Rabobank WoonWijzer is zijn investering waard Huis Hypotheekadvies 'Actief in de markt staan en achter alle verkoopsignalen aangaan' De Rabobank WoonWijzer is zijn investering waard. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat eerder dit jaar werd gehouden onder WoonWijzer-banken. Volgens Ferd Latour van het seg ment Huis Sc Hypotheekadvies van Rabobank Nederland is achter alle verkoopsignalen aangaan van groot belang bij het werken met deze informatieservice. 'De Woon Wijzer biedt extra service aan huizenzoekers, waarmee de bank in gesprek kan komen.' gaan. Niet alleen huizenver kopers bellen, maar ook de gemeente, projectontwikke laars, aannemers en make laars. Ideaal is dat een bank een medewerker daar ge deeltelijk of geheel vrij maakt." Het feit dat klanten alleen het huizenaanbod in de werkgebieden van de 56 deelnemende banken kun nen raadplegen, bijvoor beeld. "Bij de noodzaak van een landelijke dekking kun je overigens een vraagteken zetten. 85% van de mensen blijkt namelijk binnen het werkgebied van een lokale bank te verhuizen." Een ander punt is het stop pen van de activiteiten van Koophuisnet, een samen- Ferd Latour: 'Achter alle signalen aangaan.' De Rabobank Woon Wijzer (RWW) be staat uit een basis pakket voor het invoeren van gegevens door de bank, een bankhalpakket met of zonder informatiezuil en een makelaarsbord. Klanten kunnen de zuil raadplegen voor te koop staande huizen in het werkgebied van de bank, de woon- en leefom geving, een hypotheek berekening, bedrijven die diensten verlenen voor verhuizers en bijzonderhe den over de Rabobank- vestiging. Ook op Internetsite Op dit moment hebben 52 banken een abonnement op De 'huizenmarkt' van de deelnemende banken staat ook op de Internetsite van de Rabobank. Latour ziet de RWW voor lokale banken als een hulp middel voor het verwezen lijken van hun doelstellin gen. "Met name de informatiezuil geeft iets ex tra's, je kunt je er positief mee profileren. De WoonWijzer biedt in eerste instantie extra service aan huizenzoekers, waarmee de bank in gesprek kan komen. Met het systeem kun je ook een goede beurt maken bij huizenverko pers. Zij hebben de moge lijkheid via de WoonWijzer De WoonWijzer-informatiezuil 'in actie'bij Rabobank Arnhem. de WoonWijzer met infor matiezuil. Twee banken wer ken met het basispakket en hangen het woningaanbod op makelaarsborden. hun huis rechtstreeks te verkopen. Deze groep kan bovendien weer interessant zijn voor de financieel adviseur." Niet vooralle banken Het onderzoek geeft aan dat WoonWijzer-banken per jaar gemiddeld ongeveer 50 hypotheken en 45 verze keringen extra afzetten. Latour: "Deze getallen moe ten we corrigeren met het aantal klanten dat we ook zonder RWW zouden bin- De zes Rabobanken in het KAN-gebied - de Vinex-lo- catie rondom Arnhem/- Nijmegen - gaan gezamen lijk met de WoonWijzer aan de slag. Zij werken al langer samen in de hypotheken- markt. De banken hebben drie adviseurs aangenomen die te koop staande huizen in de werkgebieden gaan nenkrijgen. We komen dan op ongeveer 20 hypotheken en 17 verzekeringen. De ge middelde opbrengsten daar van zijn ruim voldoende om het gebruik van de Woon Wijzer te ver antwoorden." In de praktijk blijkt dat de WoonWijzer niet voor alle banken even interessant is. "Een eerste voorwaarde is voldoende hui- zenvoorraad in het werkge bied. Verder moeten directie en medewer kers achter de RWW staan en er serieus inhoud aan geven. Het gaat om actief in de markt staan en achter alle verkoopsignalen aan- opsporen. Ook is er een 'KAN-woonsite' op Inter net, met een on-line door linkmogelijkheid naar de RWW op de algemene Rabobanksite. Latour vindt dat deze samenwerking tus sen banken navolging ver dient. "Ze delen de kosten en hebben ook prijsafspra ken gemaakt over hypo theektarieven." Woningcourant Hij realiseert zich dat er ook kritiek is op de WoonWijzer. werking van de Vereniging Eigen Huis en het Kadaster. Deze organisatie zou een landelijk dekkende data bank met te koop staande huizen ter beschikking stel len aan de Rabobank. "Dat de databank niet goed van de grond is gekomen, bete kent voor ons meer varen op eigen kracht. We kunnen hier vanaf 1 januari onder steuning bij bieden met de woningcourant van het Nationaal Woning Instituut. WoonWijzer-banken krijgen een jaarabonnement op deze tweewekelijks verschijnende uitgave. Verder bezien we op dit moment hoe we samen met deze banken het WoonWijzer-concept verder kunnen verbeteren." Tanja Donkers, commercieel medewerkster binnendienst Huis Hypotheekadvies Rabobank Helmond: "Mijn werk is leuker en afwisselender geworden, maar ook met meer stress. Ik hield me eerst zuiver administratief bezig met het hypo- theken-natraject vanaf het tekenen van de akte. Nu kom ik vaak al 'in beeld'bij het maken van afspraken voor hypotheekadviesgesprekken en doe ik onder meer de actie 'Achterdeur Dicht'. Wij als binnendienst hebben meer rechtstreeks contact met de klanten. Dat zorgt voor meer voldoening. Bijvoorbeeld als het lukt om een afspraak te maken met een klant die ook in gesprek is met een concurrent. De grotere werkdruk komt voor een deel door de veelheid aan taken, maar ook door ons werkgebied met veel nieuwbouw. Rabokrant Extra 11

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 11