POPIA '98: meer waardering voor coöperatieve karakter Algemeen Over de coöperatieve identiteit van de Rabobank is het afgelo pen jubileumjaar veel gepraat. Dat heeft de organisatie geen windeieren gelegd, zo blijkt uit de Periodieke OpiniePeiling Identiteit en Arbeidsbeleving 1998. Want bij de medewerkers nam de waardering voor het coöperatieve karakter van de or ganisatie fors toe. Uit het onderzoek naar de identiteitsbele ving komt echter ook naar voren dat door velen dynamiek en slagvaardigheid wordt gemist. roekomstd. Het POPIA-onder- zoek wordt over een reeks van jaren uitgevoerd onder een ruime steekproef van mede werkers bij de lokale ban ken en Rabobank Nederland. "Als je de iden titeitsbeleving over een paar jaar bekijkt, zijn er duide lijke trends te ontdekken", zegt Peter de Munck Mor tier van Communicatie beleid en -onderzoek. "Zo is de Rabobank meer integer, betrokken, flexibel en mo dern dan vijf jaar geleden. Bovendien is ze uitgegroeid tot een organisatie waar de klant meer dan voorheen centraal staat." Betere betrokkenheid Uit de laatste meting blijkt dat de betrokkenheid van de medewerkers bij de organi satie én hun focus op de genvalt is dat slechts de helft van de ondervraagden het wenselijk vindt dat de Rabobank zich inzet om meer leden te werven." De Munck Mortier heeft wel een vermoeden waar dit te genvallende cijfer vandaan komt. "De consequenties die de verbreding van onze coöperatieve doelstelling met zich meebrengt, zijn nog niet op alle niveaus bin nen de banken besproken en doordacht. Is dat eenmaal het geval, dan zullen meer mensen het logisch vinden, dat je veel meer klanten als lid aan de bank bindt." Weinig company-pride Een andere conclusie die met betrekking tot de identi teitsbeleving kan worden ge trokken, is dat door veel medewerkers dynamiek en slagvaardigheid wordt ge- In het POPIA-onderzoek zijn dit jaar enkele nieuwe vragen opgenomen om te traceren welke aspecten dienen te worden verbeterd. Elke respondent werd gevraagd de drie meest urgente aandachtspunten aan te geven. Dat leidde tot de volgende prioriteitenlijst: Slagvaardigheid Vooruitstrevend Internationaal innovatief Toonaangevend Deskundig Flexibel Zorgvuldig Klantgericht klanten is verbeterd. Verder nam de waardering voor het coöperatieve karakter toe en zijn steeds meer medewer kers van mening dat de bank haar verantwoorde lijkheid naar de samenleving serieus neemt. De Munck Mortier: "Wat een beetje te- mist. Verder is het interna tionale karakter van de Rabobank in de beleving van de medewerkers ta nende en wordt de stelling 'de Rabobank behoort tot de sterkste banken van de wereld' door steeds minder medewerkers onderschre ven. Uit het imago-onder zoek onder klanten van de bank komt hetzelfde beeld naar voren. den onder financiële journa listen. Daaruit bleek dat de journalisten de vernieuwing bij de Rabobank opvallend vinden, zowel in de organi satie, in de oriëntatie als in het productenpakket." Negatief zelfbeeld Volgens De Munck Mortier moet de oorzaak van het ne gatieve zelfbeeld dan ook worden gezocht in de be scheidenheid die de Rabo bank zo eigen is. "De orga nisatie zou er goed aan doen haar licht niet onder de ko- Ilairc Onderzoeker Peter de Munck Mortier: 'De Rabobank is meer integer, betrokken, flexibel en modern dan vijfjaar geleden.' De Munck Mortier: "Op zich is dit beeld niet nieuw. Al enige jaren zien we dat er weinig company-pride als wordt gevraagd naar de kracht van de organisatie en het internationale karakter van onze dienstverlening. Dit jaar is het beeld iets ver slechterd, waarschijnlijk het gevolg van de sterke profile ring van de directe concur renten (ABN AMRO en ING Bank) op deze gebie den." Toch vindt De Munck Mortier het opvallend dat de Rabobankmedewerkers zo kritisch naar de eigen or ganisatie kijken. "Pas gele den is een onderzoek gehou- renmaat te houden en haar kwaliteiten breder uit te meten. De slagvaardigheid en dynamiek die momenteel vooral latent aanwezig zijn, worden hiermee mogelijk meer manifest gemaakt." Ook intern zou de Rabo bank haar kwaliteiten meer moeten benadrukken, vindt De Munck Mortier: "Veel medewerkers hebben geen compleet beeld van de bank. Lokale banken weten weinig van de activiteiten van Rabobank International, de verschillende segmenten weten te weinig van elkaar. Zo is het bijvoorbeeld vreemd dat het algemene oordeel over onze kwalitei ten op de MKB markt veel lager is dan het 'insider-oor- deel' van onze collega's die op die markt opereren." Een oorzaak van de lage waardering voor de dyna miek en slagvaardigheid is volgens De Munck Mortier gelegen in de organisatiecul tuur. "We zijn binnen de or ganisatie ge wend om processen breed te be spreken en te overleggen. Dat betekent dat mensen in een vroeg stadium al weten dat er iets aan komt. De andere kant van de me daille is dat dit de indruk versterkt dat er met al die processen veel tijd is gemoeid." POPIA ligt nu ter discussie bij de lei ding van het WAB, Rabofacet en Rabobank International. Een samen vatting van het onderzoek staat in de Rabolnfobank, trefnummer 812401a. Cees Valster, directeur Bedrijfs voering Rabobank Arnhem: "Visie '98 had twee doelstellingen: de om vorming van een productgerichte naar een klantgerichte organisatie én de omvorming van een taakgerichte naar een procesgerichte werkwijze. De eerste doelstelling is gehaald. We denken steeds vaker klantgericht en be werken de markt steeds meer actief. Echter, de segmentering leidt ook tot verzuiling. Waardoor we nu ineens te maken hebben met zogenaamde grijze gebieden. In de tweede doelstelling zijn we niet geslaagd. Sterker: op het gebied van procesdenken en procesorganisatie is nauwelijks vooruit gang geboekt. Onlangs ontvingen we eindelijk de Bedrijfsvoeringswijzer. En dat is nog maar een concept. Nu pas worden de eerste stappen gezet naar een nieuwe procesorganisatie. Rijkelijk laat, maar wel broodnodig. Rabokrant Extra 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 14