Financieel Advies kiest voor een gedifferentieerde bediening klant Medewerker betrokken bij klant, werk en organisatie Boekje Samen verder Krouwel lid Raad voor het Milieu- en Natuuronderzoek 19 9 8 Segmentmanager licht visie toe tijdens Dag van de Manager Brochures over huis kopen en verbouwen in herdruk 02iz Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 634 Week 49 Woensdag 2 december Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 2195555 Financieel Advies is nu niet in staat om de markt volgens het PFA-concept te bedienen op een pro-actieve wijze. Als we niets veranderen, kunnen we dat tegen de eeuwwisseling helemaal vergeten." Dat zei Roy van Diem gisteren tijdens de Dag van de Manager in Papendrecht. De segmentmanager Financieel Advies pleitte daarom voor een nieuw bedieningsconcept. Kern daarvan is dat de markt wordt opgedeeld in groepen die elk op een eigen manier zullen worden bediend. Voor enkele banken is dit concept niets nieuws. De bank Fleerde-Wapenveld werkt bij voorbeeld al bijna een jaar volgens de nieuwe methode. Tijdens de verschillende edi ties van de Dag van de Manager deed commercieel manager Frans Bouwers uit de doeken hoe zijn bank de markt gedifferentieerd be dient en tot welke resultaten dat tot op heden heeft geleid. Vervolgens lichtte Van Diem de nieuwe strategie toe. Die komt er kort gezegd op neer dat de doelgroep voor finan cieel advies wordt opgesplitst in drie segmenten. De eerste groep, het topsegment, bestaat voornamelijk uit DGA's, on dernemers en complexe par ticulieren. De tweede groep wordt gevormd door de wat betere FA-klanten. De derde groep tenslotte bevat FA- klanten waarbij het per soonlijk financieel advies niet zo complex is. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan de Huis Hypotheekadvies klant met een inkomen tot 80.000,- en een vermogen tot twee ton. Van Diem: "Die heeft minder complexe vra gen. Hij wil zijn kinderen klanten die thuishoren in het derde bedieningsniveau. Het segment wil in het vierde kwartaal van volgend jaar een start maken met de invoering van het nieuwe bedieningsconcept. Tijdens de komende maanden zullen daarom materialen worden ontwikkeld om de gediffe rentieerde bediening van de markt mogelijk te maken. Omdat het derde segment het grootst is, richt Finan- Roy van Diem: 'Segment is niet in staat om markt pro-actief te bedienen'. laten studeren, óf hij wil eerder stoppen met werken, óf hij wil een boot. Alledrie tegelijk kan niet. Daarvoor zijn de moge lijkheden te beperkt." Volgens Van Diem vraagt elk segment om zijn eigen bediening. En dat betekent dat klanten uit het topseg ment op een andere wijze zul len worden geholpen dan cieel Advies zich eerst op het ontwikkelen van materialen en hulpmiddelen voor de bediening van deze groep. Banken ontvangen binnen kort meer informatie over het nieuwe bedieningscon cept. Zo zal het verslag van de Dag van de Manager beschikbaar worden gesteld via het RaboWeb. De nieuwste versies van de brochures van Rabobank Huis Hypotheekadvies blij ken gretig aftrek te vinden bij de banken. In de brochu res, die in oktober zijn ver schenen, wordt aandacht besteed aan de gedragsco de. 'Ander huis kopen' is al uitverkocht, terwijl van 'Eigen huis kopen' en 'Verbouwen' nog maar een beperkt aantal exemplaren beschikbaar is. De drie brochures zijn op dit moment in herdruk en half december weer volop voor radig. Banken kunnen hun bestellingen nu al doen bij de Raboshop op de voor hen gebruikelijke wijze. De arti kelnummers zijn voor'Ander huis kopen' 0266, voor 'Eigen huis kopen' 0269 en voor 'Verbouwen'0285. Rabobank Huis Hypotheekadvies r (040) 217 70 05 Rabobankmedewerkers zijn betrokken bij hun klanten, hun werk en de organisatie. Maar ze zijn ook kritisch. Dat blijkt uit de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA) 1998. In de komende twee edities van Rabokrant Extra wordt meer aandacht besteed aan de resultaten van POPIA 1998. Op 3 december staat het arbeidsklimaat centraal, op 23 december de identi teitsbeleving. Wie niet tot dan kan wachten, kan de Rabolnfobank raadplegen. In dossier ARBV30 (tref- nummer 812401a) staat een samenvatting met de belang rijkste bevindingen. Stafgroep Corporate Communicatie C (030) 216 29 08 Directoraat Personeel C (030) 216 35 37 Directeuren en managers van lokale banken, Rabo bank Nederland en gelieer de instellingen ontvangen binnenkort een exemplaar van 'Samen verder'. De Rabokrant besteedde afge lopen maandag aandacht aan dit boekje, dat handelt over de netwerkorganisa tie. Inmiddels hebben ook andere medewerkers inte resse getoond in 'Samen verder'. Het boekje ligt voor 14,95 bij Interpolis en kan besteld worden met het formulier dat op het RaboWeb staat. Bart Jan Krouwel, hoofd van de Stafgroep Duurzame Ont wikkelingen, is voor een periode van drie jaar benoemd tot lid van de Raad voor het Milieu- en Natuuronderzoek. Dat is onlangs bekend gemaakt door de minister van Volkshuis vesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Jan Pronk. De Raad voor het Milieu- en Natuuronderzoek is in 1981 in het leven geroepen om een visie te ontwikkelen op milieu- en natuurvraag- stukken, overleg te bevorde ren tussen verschillende departementen en trends te signaleren die van invloed zijn op huidige en toekom stige milieu- en natuur- vraagstukken. In het ver lengde hiervan houdt de Raad zich ook bezig met economische, sociale en bestuurlijke onderwerpen. Dit leidt tot adviezen, rapporten, bijdragen aan symposia en stukken in de algemene en vakpers. De Raad, die onder voorzitter schap staat van Roel in 't Veld, adviseert de minis ters van Economische Za ken, Volkshuisvesting, Ver keer en Waterstaat, Onder wijs, Cultuur en Weten schappen en Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Elke vier jaar brengt de Raad een meerjarenvisie uit. Op basis daarvan worden onderzoeksthema's geselec teerd voor de toekomst.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1