Rabobank wil het effect van communicatieguldens meten 'Werkensite'gacit vandaag de lucht in 21 Managers kijken terug op twee jaar Veranderprogramma 19 9 8 Interpolis krijgt eigen alarmnummer Interhelp Handleiding Auto- dealing europroof Beurscompetitie1999 iz Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 647 Week 52 Maandag 21 december Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6-Telefoon (0401 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De Rabobank meet sinds een jaar het effect van haar communicatie-inspanningen. Doorlopend, met de Rabo bank Communicatiemonitor. Ruud Olthoff van Commu nicatie AB legt uit wat de monitor inhoudt. Rabobank Nederland en lokale banken besteden sa men jaarlijks zo'n 300 mil joen gulden aan communi catie: commercials, adver tenties, folders, mailings, brochures, beurzen, semi nars, noem maar op. "Bij een dergelijke investering is het belangrijk te weten wat het effect ervan is", aldus Olthoff. Het meten van het effect van communicatie is relatief nieuw. "Het is lastig, daarom doen maar weinig bedrijven het. Als je imago verandert, is dat bijvoor beeld niet alleen toe te schrijven aan advertenties of commercials. Veel meer zaken beïnvloeden het imago. Met name het dage lijks handelen." De Rabobank Communi catiemonitor heeft vier doel stellingen: het meten van het communicatie-effect op het imago, het afzetten van dit effect tegen de inspannin gen, inzicht krijgen in de werking van communicatie inspanningen en het verbete ren van de communicatie. Olthoff: "We meten ons eigen imago, maar ook dat van andere banken." Uiteindelijk doel is tot een model te ko men dat precies aan kan ge ven wat het effect van iedere communicatiegulden is. "Dat is nog niet gelukt, maar wel de uitdaging." Het imago van grote, ge vestigde merken te doorbre ken is heel moeilijk, weet Olthoff. "Kijk naar de Rabo bank. Mensen vinden ons een betrokken relatiebank. Daar mee onderscheiden we ons duidelijk van andere banken. Maar ook vinden consumen ten ons minder vitaal en dy namisch dan bijvoorbeeld de ABN AMRO. Een onterecht beeld, dat we willen door breken in een nieuwe cam pagne. Maar dat lukt zeker niet met één advertentie of een paar commercials." Op het RaboWeb en in de Rabolnfobank, dossier MerkOOc, staat vanaf vandaag een toelichting op de Rabo bank Communicatiemoni- De Internetsite van de Rabobank is met ingang van vandaag uitgebreid met de Werkensite. Op deze nieuwe site is allerlei informatie opgenomen over werken bij de Rabobank. Het adres van de site is http://www.rabo- bank.nl/werken. Op de hoofdpagina van de Cliënten Advies Rabobank stond al langer informatie over de bank als werkgever. Deze informatie was echter met name gericht op studenten. De Werken site heeft een bredere doel groep. Behalve voor studen ten is er ook nuttige infor matie voor werkende men sen te vinden. Vanaf januari wordt de Werkensite uitgebreid met een vacaturebank. Binnen kort staat in de Rabokrant hoe banken hun vacatures voor deze vacaturebank kunnen aanmelden. Arbeidsmarkt communicatie 7 (030) 216 28 01 Interpolis gaat vanaf 1 janu ari 1999 geleidelijk over op een nieuw alarmnummer en faxnummer voor Interhelp. Het nieuwe telefoonnummer wordt (013) 462 04 62 en het faxnummer (013) 462 04 00. Het huidige alarmnummer (06) 031 63 16 is nog tot 1 januari 2000'in de lucht'. Na 1 januari 2000 wordt op het 06-nummer via een meld- tekst verwezen naar het nieuwe telefoonnummer. Klanten met een verzeke ring in de rubrieken Verkeer en/of Doorlopende Reis op de Alles in één Polis worden via de nieuwsbrief bij de pro longatiepolis geïnformeerd over de aanpassing van het telefoonnummer. Zij krijgen dan ook een nieuwe Inter- helpsticker en/of -reispas. Een overzicht van alle aangepas te brochures, polisvoorwaar den en groene kaarten staat op het RaboWeb en vanaf 28 december in de Rabolnfo bank, rubriek Rabokrant. Interpolis (013) 462 18 05 Professor Frans Stevens pleit voor het Nederlands Kwali teitsmodel Driehonderd directeuren en managers CA van de verander- banken keken afgelopen donderdag in de Efteling terug op twee jaar Veranderprogramma. Cees van Tiggelen maakte tijdens deze dag bekend dat het sturen op efficiency en effectiviteit daadwerkelijk resultaat oplevert. Uit metingen blijkt dat bij de veranderbanken binnen twee jaar de verkoopproductiviteit met 15% stijgt en het aantal FTE's met 5% afneemt. Spreker Olaf Vugts, Park manager van de Efteling, ver telde over zijn ervaringen met kwaliteit in de dienstverlening. De pijlers binnen zijn orga nisatie zijn: meten, sturen en voorbeeldgedrag. Professor Frans Stevens, directeur Insti tuut Nederlandse Kwaliteit, is een pleitbezorger voor het Nederlands Kwaliteitsmodel. Hij accentueerde dat als je iets per se wilt je het ook kunt, mits je daar consequent op stuurt. Het Nederlands Kwa liteitsmodel is een referentie kader om vanuit het resultaat je organisatie steeds weer te Financieel Advies Onder trefnummer Trea30a staat vanaf vandaag in de Rabolnfobank een aange paste, europroof gemaakte, versie van de gebruikers handleiding voor het Auto- dealing Systeem. Infolijn Financiële Markten C (030) 216 98 90 verbeteren. Tot slot gaf Gerard van Giersbergen aan hoe Con sultancy doorgaat op de inge slagen weg: het helpen bij de invoering van de business plannen, een Verbetertraject als aansluiting op het Veran derprogramma om kwaliteit in je organisatie te brengen én het modulair aanbieden van onderdelen van het Veranderprogramma aan alle banken. Over ruim drie maanden is het weer zover. Met de Rabo bank als hoofdsponsor wordt voor de achtste keer de Beurs- competitie georganiseerd. De wedstrijd loopt van 6 april tot en met 11 juni 1999. De Beurscompetitie 1999 is uitgebreid met de moge lijkheid te handelen in 120 Euro aandelen. Nu de Euro pese beurzen op de euro zijn overgegaan, worden alle koer sen uitgedrukt in euro's. In de derde week van januari 1999 ontvangen de lokale banken het marktbewerkingspakket. Rabo Beleggingsinfolijn 7 (010) 224 14 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1