'Boer is een fantastisch mooi beroep' Bedrijven Advies Herman Wijffels over de toekomst van de landbouw: De land- en tuinbouw schudt momenteel op haar grondvesten. Afzetmarkten en structuren veranderen in hoog tempo. Consumenten vertonen een grilligheid waartegen geen marke- teer lijkt opgewassen. Tegelijkertijd is het protectionisme niet langer de kurk waarop de Europese landbouw drijft, maar gelden de mores van de vrije markt. Desondanks heeft de boer toekomst, aldus hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels. 'Marketeers die hun vak goed verstaan, luisteren naar hun klanten' igenlijk had hij ook wel boer willen wor den. "Want", zegt hij, "als het in je zit, is boer zijn een fantastisch mooi beroep." Hij is er dan ook van over tuigd dat de agrari sche sector een be langrijke taak heeft. "Volgend jaar leven er zes miljard mensen op deze aardkloot, er gens halverwege de volgende eeuw negen of tien mil jard. Het consump tieniveau stijgt, terwijl het beschik bare landbouware aal met hooguit vijftien procent kan toenemen. Er zit weinig anders op dan de productie per hectare sterk te verhogen." In Europa stagneert de bevolkingsaanwas, maar zit nog rek in de pro ductiecapaciteit. De over schotten die daardoor ont staan pleiten volgens Wijffels voor aansluiting op de wereldmarkt. "We leven in een periode van globalise ring. De tijd is definitief voorbij dat Europa over de muur kieperde wat ze over had. Ik denk dat dit ook niet anders kan, al zullen land- delijk: een bedrijfsvoering die -en dat geldt ook voor de landbouw- bronnen aan- sector, stap voor stap de weg te vinden naar duur zame landbouw. Wie moet volgens u de eer ste stap zetten op weg naar een duurzame samenleving: de politiek, de agrarische sector, de Rabobank of de consument? "Iedereen. Maar het is het beste als de sector zelf ini tiatieven neemt en de Rabobank is van die sector een onderdeel. De fase dat Hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels: "Anderen in de top van de bank zullen het agrarisch domein straks vertegenwoordigen." bouwprijzen daardoor dalen en zal de productie veel ef- fiënter moeten worden." Overigens betekent dit in zijn optiek geen vrijbrief voor het handhaven van in tensieve productiemetho den. Want één ding is dui- Hans van Zuijdam, manager bedrijvenadvies bij Rabobank Tilburg: "Visie '98 was voor ons een raamwerk waar we met behulp van jaarplannen een eigen invulling aan hebben gegeven. Een voorbeeld zijn de verzekeringen bedrijven: Visie '98 adviseerde om dat bij de bedrijvenadviseur te beleggen, maar wij hebben een aparte afdeling in stand gehouden. Verzekeringen bedrijven is volgens ons een complex product waar je een specialist voor nodig hebt. Overigens kregen we begin dit jaar een notitie waarin Rabobank Nederland haar beleid aanpaste op dit punt. Wij hebben er in ieder geval goed aan gedaan in Tilburg." tast, uitput of vervuilt, is op den duur onhoudbaar, ook economisch. De agrari sche sector zal dan ook productiemethoden moeten ontwikkelen die zich bewe gen binnen de grenzen van wat ecologisch, economisch en sociaal mogelijk is. Duurzame ontwikkeling kost echter tijd en die is be perkt. Wijffels: "Als agrari sche activiteiten op den duur een bedreiging blijven vormen, houdt het leven op. Dan komen we om in ons eigen productiesys teem." Hij ziet het als de opdracht van de Rabobank, samen met de agrarische de agrarische sector pas in gang kwam als externe krachten dat van ons eisten, ligt achter ons. Ondernemers zoeken zelf naar duurzame productie- heeft weinig goeds gebracht, maar levert wel een interes sant effect op. Andere agra rische sectoren nemen nu zelf het heft in handen en wij helpen ze daarbij. Zo komen we samen waar we zijn moeten. En dat past bij onze basisgedachten over klantwaarde. We leveren wat de klant vraagt en het beste bij hem past. En niet wat het beste is voor de Rabobank." Uw hart ligt bij de land- en tuinbouw. Hoe waarborgt de Rabobank haar betrok kenheid met de sector na uw vertrek? "Gelukkig hangt dat niet af van één persoon. Duizenden mensen in de hele organisa tie zijn thuis in de agrari sche wereld. In hun hoofden zit onze kennis. Continuïteit is dus gewaarborgd, al moet ik erkennen dat dit straks niet meer zo is in de per soon van de voorzitter. Smits is geen boerenjongen en heeft geen bijzondere kennis van de land- en tuin bouw. Dus zullen anderen in de top van de organisatie methoden. De tuinbouw en melkveehouderij pakken dat verstandig aan. De varkens houderij heeft daar lang mee gewacht, terwijl het juist een sector is waar politiek en sa menleving grote weerstand bieden. Dat afwachtende het agrarisch domein moe ten vertegenwoordigen. En dat zal ook gebeuren." Een uitgebreide versie van dit artikel verschijnt in de december-editie van Onder nemer Bank. Druist uw opvatting niet in tegen de marketing gedachte? "Marketeers die hun vak goed verstaan, luisteren naar hun klanten en maken producten die zij nodig heb ben. Gestimuleerd door de marketingopleidingen gaat dit principe helaas niet altijd op. Ook ik bekijk wel eens met een kritisch oog wat in ons eigen huis gebeurt." 12 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 12