'Nieuwe' Klachtenservice wil klantvriendelijker werken Fout in systeem CRP Dossier Wyzeól uitgebreid 19 9 8 Kapitaalrekening van de Postbank Wijzigingen Consumptief Krediet Systeem door euro Beperking rente-aftrek volgend jaar in 0FP Lijstwerk actie Vrijvallen Werknemersspaargelden I4iz Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 642 Week 51 Maandag 14 december Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP B16 -Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De Klachtendienst verandert haar naam. Vanaf vandaag draagt de afdeling in het Eindhovense hoofdkantoor van Rabobank Nederland de naam Klachtenservice. Deze naam past beter bij de nieuwe werkwijze, vindt Patricia Arnoldus, hoofd van de club. "Een dienst suggereert omslachtigheid en traagheid, terwijl we juist klantgericht willen werken." Samen met collega Hans Neggers legt ze uit wat er verder verandert. Het aantal klachten van klanten dat de Klachten service jaarlijks afhandelt neemt gestaag toe. Vijf jaar geleden waren het er nog 700, dit jaar gaat het aantal voor het eerst door de 1.000. Geen reden voor een feestje, zo lijkt het. Arnoldus en Neggers zijn het daar niet mee eens. "Klanten kunnen beter klagen dan naar de concurrent lopen. Als ze een klacht indienen komt het toch vaak tot een oplossing. Bovendien kunnen we van de klachten leren. Elke klacht is een kans." Het toe nemende aantal klachten ligt volgens Neggers niet aan een slechtere dienstverlening door de banken. "Klanten worden mondiger en spre ken ons eerder aan op het imago dat we willen uitstra len: de klant centraal." Een van de dingen die ver anderen is de folder voor de klanten. Die metamorfo seert tot een kleurrijke bro chure op A4-formaat. Ook de bevestigingsbrief die klanten krijgen is uitge groeid van 'Uw klacht is ontvangen. U hoort van ons', tot tekst en uitleg over de verdere procedure. Tenslotte gaat de Klachten service pro-actief werken. Arnoldus: "We gaan de klach ten structureel bespreken met de segmenten. Daarin proberen we oplossingen voor problemen te vinden, om in de toekomst soortge lijke klachten te voorko men." Verder kunnen ook banken een beroep doen op Medewerkers van de Klachtenservice, met rechts staand Patricia Arnoldus en links Hans Neggers. de Klachtenservice, aldus Neggers. "Bijvoorbeeld als ze advies willen over de afhan deling van een klacht of het opzetten van een eigen klachtenbeleid. Hiermee zijn steeds meer banken bezig." Vandaag ontvangen banken per kantoor tien nieuwe bro chures. Meer exemplaren lig gen in Best onder bestelnum mer 8135. De prijs is 0,85 per stuk en de besteleenheid 50. Arnoldus hoopt dat ban ken de brochure duidelijk zichtbaar in de bankhal leg gen. "Een goede service is het visitekaartje van de bank. Een zorgvuldige klachtenbehandeling is daarbij onmisbaar." Klachtenservice f (040) 217 68 60 Cliënten Advies De Postbank heeft onlangs de 'verbeterde' kapitaalreke ning gepresenteerd. Voor heen was de minimale inleg 25.000,- nu is dat gewij zigd in 5.000,-. De rentever goeding op deze rekening is 3,5% vanaf ƒ5.000,-, vanaf een saldo van 25.000,- wordt over het hele spaarbedrag een rente van 3,8% vergoed. Klanten kunnen per maand maximaal ƒ50.000,- zonder kosten opnemen. Naar aanleiding van deze wijzigingen verwacht het De centraal binnengekomen mutaties van de actie Vrijval len Werknemersspaargelden zijn dit weekend verwerkt. De output hiervan staat op lijst ASP 050 'overzicht bestands mutaties spaarbank'of op lijst ASP 060 'opmerkingenlijst spaarbank'. De banken krijgen deze lijsten uiterlijk morgen. segment dat de Postbank het Girosparen gaat terugbren gen tot twee rekeningen: de Plusrekening en de Kapitaal rekening. De Ster- en de Leeuwrekening blijven voor alsnog bestaan, maar wor den niet meer actief ver kocht. Het initiatief om een van deze rekeningen om te zetten naar een Kapitaal rekening ligt bij de klant. Cliënten Advies (040) 217 70 08 (kies 4) Meer informatie over de con troles die de banken aan de hand van de lijsten moeten uit voeren, staat op het RaboWeb en vanaf 21 december in de Rabolnfobank, rubriek Rabo- krant, trefwoord save40. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 4) In het Consumptief Krediet Systeem wordt per 1 januari 1999 een aantal wijzigingen doorgevoerd als gevolg van de invoering van de girale euro. Dit betreft onder meer euro-informatie op de maand overzichten en gewennings- informatie. Meer informatie staat in het artikel 'Con sumptief Krediet Systeem en EURO per 1-1-1999 tot 2002' en de handleiding 'Invoer Financiële Mutaties'. Beide documenten staan in de Rabolnfobank, dossier Con sumptief Krediet, trefwoord Ieen10 en Ieen50. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 3) Huis Hypotheekadvies Hypotheekadviseurs wordt geadviseerd extra alert te zijn op OFP-output die geen be trekking heeft op hypothe caire leningen voor aankoop, verbetering of onderhoud van een woning. Bijvoorbeeld bij consumptieve bestedingen, aankoop van effecten en lijf renten.Voor klanten is het be langrijk te weten dat de ge noemde OFP-output niet aan sluit op de nieuwe wetgeving 1999. Over de gewijzigde wet geving zijn de banken vorige week geïnformeerd via een brief van de gezamenlijke segmenten en Fiscale Zaken Aangesloten Bankenbedrijf. Nieuwe tekstblokken die klanten wijzen op de veran derde rente-aftrek zijn in het tweede kwartaal van 1999 in OFP verwerkt. Rabobank Huis 8r Hypotheekadvies 7 (040) 217 70 05 Het cliënt-informatie-formu- lier (CIF) in het systeem CRP biedt abusievelijk geen infor matie over een eventueel aan wezige VTS-overeenkomst en de daarbij behorende contrac ten. Het gaat hierbij om de overeenkomst, het saldo, het rentepercentage en de eind datum. Op de cliëntkaart van CRP is deze informatie wel aanwezig. In de tweede helft van januari 1999 zal deze on volkomenheid in het systeem zijn opgelost. Rabolnfobankdossier Wyze 61, het zogeheten klussenboek euro, is deze week uitgebreid. Het dossier bevat nu de om- rekenfactor Bob (Wyze61b), de eindejaarsverwerking Blanco Betalingen (Wyzeölc) en de tijdlijnen voor Rabo Tele bankieren (Wyze61d). Euro Infodesk 7 (030) 216 40 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1