Interpolis gaat stap verder in heldere voorlichting consument Ji 22 12 19 9 8 Passen met defecte chipknip niet sturen naarInterpay Bereikbaarheid Bankenservice Research van IRIS verdwijnt uit Eftel RBA verwerktantwoordcoupons euro en beleggen Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 648 Week 52 Dinsdag 22 december Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6 'Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Interpolis heeft de volgende stap gezet naar een betere voorlichting van consumenten over rendement en risico's van verzekeringen. De Tilburgse verzekeraar heeft een gedragscode ondertekend voor de verkoop van levensver zekeringen met winstdeling. Eerder dit jaar ondertekende Interpolis een gedragscode voor beleggingsverzekeringen. Met deze 'Code Rendement en Risico' verplicht Interpolis zich om consumenten in offertes, advertenties, bro chures en folders te attende ren op de risico's van het verzekeringsproduct. Consu menten krijgen informatie over onder andere gemiddel de rendementen in het verle den en het rendement van de totale inleg of premie. Verder worden waarschuwende 'let op'-teksten en inzichtelijke rekenvoorbeelden opgenomen. De gedragscode voor de levensverzekeringen met Cliënten Advies winstdeling wordt gefaseerd ingevoerd en is per 21 december 1998 van toepas sing voor uitingen in de mas samedia, per 1 maart 1999 voor drukwerk en per 1 juni 1999 voor offertes. De syste men ALP en LEA zijn uiter lijk per 1 juni 1999 hierop aangepast. Voor de gedragscode voor beleggingsverzekeringen heeft Interpolis een folder 'Code Rendement en Risico' ont wikkeld. Over die folder blijkt nog wat onduidelijk heid te bestaan. Interpolis Passen met een defecte chipknip dienen per 1 januari te worden gestuurd naar de afdeling Cards en Chartale Betaaldiensten van Rabobank Nederland. Dat betekent dat deze passen niet langer naar Interpay Nederland hoeven te worden gestuurd. Het adres van Cards en Chartale Betaal diensten is EW 1018. De klant zal van de nieuwe situatie weinig merken. Ook dan krijgt de klant het saldo dat nog op de chip staat gewoon op zijn of haar reke ning bijgeschreven. Overigens moeten alleen de fecte passen naar Rabobank Nederland worden gestuurd. Passen die als gevolg van het bereiken van de expiratieda tum moeten worden afgewaar deerd, dienen - na afwaarde ring - te worden aangeboden aan Rabofacet. Die vernietigt de passen definitief. Meer infor matie over het aanbieden van defecte passen staat op het RaboWeb en vanaf 28 decem ber in het dossier CHIP20 van de Rabolnfobank, onder het hoofdstuk 'Verkopen, afgifte en gebruik chipknip'. Ondersteuning Betaaldiensten f (040) 217 60 41 De nieuwste cijfers over de te lefonische bereikbaarheid van de afdeling Bankenservice van Interpolis zijn beschikbaar.Een grafiek van de bereikbaarheid in de maand november met aan vullende informatie staat van daag op het RaboWeb en van af 28 december in de Rabo lnfobank, rubriek Rabokrant. Interpolis r (013)462 12 00 meldt dat de folder altijd bij een offerte moet worden meegegeven. Bij contracten waarbij géén offerte is afge geven, moet de codefolder bij de polis worden meege stuurd. Interpolis is momen teel bezig systeemtechnische aanpassingen door te voeren zodat de brochure automa tisch bij een polis wordt mee gestuurd. De gedragscode voor beleg gingsverzekeringen is van toepassing voor de OpMaat Hypotheek. In de eerstvol gende releases van OFP zal deze code worden geïnte greerd. Tot die tijd hoeven banken geen actie te onder- Interpolis 7 (013)462 12 50 Financieel Advies Een cadeautje van de kerstman. Onder het motto 'Jo Ho, Jo Ho, de Euro komt zo' kregen alle 1.500 medewerkers van het Werkgebied Aangesloten Banken binnen Rabobank Nederland vorige week vrijdag de Eurogids uitgereikt. Gelijktijdig gingen 18.000 exemplaren naar lokale banken. Zo is iedereen ruim voor oud en nieuw geheel op de hoogte van alles wat er over de euro te weten valt. Extra exempla ren kunnen voor f 10,- per stuk in Best worden besteld onder nummer 11659. In de Rabokrant van 18 december stond een verkeerd bestelnummer. De researchinformatie van IRIS verdwijnt per 1 januari 1999 uit het order- en infor matiesysteem Eftel. De betreffende informatie zal nog wel te raadplegen zijn via het Local Investment System (LIS). In de nabije toe komst zal Eftel langzamer hand in zijn geheel worden vervangen door LIS. Tot die tijd zal Eftel nog dienen als back-up voor LIS. Rabo BeleggingsAdvies heeft deze maatregel genomen omdat de systemen waarmee de research van IRIS op Eftel wordt geplaatst, niet 2000- proef zijn. Op dit moment wordt op een aantal banken getest met het doorgeven van de researchinformatie van IRIS via het RaboWeb. Als deze proef slaagt, zal de research van IRIS al vanaf januari voor alle banken beschikbaar komen via RaboWeb. Belangrijke voordelen hier door voor de banken zijn dat ze over meer publicaties kunnen beschikken en docu menten zelf voor hun klan ten kunnen bewerken. Rabo Beleggingsinfolijn (010) 224 14 14 Alle beleggers bij de Rabo bank hebben onlangs een mailing ontvangen over de gevolgen van de euro. Deze mailing bevatte onder meer een antwoordkaart. Die ant woordkaarten moeten alle maal worden doorgezonden naar Antwoordnummer 42, 5600 VB, Eindhoven. In de praktijk blijkt echter dat veel klanten de antwoord coupons versturen naar of afgeven bij hun lokale bank. Daarom verzoekt Rabo BeleggingsAdvies (RBA) de banken om alle bonnen door te zenden naar bovenge noemd antwoordnummer Op die manier kan RBA een betere centrale selectie aanle veren bij komende marktbe werkingsactiviteiten op euro gebied, centraal de Ups and Downs EuroSpecials verzen den en te zijner tijd een goede selectie aanleveren van klanten die interesse heb ben in de Nationale Beurs- competitie. Door deze centra le verwerking kunnen lokale banken zich concentreren op het adviseren van klanten. Rabo Beleggingsinfolijn C (010)224 14 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1