin de deelnemers alvast aan het activiteitenplan kun nen werken. De eerste work shop is in maart. Belang stellenden kunnen zich van af nu inschrijven. Deelname kost 850,- per persoon. Meer informatie én een inschrijfformulier staan op het RaboWeb, lokale banken, website Cliënten Advies, kopje Opleidingennet. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 5) Het segment Cliënten Advies organiseert voortaan vier keer per jaar een speciale introductiebijeenkomst voor nieuwe managers CA. Hiermee voldoet het segment aan de vraag van directeuren en managers. "De snelheid van veran deringen binnen Cliënten Advies en de grote instroom van nieuwe managers waren aanleiding om in te spelen op de vraag van de banken", zegt Gerard van Giersbergen van Cliënten Advies. Om banken sneller te hel pen is vanaf morgen de telefonische menustructuur voor consumptieve financie ringen aangepast. Na (040) 217 70 08, keuze 3, hoort de beller voortaan een ander menu dan voorheen. Om de banken in staat te stellen zelf sneller antwoor den op vragen over CKS te kunnen vinden, staat daar naast een overzicht van de meest gestelde vragen over CKS vandaag op het Rabo Web en vanaf 25 januari in de Rabolnfobank, dossier LeenOO. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 3) (Zie Bedrijfsvoering) "De introductiebijeenkomst staat in het teken van de manager in de rol van for muledrager, verkoopleider en peoplemanager. De mana gers worden geïnformeerd over het beleid van CA en op de hoogte gebracht van Financieel Advies de mogelijkheden van bege leiding en ondersteuning door het segment. Bovendien kunnen zij kennis maken met nieuwe collega's." De bijeenkomsten worden bij voldoende belangstelling vier keer per jaar in Eindhoven gehouden. Het minimale aantal deelnemers is tien, het maximale vijftien. De kosten zijn 1.450,- per Banken hebben eind vorige week de nieuwe release op cd-rom ontvangen van 'Tekstblokken PFA'. Met dit hulpmiddel kunnen finan cieel adviseurs gestandaardi seerde Persoonlijk Financieel Advies-rapporten maken. Rabobank Nederland heeft het commentaar van lokale banken op de eerste versie van 'Tekstblokken PFA' (gele verd in september 1998) zoveel mogelijk omgezet in praktische verbeteringen. Verder is de euro ingevoerd (te gebruiken op vier verschil lende manieren) en zijn de fis cale cijfers van 1999 verwerkt. De uitleg over het gebruik staat in de nieuwe handlei ding. De oude versie van 'Tekstblokken PFA' zal deze week uit de Rabolnfobank worden verwijderd. Banken die 'Tekstblokken PFA' gebruiken in combinatie met het ondersteunende rekenprogramma Afin, kun nen voor het gebruik van de nieuwe release contact opne men met INFASoftware. Financieel Advies r (040) 217 70 07 persoon voor vier dagdelen inclusief overnachting. De eerste groep start op 4 en 5 maart. Managers kun nen zich hiervoor tot uiter lijk 15 februari aanmelden. Het aanmeldingsformulier staat op het RaboWeb en vanaf 25 januari in de Rabo lnfobank. Consultancy Cliënten Advies f (040) 217 50 89 Huis Hypotheekadvies Rabobank Nederland ver laagde vorige week haar adviestarieven. De toelich ting op de renteverlaging van 10-7-98 kan banken hel pen vragen van klanten hier over te beantwoorden. Deze toelichting staat in de Rabolnfobank, trefwoord 831508. Banken kunnen de nieuwe adviestarieven vin den in circulaire 16/847, tref woord 902310. Huis Hypotheekadvies 7 (040) 217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1