'Wij-gevoel is gegroeid' 'Eerst naar jezelf kijken' UPv uidelijk is ge- 1 worden dat S we samen naar een tweeledig doel wer ken, namelijk de klantbe hoefte vervullen en mede werkers motiveren. Vandaar dat bewust gekozen is voor de opbouw van het drieluik: de manager als 'formuledra Cliënten Advies Cees van Tiggelen blikt terug op themadagen: Workshop in teken van managen medewerkers Ik ben me er nu van bewust niet alleen te geven, maar ook te nemen' peoplerï1' Mönager "De grote winst van de themadagen is dat bij Rabobank Nederland en de lokale banken het wij-zij-gevoel steeds meer heeft plaatsgemaakt voor het wij-gevoel." Aldus een tevreden segmentmanager Cees van Tiggelen in een terug blik op de drie themadagen CA van het afgelopen jaar. ger', 'verkoopleider' en 'pe- oplemanager'. Duidelijkheid scheppen waar je voor staat. Weten wat voor verkoopre sultaten er van je verwacht worden. En tenslotte de ca paciteiten van je medewer kers inschakelen om dat te bereiken. Dat geeft 'in het klein' ook de verschuiving aan van een taakgericht naar een facilitair management." Themadagen krijgen vervolg "We gaan door met de themadagen", aldus Van Tiggelen. "Daar zijn enkele goede redenen voor. Uiteraard zijn in drie thema dagen niet alle onderwerpen besproken die van belang zijn voor de managers en hun medewerkers. We zijn op dit moment dan ook bezig aan een behoeftepei ling voor nieuwe onderwer pen. Daarnaast is er nu een 'wij-gevoel' gekweekt, dat we graag instandhouden. Verder is de uitwisseling van ideeën en ervaringen op zo'n dag van grote waarde." Om deze redenen vindt hij het jammer dat (nog) niet alle banken deelnemen. "Banken die wegblijven hebben mis schien heel veel te vertellen, ook - of misschien 'juist'- als zij het niet met bepaalde punten van het beleid eens zijn." Doelgroep van de themadag blijft 'de ma nager'. "Als we bijvoorbeeld de cliëntadviseurs erbij zou den betrekken, gaan we op de stoel zitten van de ma nager. En dat is niet de be doeling. Via de manager kunnen we uitstekend de cliëntadviseurs bereiken." Zelfmanagement Tijdens de derde themadag zijn de onderwerpen zelfma nagement, coaching en team building aan de orde ge weest. Volgens Van Tiggelen vormden aan bod gekomen onderwerpen slechts het topje van de ijsberg. Voor een vervolg hierop is een 'Persoonlijk Management Programma' ontwikkeld; een informatiepakket hiervan is tijdens de themadag uitge reikt. "Zelfmanagement be gint bij jezelf. Je bent niet bezig om abc-tjes te leren, maar om jezelf vaardigheden eigen te maken waar je in je functioneren je voordeel mee kunt doen. Ook ik leer nog elke dag. Ik durf dan ook ge rust te stellen dat ik na de laatste themadag weer nieuwe accenten aan mijn managementstijl heb toege voegd." Cees van Tiggelen: 'Ik heb na de laatste themadag ook nieuwe accenten aan mijn managementstijl toegevoegd.' Het doel van de derde themadag was: de manager onder steunen bij het invullen van zijn rol als peoplemanager. De presentaties en de workshops, het hele programma stond in het teken van het managen van medewerkers. Dat de meeste commercieel managers hieraan behoefte hadden, was gebleken uit de evaluatieformulieren van de tweede themadag eerder dit jaar. Na de opening door Cees van Tiggelen volgde organisa tieadviseur Kees van Zijt- veld met zijn presentatie 'Peoplemanagement begint bij jezelf'. Van Zijtveld stelde dat een manager eerst naar zichzelf moet kij ken en moet weten wat 'zelf veranderen' betekent, voordat hij in staat is zijn medewerkers te coachen en aan teambuilding te doen. "Inspirerend, heel goed", waren reacties op zijn presentatie. Dick Sein, commercieel manager van Rabobank Varsseveld- Dinxperlo, gaf als com mentaar: "Wat mij aan sprak is dat hij duidelijk maakte dat iedere mede werker zijn eigen capacitei ten heeft en dat je die vol ledig moet benutten." gingen de managers zelf aan de slag in de workshops 'coaching' en 'teambuilding'. cieel manager van Rabobank Voorthuizen, vond het een pluspunt dat de deelnemers Teambuilding Ook over de work shop teambuilding waren de meningen verdeeld. Monique Rutten, commer cieel manager van Rabobank Geldrop- De workshop teambuilding zorgde voor nieuwe inzichten. Leende-Heeze, zegt Ervaringen Met de woorden van Van Zijtveld in het achterhoofd, De ervaringen van de ma nagers liepen behoorlijk uit een. Henk Zegers, commer- tijdens de workshop coach ing met elkaar konden oefenen. Tanja Jungen van Rabobank Montfoort vond dat ook, maar had daar graag meer tijd voor gehad. "Er is te lang gepraat over de definitie." 4 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4