Nieuwe visie nodig Puzzelen met de ruimte op boerenbedrijf in het landelijk gebied Website voor boeren, burgers en buitenlui Toekomst door Samenspel Ruimteverkenner geeft discussie richting Hoe gaan we om met de beperkte ruimte in het landelijke gebied? Dat is de vraag die centraal staat in het driejarige project Puzzelen met de Ruimte van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) en de Rabobank. Ruim 20.000 jonge agrariërs gaan in discussie met elkaar en hun omgeving. Een computerprogramma dat alle ruimtelijke ontwikkelingen in beeld brengt, de ruimte verkenner, moet de discussie letterlijk richting geven. op lokaal niveau - dus toe gespitst per gemeente of regio - inzicht in de reeds vastgelegde en de mogelijke, toekomstige ontwikkelin gen. Relevante wet- en regelgeving is in het pro gramma ingevoerd, evenals de plaats van de agrarische bedrijven. Ook de wensen van de verschillende belang hebbenden worden inge voerd. Hiermee worden mo gelijke knelpunten in beeld gebracht. Uiteindelijk moet de discus sie leiden tot de opstelling door boeren en andere par tijen van een gezamenlijk toekomstscenario voor een bepaald gebied. Het is de bedoeling dat de lokale ban ken de faciliteiten aanbieden voor dit proces. Op dit mo ment lopen drie pilotprojec- ten in Nederweert, Ooster hout en Winterswijk. De druk op het lan delijk gebied wordt steeds groter. Woningbouw en recreatie rukken op. Voor jonge boe ren en tuinders kan dat een probleem vormen, omdat er straks wellicht geen ruimte meer is voor hun bedrijf, laat staan voor uitbreiding. Puzzelen met de Ruimte wil de jonge boeren stimuleren om actief mee te denken en te praten over de toekomstige inrichting van het platteland. In het winterseizoen 1998/ 1999 vindt onder auspiciën van het NAJK een interne discussie plaats, waarna de jonge boeren in het seizoen 1999/2000 in gesprek gaan met hun eigen, lokale omge ving. Vertegenwoordigers van overheden, natuurbe schermers, milieuorganisa ties, burgers en andere 'ac toren' worden uitgenodigd 10 om deel te nemen aan dis cussiebijeenkomsten. Om de discussie zo concreet mogelijk te maken hebben Arcadis-Heidemij en Staringcentrum de ruimte verkenner gemaakt. Dit computerprogramma geeft "In de agrarische sector vinden enorm veel innovaties plaats. Zowel op technisch gebied, als qua bedrijfsvoering. De samenleving heeft echter nog een overwegend traditio neel beeld van het boerenbedrijf. Met de campagne Ondernemers van Nature willen we de vernieuwing van de agrarische sector stimuleren en de dialoog tussen boeren en burgers op gang brengen." Woorden van Arie van der Spek, afdelingsdirec teur Agrarische Zaken van Rabobank Neder land. Ondernemers van Nature is een initiatief van LTO Nederland, dat in september tijdens de Week van het platteland van start ging. Lokale Rabobanken en Rabobank Nederland ondersteunen de campagne met middelen, menskracht en geld. Vernieuwing van het boerenbedrijf en het platteland is een belangrijk thema van de campagne. Steeds meer boeren kiezen voor milieu- en diervriendelijke productie, geven toerisme de ruimte of gaan streek gebonden producten telen. Tegelijk rukt de stad op. De omwonenden stellen hoge eisen aan agrari sche bedrijven. Dit alles vraagt om een nieuwe visie op de plaats van de agrarische onderneming in de samenleving. Vanwege het succes en het belang van de campagne wordt Ondernemers van Nature de komende jaren voortgezet en geïntensiveerd. Zo krijgt het tv-programma TROS Aktua in Bedrijf volgend voorjaar een vervolg. In 1999 gaat ook de verkiezing van de Gouden Haan, de meest duur zame agrarische ondernemer van Nederland, van start. Van der Spek: "We willen het initiatief uitbreiden naar lokale banken. Die kunnen in hun gebied een Zilveren Haan uitreiken. Alle Zilveren Hanen dingen mee naar de landelijke titel." Ondornemprs van Nature PROJECT AF DEUN 6 CONTACTPERSOON TELEFOONNUMMER Ondernemers van nature Agrarische Zaken Arie v.d. Spek (040)21765 56 Internet Agrarische Zaken Dorine van Geffen (040)2176840 Puzzelen met de ruimte Agrarische Zaken Piet v.d. Port (040)217 65 51 Chatten op Internet over allerlei onder werpen die voor stad en platteland van maatschappelijk belang zijn? Dat kan via de website Boeren, Burgers, Buitenlui, een initiatief van de gezamen lijke Nederlandse plattelandsvrouwen en de Rabobank. Internet is voor agrarische vrouwen een uitstekend medium om in con tact te komen met elkaar en met anderen, zo is de gedachte achter de website. Met steun van de Rabobank ontwikkelden de landelijke organisa ties van plattelandsvrouwen daarom samen de website www.boer-burger.nl. De site is vooral in het leven geroe pen om de dialoog tussen boeren en burgers tot stand brengen. Stads mensen en plattelanders kunnen via een discussiespel met elkaar chatten over relevante thema's. Ook onder ling kunnen de plattelandsvrouwen via deze website met elkaar commu niceren. Op de site staat ook de cursus Spelen derwijs, die de vrouwen in een vijftal modules wegwijs maakt door de boei ende wereld die Internet heet. Op dit moment worden zo'n 75 vrouwen getraind in het gebruik van Internet en in vaardigheden om deze kennis over te brengen. Begin 1999 kunnen lokale banken vragen verwachten van organisaties van plattelandsvrou wen om ruimte en/of computers be schikbaar te stellen om op lokaal niveau Internetcursussen voor vrouwen te organiseren. De trainsters van de vrouwenorganisaties kunnen deze cursussen verzorgen. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 10