Rabobank werkt aan imago in Maand van de Toekomst Schretlen Co verkleint afstand tot bank en klant Financieel Advies De hele maand april 1999 is de Rabobank in de ban van het fenomeen financiële planning en wonen. De maand wordt voor die gelegenheid omgedoopt in Maand van de Toekomst. Op radio en televisie wordt campagne gevoerd. Rabobank Nederland hoopt dat lokale banken massaal inhaken met het organiseren van markten, presen taties en avondopenstellingen. L 1 1 LÏ W Steeds meer mensen willen hun financiële toekomst uitgestip peld zien. Financiële plan ning is zoals dat heet een gat in de markt. De Rabo bank is de eerste financiële instelling die financiële planning promoot als product: Het Rabobank Persoonlijk Financieel Advies. Om de bekendheid van dat product te vergro ten en om de toenemende concurrentie het hoofd te bieden is actie nodig. "De Schretlen 8c Co is bezig de afstand tot haar klanten en de banken te verkleinen. Had de private bank tot begin dit jaar alleen een vestiging in Amsterdam, inmiddels is ze ook gehuisvest in Antwerpen en Waalre. Bovendien wordt overwogen een derde kantoor in Nederland te openen. Henk van Middendorp, vestigingsdirecteur te Amsterdam: "We gaan de Nederlandse markt intensiever bedienen." Schretlen Co heeft op het gebied van ver mogensplanning en vermogensbeheer een goede naam in Nederland. "Maar dat betekent nog niet dat Schretlen overal in Nederland even goed is ver tegenwoordigd", weet Van Middendorp. "De meeste van onze klanten wonen in het westen. Met de opening van de nieuwe kantoren wil len we ook elders een stevi gere voet tussen de deur krijgen." Het kantoor Waalre richt zich vooral op klanten uit Zuidoost-Nederland. Klanten in België, Zeeland en het westen van Brabant worden vanuit Antwerpen bediend. Amsterdam ver zorgt vooralsnog de rest van de klanten in het land. "Beleggingstechnisch gezien mag het voor een klant niet uitmaken door welk kan toor hij wordt bediend", stelt Gerbert Mos, vesti gingsdirecteur te Waalre. "Want de verschillende kan toren voeren hetzelfde be leggingsbeleid. Daarover is elke dag met alle betrokke nen contact door middel van video-conferencing." Paul Haal, vestigingsma nager in Amsterdam, zegt dat Schretlen actief contact zoekt met lokale banken. f Henk van Middendorp, Gerbert Mos en Paul Haal: 'Elke dag contact door middel van video-conferencing' "Zo bezoeken de account managers van onze kantoren banken om te vertellen waar de private bank voor staat en wat beide partijen voor elkaar kunnen betekenen. Eén van de dingen die dan worden besproken zijn de prospectbijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten kan de bank zijn relaties en ■prospects kennis laten maken met Schretlen. Met name de presentatie over Vermogensplanning blijkt enorm aan te slaan. Het is voor Schretlen dé manier om met klanten in contact te komen." Naast de betere bereikbaar heid verwacht Van Midden dorp dat door de komst van nieuwe vestigingen ook de slagvaardigheid van Schretlen toeneemt. "Com municatielijnen met klanten en banken zijn korter ge worden. Dat betekent dat we elkaar sneller kunnen vinden en dat ook besluiten eerder genomen kunnen worden. Bovendien zal de bekendheid met onze dien sten toenemen. Dat zal ertoe leiden dat we de markt intensiever kunnen bedienen." tijd is rijp om de markt te laten zien dat wij een we zenlijke partij zijn als het gaat om financiële plan ning. We vinden dat we op dat punt nog niet het imago hebben dat we wensen", zegt Angelique De Maand van de Toekomst komt in plaats van Open Huis. van Drenth van Rabobank Nederland. De Maand van de Toekomst is feitelijk de opvolger van Open Huis 1998. Van Drenth: "Wonen is nog steeds een belangrijk ele ment, maar Persoonlijk Financieel Advies is nu leidend. Voorheen hielden we één dag in maart open huis, maar één dag dat werkt niet meer voor alle ban ken. Je kunt niet één dag vinden die alle ban ken uitkomt. Door een maand lang actie te voeren kunnen banken het voor hun beste moment uitkiezen." Voor elk wat wils Behalve aan het tijdstip is ook fors gesleuteld aan het concept. "Banken willen meer keuzevrijheid. Niet ie dere bank heeft de mogelijk heid of capaciteit om groot uit te pakken. Zeker het or ganiseren van een markt vergt veel voorbereidingstijd. Daarom zijn nu modules ge maakt waaruit de banken kunnen kiezen. In principe is er voor elk wat wils. Ook met de bedoeling dat zoveel mogelijk banken meedoen. Zeker als je de massamedia inzet om klanten te bereiken, is het belangrijk dat banken meedoen." Het concept is zo uitge werkt dat eigenlijk geen enkele bank ontkomt aan enige vorm van actie. Van Drenth: "De basismodule uit het pakket bestaat na melijk uit een aantal pre miums. Hiervan krijgen alle banken een aantal exemplaren. Dus al neemt een bank zelf geen actie, ze kan toch de klanten te woord staan die binnenlo pen met vragen naar aan leiding van de spotjes op radio of tv." Petra de Rijke, commercieel manager FA en H&H Rabobank Drachten Ureterp: "Visie '98 heeft een goed proces in gang gezet. Van een afwachtende bank die de klant op zich afliet komen zijn we nu een bank aan het wor den die zelfde klanten opzoekt. We praten en denken veel na over hoe we de klant zouden moeten bedienen. Maar in mijn ogen is dat niet genoeg. Een bank die klanten actief benadert moet na tuurlijkzijn organisatie en marke ting anders inrichten, maar die moet ook emotie in het werk leg gen. Medewerkers moeten zeggen: ik wil niet anders dan zo werken. En die emotie mis ik vaak. Want we moeten wel kunnen omgaan met klanten die zeggen: 'bewijst u eerst maar dat u wat voor mij kunt betekenen." Rabokrant Extra 6

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 6