°5 Ouderenbonden en Rabobank zetten senioren in voor eurovoorlichting 01 Chipknip: de stand van zaken CAR-verzekering naar Interpolis 19 9 9 Nieuwe contracttouroperators Afbouw ARC Actie Oudedagsparen Maand van de Toekomst Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 654 Week 1 Dinsdag 5 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Hij mag dan wel zijn gepensioneerd en behoren tot het groeien de legioen senioren, voor Aad Quartel is de euro 'slechts een ander getal'. Zijn lijfspreuk: "De euro maakt ons niet neuro." Quartel is één van de 175 door de Ouderenbonden en het Euro- projectbureau opgeleide senioren die voorlichting gaan geven aan ouderen. Als het aan hem ligt niet alleen in het bejaardenhuis. Ouderenbonden en Rabobank leiden 250 senioren op tot eurovoorlichter. Opleiding en inkomen zijn determinanten van de sociale status, concludeerde de Eras mus Universiteit vorig jaar. Hoe hoger de opleiding en be ter het inkomen, des te positie ver de opvattingen over de euro. Basale eurokennis blijkt vooral te ontbreken bij vrouwen, jonge mannen en mensen met een lage sociale status. Ook de leeftijd speelt een rol. Veel ouderen maken zich zorgen over de waarde van geld. "Voorlichting kan gevoelens van angst en onrust voorkomen", zegt Quartel die wijst op het belang om mensen aan de euro te laten wennen, bijvoorbeeld door dubbele prijsaanduidingen. "Ouderen vormen een substantieel onderdeel van de samenleving, het is een belangrijke groep klanten. Een reden om ervoor te zor gen dat ze goed worden voorgelicht", zegt Hedwig Schilderinck van het Europro jectbureau. Nederland telt 4,6 miljoen vijftigplussers waaronder bijna 2,8 miljoen zestigplussers. Mensen die straks allemaal met de euro moeten kunnen omgaan. Toen Schilderinck dan ook werd gevraagd om namens de Rabobank mee te werken aan een opleidingstraject voor seniorenvoorlichters, hoefde ze niet lang na te denken. Het inschakelen van seniorenvoor lichters vindt ze een goede zaak, "want wie kent beter de belevingswereld van oude ren." In korte tijd werd, in samenwerking met de oude renbonden en het Nederlands Platform voor Ouderen en Europa, een cursus opgezet, voorlichtingsmateriaal ont wikkeld en werden senio renvoorlichters geworven. Dit opleidingstraject is in middels beëindigd. Binnenkort kunnen de eer ste voorlichters op pad. Hun activiteiten worden gecoör dineerd door de Ouderen bonden. Wel is het mogelijk dat ze de banken vragen om facilitaire ondersteuning. Quartel is dat in ieder geval van plan, "al was het maar om de overheadprojector te lenen." Zijn voorlichtings activiteiten -"ik ben toe aan een nieuwe uitdaging"- denkt hij uit te breiden tot vrouwenverenigingen, bil jartclubs en andere vereni gingen. Euro Infodesk f (030) 216 40 00 De introductie van de Chipknipper drie maanden geleden, heeft gezorgd voor een stijging van het totale aantal Chipknipopladingen. Per week vinden nu ruim 9.000 thuis- opladingen plaats, dat is 18% van het totale aantal laad transacties. Karin Bongaards van Cliënten Advies: "Dit resultaat is met name toe te schrijven aan de banken die de uitreiking van de nieuwe Rabocard en Europas hebben benut om de klant uit te leggen hoe hij zijn Chipknip thuis in enkele seconden met de Chipknipper kan opladen." Ook op acceptatiegebied zijn er twee belangrijke ont wikkelingen. Zo kunnen klanten omstreeks eind februari 1999 hun Chipknip gebruiken in elke telefoon cel. De tweede ontwikkeling betreft een overeenkomst tussen de Chipknipbanken en de belangrijkste leverancier van snoep-, frisdranken- en sigarettenautomaten. Deze leverancier, met een markt aandeel van 40%, gaat in fases zijn automaten geschikt maken voor de Chipknip. Bongaards: "Daarnaast brei den de acceptatiemogelijk heden bij parkeerautomaten en openbaar vervoer zich steeds verder uit. Van het totale aantal betaaltransac- ties is nu al 17% afkomstig van parkeren. Bovendien werd tijdens het Chipcardcongres op 26 november in Den Haag dui delijk gesteld dat het gebruik van de Chipknip en de Chipper de introductie- kosten van de euro aanzien lijk zal verlagen. Het is nu dus zaak voor de banken én de ondernemer het gebruik van de Chipknip te stimule ren om daar straks bij de introductie van de chartale euro van te profiteren." De Onderlinge Waar borgmaatschappij (OWM) heeft haar verzekeringsac tiviteiten beëindigd waar onder de collectieve CAR- verzekering. De OWM heeft Interpolis gevraagd deze verzekering over te nemen. Interpolis heeft besloten de CAR-verzeke ring per 1 januari 1999 tegen gelijkwaardige pre mies en voorwaarden aan te bieden. Meer informatie bij de Huisvestingsadvie- seur van Rabofacet of de afdeling Technische Verze keringen van Interpolis. Cliënten Advies De afdeling Reizen van Rabo bank Nederland is per 1 ja nuari een samenwerking aan gegaan met de reisorganisa ties SRC Cultuurvakanties en Sindbad Reizen. SRC is spe cialist op het gebied van cul turele rondreizen, Sindbad biedt actieve en avontuurlij ke vakanties aan. De reizenverkopende ban ken hebben inmiddels een aanvulling op de instructie ontvangen. Cliënten Advies Balie- (040) 217 70 08 (kies 1.1) (zie Bedrijfsvoering) Financieel Advies Banken kunnen nog tot en met woensdag 6 januari in schrijven voor zowel direct mail als opleidingen voor de actie Oudedagsparen voorjaar 1999. De inschrijfformulieren staan in de Rabolnfobank (direct mail: trefnummer 835507a, opleidin gen: trefnummer 835507b). Interpolis C (013) 462 12 50 8 januari binnen zijn Rabobank Nederland. (040) 217 70 07 Banken die meedoen aan 8 de centrale mailing voor de 'Maand van de Toekomst' in april 1999 hebben hier- Financieel Advies voor een inschrijfformulier gekregen. Op dit formulier kunnen ze aangeven waar en wanneer ze de activitei ten organiseren. Deze gege vens worden verwerkt in de centrale mailing. Het formu lier moet uiterlijk vrijdag bij

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1