Rabobank Eindhoven werpt zich op het treasury-vak BedrijvenTeamDag in april 1999 Accountmanagers, productspecialisten en commercieel ondersteuners nemen deel aan het opleidingstraject Nieuwe procedures Vreemde Valuta EMU-muntsoorten Rabobank Bedrijven Nieuws op Internet Bedrijven moeten alternatief zoeken voor eurocheques Vrije lijn nodig bij OMNI Betaalautomaat Een aantal klanten van Rabobank Eindhoven weet wat treasury kan opleveren. Zij krijgen voorstellen van de bank waarin hun voorkeuren en visies voor rente en valuta tot hun recht komen. Eindhoven wil echter meer treasuryklan- ten en neemt daarom deel aan een speciaal opleidings traject. Uiteindelijk doel: de opzet van een professionele treasurydesk. Zo'n twintig accountmana gers, productspecialisten en commercieel ondersteuners nemen deel aan het oplei dingstraject. Zij werken voor een strategie voor klanten bepaalt. Ondertussen moet je de bewegingen en veran deringen in de markt conti nu bijhouden." klanten uit het grootbedrijf en het midden- en kleinbedrijf. In meerdere sessies maken zij kennis met valuta- en renteproducten, bespreken cases, presenteren voorstellen en discussiëren over oplos singen voor klanten. Leslie Noordhoorn, consultant bij Investment Banking Retail (IBR) van Rabobank Inter national, begeleidt hen. "Het is in dit vak essentieel dat je een rentevisie ontwikkelt en ject. Volgende keer nemen we de klantenportefeuilles door, waarna we tien con crete productvoorstellen gaan uitwerken. Vervolgens hopen we deals te kunnen sluiten." Noordhoorn: "Treasury- management geeft nieuwe elan aan bankieren." Eindhoven kiest bewust voor een gedegen groei naar een treasurydesk voor valuta en rente. Tijdens het oplei dingstraject evalueert de Hans van Stratum en Leslie Noordhoorn: 'Treasuryniana- gement geeft nieuw elan aan bankieren.' bank hoe het ging en gaat. Van Stratum: "Loopt het goed, dan gaan we ons rich ten op potentiële klanten. Want daar ligt nog gigantische markt, zaaien, dan oogsten." Eerst Investment Banking Retail een Z (030)216 37 00 Vóóraf huiswerk maken en inleveren is een van de on derdelen van het ruim twintig weken durende opleidings traject. "Heel leerzaam. De opleiding levert een bijdrage aan de professionaliteit", zegt Hans van Stratum die het tra ject bij de bank coördineert. De eerste sessies zijn voor iedereen bedoeld, de vervolg- sessies voor accountmana gers en de treasuryspecialist. "Het is een duurzaam tra- Alle medewerkers van lo kale banken die bij het seg ment Bedrijven werken, kunnen woensdag 28 april in hun agenda reserveren. Dan vindt namelijk de Bedrij- venTeamDag 1999 plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Omdat het de eerste keer is dat medewerkers Bedrij ven zo'n grote teamdag kunnen bijwonen, is het motto 'Samen Kennis Ma ken'. Kern van de manifes tatie vormt een kennis markt. Medewerkers kun nen op deze markt met elkaar in contact komen en informatie uitwisselen. Erica Venema, projectma nager bij Rabobank Nederland: "We zijn van plan om ieder jaar een BedrijvenTeamDag te hou den. Het moet dé plek wor den waar lokale banken de toekomstplannen van de Rabobankorganisatie te horen krijgen." Het segment verwacht in april een opkomst van min stens tweeduizend me dewerkers en directieleden van lokale banken. Half januari is de inschrijving voor de BedrijvenTeamDag 1999 open. De Rabokrant houdt banken hiervan op de hoogte. Bedrijven Advies Z (040) 217 64 44(kies 3) Bedrijven Advies Door de invoering van de gi rale euro op 1 januari treden er veranderingen op in de pro cedures voor Vreemde Valuta rekeningen in EMU-munt- soorten. Het ALFA-proces 14.13 Openen, wijzigen en opheffen van W-rekeningen is al aan gepast en staat op het Rabo- Web onder ALFA. Voor saldo reguleringen wordt het ALFA- proces 14.36-1 Contante Aan- en verkopen EMU-muntsoor- ten aangepast en zo snel mogelijk op het RaboWeb gezet. Voor de opheffing van ECU-rekeningen is een één malige procedure opgesteld. Die staat op het RaboWeb en vanaf 21 december in de Rabolnfobank,dossierWyze61. Ondersteuning Betaaldiensten Buitenland Z (030) 216 10 40 De december-editie van Rabobank Bedrijven Nieuws verschijnt vanaf vrijdag ook op Internet. Het gaat om een site-in-oprichting die in de toekomst verder ontwikkeld wordt. Het is de eerste keer dat ondernemers de krant naast de papieren vorm ook elektronisch kunnen lezen. Zij kunnen zo zelf kiezen wanneer ze informatie willen raadplegen. De site heeft als onderwerpen: de Liquidi teitsplanner, de Informatie barometer, Internationaal Zakendoen, maak kennis met collega-ondernemers en de belangrijkste beurzen voor 1999. De eerste twee kunnen klanten direct aanvragen via de button 'Meer info?'. Het is belangrijk dat banken hierop alert reageren, om dat gebruikers via Internet snel een reactie verwachten. Rabobank Bedrijven Nieuws is te vinden op de Rabo- bank-site onder het kopje Specials. Bedrijven Advies Z (040) 217 64 44 (kies 2) De standaardgrootte van een set eurocheques werd in september teruggebracht van tien naar vijf stuks. Dat was een eerste stap in het ontmoedigingsbeleid ten Klanten die een OMNI Betaalautomaat willen laten aansluiten, moeten daarvoor een vrije (telefoon)lijn heb ben. CCV controleert voor de installatie of de klant deze voorziening heeft. Als dit niet zo is, kan de betaalautomaat niet geïnstalleerd worden. Het is technisch nog niet mogelijk om de OMNI Betaal automaat via een Twin-line selector te combineren met andere toepassingen, zoals een fax. Ook bij de vorige typen betaalautomaat werd dringend geadviseerd een vrije lijn te hebben. Een vrije lijn is niet alleen noodzake lijk bij de aansluiting van een automaat op een telefoon lijn, maar ook bij een ISDN-B, ISDN-D of X-25 aansluiting. Klanten die een betaalauto maat willen, moeten op het aanvraagformulier een data communicatienummer van de lijn invullen. Als het om een nieuwe aansluiting gaat, kunnen ze dit nummer opvragen bij hun leverancier, bijvoorbeeld PTT Telecom. Ondersteuning Betaaldiensten aanzien van het gebruik. Een volgende stap volgt op 1 januari 1999 als de mogelijk heid vervalt om met euro cheques geld op te nemen in eigen land. Twee jaar later wordt waarschijnlijk de uit gifte stopgezet en op 1 janu ari 2002 volgt een algehele acceptatiestop. Hetzelfde geldt overigens voor girobetaal kaarten. Deze maatregelen hebben gevolgen voor de bedrijvenmarkt. Bedrijfsklan- ten die regelmatig euroche ques als betaalmiddel ont vangen, moeten voor de toe komst op zoek naar alterna tieve betaalinstrumenten. Meer informatie over klant benadering staat op het RaboWeb en vanaf 21 de cember in de Rabolnfobank. Ondersteuning Betaaldiensten Z (040) 217 60 41 Z (040) 217 60 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2