Representatief kledingstuk of adembenemend attribuut? De Achterkant Nader bekeken De stropdas >G/nMG Met: Ton Stek Functie: Projectcoördinator Informatieprojecten Utrecht/Eindhoven Prins Claus heeft de stropdas in de ban gedaan. Zijn opmer kelijke actie lokte een landelijke discussie uit. De Rabobank kan niet achterblijven. Is de stropdas een onmisbaar onderdeel van representatieve kleding of is het een achterhaald, adembenemend attribuutf Bert Tielemans, voormalig presentator van het videojournaal Bank in Beeld, tegenwoordig anchorman op beleggingssemi nars en discussieavonden: "Ik steun volmondig de actie van Prins Claus. Ik heb altijd al een hekel gehad aan dat ding. Het knelt om je nek, knijpt je adem af. De eerste jaren van Bank in Beeld presenteerde ik in een trui. Dat was toen, pakweg twintig jaar geleden, bij ons cultuur. Totdat ik eens op bezoek moest bij een an dere bank en mijn baas zei: zo kan het niet langer. Vanaf dat moment ben ik een stropdas gaan dragen. Tot mijn grote ergernis dus.Ik kan me voorstellen dat medewerkers die contact hebben met klanten wel een das dragen, maar als je niet echt een representatieve functie hebt, is zo'n stropdas onzin.' Bob Varenkamp, algemeen directeur Rabobank Westland Zuid West, stelt bedrijfskleding verplicht. "Wij hebben met de in voering van Visie '98 bedrijfskleding verplicht gesteld. Dat is gedaan in samenspraak met alle medewerkers. Het is het uitstralen van een 'wij gevoel', herkenbaarheid naar de klant. Destijds was ik erg benieuwd hoe lang het zou standhouden en ik mag tot mijn vreugde zeggen dat nog steeds iedereen zich keurig aan de afspraken houdt. Ik gun prins Claus van harte zijn actie, maar ik zie bij ons niet gebeuren dat de stropdas verdwijnt. Tenzij in eens iedereen zonder das gaat lopen, dan zullen wij wel volgen. Zoveel hecht ik er nou ik weer niet aan'. 16 Standplaats: Wilma Verhoeven, directeur van Wilmark bv, bedrijf dat kleding adviezen aan Rabobanken geeft: "Wat bezielt Prins Claus? Hij zou overigens pas echt geloofwaardig zijn als alle leden van het koninklijk huis hun das afdoen. De stropdas staat symbool voor zakelijk, betrouwbaar, op recht. In ons vak noemen we dat op zijn Engels 'credi- bility'. Het effect is subtiel, maar het is er. Ooit is daar een leuk onderzoek naar gedaan. Twee mannen op een station, van wie de een keurig in het pak met das en de ander slonzig gekleed, zijn hun portemonnee kwijt en vragen omstanders geld om een kaartje te kunnen kopen. De goed geklede man krijgt veel eerder het geld bij elkaar. En zo werkt dat ook bij een bank. De klant voelt zich serieus genomen door iemand die een das draagt.' Geert van der Horst, algemeen directeur Rabobank Roosen daal, bezitter van 5.000 stropdassen: "Ik heb er dit week einde tien per post thuisgekregen. Maar dat waren he laas geen spontane schenkingen van aanhangers van de actie van prins Claus. Wat dat betreft sta ik een klein beetje dubbel tegenover de actie. Voor mijn collectie zou het heel mooi zijn, maar persoonlijk ben ik het er helemaal niet mee eens. Ik vind de stropdas het kle dingstuk bij uitstek om je mee te onderscheiden van de grijze massa. Een stropdas geeft de drager individuele uitdrukkingskracht. De Rabobank moet in mijn ogen de stropdas niet afzweren. Dat is te confronterend voor de klant. En als financiële dienstverlener moet je er altijd voor zorgen dat je uitstraling past bij de ma nier waarop je in de markt staat: zakelijk met een per soonlijk tintje. Wie geen das wil dragen, moet maar buiten de bank gaan werken." Ton Stek (39) was afgelopen anderhalf jaar projectcoör dinator van het Muziek Theater Spektakel dat op zaterdag 28 november voor het laatst te zien was in de Prins van Oranjehal in Utrecht. Hij was met name ver antwoordelijk voor de planning en organisatie en de communicatie rondom dit grote project. Ook al heeft hij veel ervaring met grote projecten, het Spektakel was van een andere orde. "Je hebt helemaal geen referentie kader omdat iets dergelijks als het Muziek Theater Spektakel in Nederland nog nooit vertoond is. Je kan aan niemand vragen hoe ze bepaalde zaken opgelost hebben, je moet het zelf uit zien te vissen. En dat is heel spannend. Ik had al lerlei dingen in 'brokjes' bedacht, en bij de eerste uitvoering moest blijken of die brokjes een geolied geheel vormden. Dat bleken ze gelukkig te doen. Het was natuurlijk niet alleen de première, daarna volgden nog drie weken met uitvoeringen. Ook dan moet iedereen alert blijven; niemands aandacht mag verslap pen. Want dat hoeft maar bij één schakel te gebeuren en dan lijdt alles eronder. Dat heb ik in de af gelopen weken dan ook o.a. in de gaten moeten houden. Ik heb kunnen constateren, dat het spek takel de ultieme vorm van samen werken is. Ik heb die afgelopen periode als heel bijzonder beleefd. Het Spek takel heeft me niet één keer ver veeld, hoewel ik toch zeker 15 uit voeringen bijgewoond heb, en dan tel ik de repetities en try-outs nog niet mee. Het is me blijven boeien. Ik kijk daarom ook uit naar de cd die één dezer dagen verschijnt." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 16