'Walk your talk: doe wat je zegt' Cliënten Advies Peoplemanager in de praktijk 'In de omgang met mensen gaat het vaak om kleine dingen' weinig te hebben gehad aan deze workshop: "Er is veel gepraat over proble men bij de verschillende banken. Hierdoor was er weinig tijd voor informa tie. Het model kwam pas in de laatste vijf minuten aan de orde." Zegers had daarentegen graag wat méér tijd gehad om erva- liënten Advies I is geen gemak- kelijke club om te managen", aldus Manders. "Het is binnen de Q ,£j bank het grootste segment en er is veel in-, door- en uit stroom van medewerkers. Als je als manager niet oplet, ben je zo'n vijftig tot zestig procent van je tijd bezig met praktische zaken op perso neelsgebied. Om dit te voor komen probeer ik zoveel mogelijk te anticiperen op Rabokrant Extra ringen met andere ma nagers uit te wisselen. "Ik heb in deze workshop nieuwe inzichten opge daan, met name door het model teambuilding", zegt Jungen. "Dit model maakt duidelijk in welke rollen teamleden in verschillende situaties kunnen zitten, bij voorbeeld in de rol van dingen die gaan gebeuren, zodat ik op tijd intern opvol ging kan regelen of extern kan werven. De open sfeer die we binnen ons segment hebben gecreëerd, helpt mij hierbij. Medewerkers geven bijvoorbeeld vaak zelf aan op zoek te zijn naar iets an ders. Ik probeer hen daarbij zoveel mogelijk te helpen." Open sfeer De basis voor een open sfeer ligt volgens Manders geven, nemen of verzet. Ik ga kijken hoe dat binnen mijn team werkt. Zelf ben ik me er nu van bewust dat ik moet opletten dat ik niet alleen geef, maar ook neem." Meningen van managers Klankborden met andere banken blijft belangrijk, zo bij de manager zelf. "Toen ik in Nijmegen als commer cieel manager CA begon, heb ik een introductiege- sprek gevoerd met ieder van de ruim tachtig mede werkers binnen mijn seg ment. In dit gesprek heb ik verteld wie ik ben en wat zij van mij kunnen ver wachten. Als je die ver wachting vervolgens waar maakt, schep je een goede basis voor vertrouwen en openheid. Iedereen mag alles tegen me zeggen, maar ik wil wel weten waarom. Dat verwacht ik ook van mijn eigen baas." Manders voerde voor iedere groep -negen kantoren, bin nendienst en call center een keer per maand een werkoverleg in. Het eerste blijkt uit de gesprekken met de benaderde ma nagers. Terugkijkend op de dag waren zij positief. "Ik kwam hier voor input en die heb ik gekregen", zegt Sein. Rutten: "Je kreeg een spiegel voorgehouden. Daardoor word je gedwon gen weer eens naar jezelf te kijken." "Leerzaam", is de jaar woonde hij al deze bij eenkomsten bij. "Het tweede jaar ging ik steeds minder naar de kantoren en liet ik meer over aan de se nior cliëntadviseurs, bij voorbeeld het voeren van functioneringsgesprekken en selectiegesprekken bij sollicitaties. Zij vinden het leuk en het ontlast mij. Een keer per maand komen de senior-cliëntad viseurs en ik een halve dag bij elkaar voor overleg. Aan de orde komen dan onder meer acties, ver koopresultaten, de prakti sche gang van zaken op de kantoren en wat er leeft binnen het segment. Zijn er problemen, dan bekij ken we hoe we die kunnen aanpakken. Ik probeer de senior-cliëntadviseurs zo goed mogelijk te coachen. In principe zijn zij hét aan spreekpunt voor de mede werkers. Maar wil iemand iets met mij bespreken, za kelijk of privé, dan kan dat natuurlijk." mening van Jungen. "Ik hou me al bewust bezig met coaching, maar zal nu meer alert zijn op een aan tal zaken. Als herinnering zijn de kaartjes met inzich ten over peoplemanage- ment en tips voor de manager als coach en als teambuilder een goed hulpmiddel." Schouderklopje "In de omgang met mensen gaat het vaak om kleine din gen", besluit Manders, "bij voorbeeld informeren naar een examen of het geven van een schouderklopje. Dat laatste gebeurt veel te wei nig. Juist door interesse en waardering te tonen, raken mensen extra gemotiveerd en betrokken. En dat zie je weer terug in de productie. Sinds het begin van dit jaar is de productie per mede werker per dag met 60% ge stegen en hebben we het aantal verkochte Rabo Totaalpakketten verdub beld. Ook heel belangrijk is dat je trots bent op je seg ment en dat uitstraalt naar je medewerkers en naar het managementteam. Het woord bijkantoor gaf mij bijvoorbeeld geen trots ge voel. In Nijmegen gebruiken we dat woord nu niet meer, wij praten over kantoren. Het allerbelangrijkste is ech ter: walk your talk: doe wat je zegt. Als ik zeg dat ik open ben, dan moet ik dat ook laten zien in alles wat ik doe. Doe ik dat niet, dan prikken mijn medewerkers daar snel doorheen." 'Doe wat je zegt, wees trots op je segment en straal dat uit'. Dat zijn voor Frank Manders, onderdirecteur particulieren Rabobank Nijmegen, de uitgangspunten bij het managen van mensen. Manders hield tijdens de themadag de presentatie 'Peoplemanager in de praktijk'. Frank Manders: 'In de omgang met mensen gaat het vaak om kleine dingen.' Trix van Dam, commercieel manager CA, Rabobank Epe-Vaassen: "Terugkijkend denk ik dat juist het segment Cliënten Advies een hele duidelijke plaats binnen de organisatie heeft in genomen. Door deze duidelijke positionering hebben de banken 'handen en voeten'gekregen om daadwerkelijk tot invoering van Visie '98 over te gaan. Voor een goede invoering hebben wij keuzes gemaakt en taken ver deeld. Dit alles heeft geleid tot een pro-actieve klantgerichte houding. Voor mij betekent Visie '98 meer inzicht in wat zich allemaal afspeelt binnen CA Het Veranderprogramma is hierbij voor ons een nuttig instrument. Klanttevredenheid, verwerkingsefficiency en verkoopproductiviteit, alle maal zaken waar we nu anders en beter mee omgaan. 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 5