3° Vogels als leermeesters voor netwerkorganisatie Meer inzicht in adverteren met Hypotheeklijn gewenst 19 9 8 rBOH 'De klant krijgt op een laagdrempelige manier hypotheekinformatie' Tijdig boeken sprekers IRIS Nieuwe versie LIS ii Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 632 Week 49 Maandag 30 november Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6-Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De consument wordt steeds grilliger. Hij is kritisch, zoekt zelf zijn weg en als een merk hem niet bevalt, stapt hij over op een ander. In die veranderende omgeving zullen bedrij ven maatwerk moeten leveren. En dus ook zelf moeten ver anderen. De oplossing ligt in de netwerkorganisatie, aldus Annette Houtekamer en Joop Kanen van Interpolis en Tonnie Coenen van Rabobank Groesbeek. Ze deden er onderzoek naar in hun MBA-studie en schreven er een boekje over, Samen verder. Samenwerken is het sleu telwoord in een netwerkor ganisatie, die bestaat uit on afhankelijke, gescheiden or ganisaties met een eigen ver antwoordelijkheid en een eigen doel. Dat doel proberen ze te bereiken door óf zelf de oplossing te creëren, óf de juiste verbinding in het net werk te leggen. Houtekamer: "Die samenwerking moet totstandkomen op basis van kwaliteiten, competenties. Niet omdat het structureel vastgelegd is." Juist die fout is gemaakt bij Visie '98, zegt Houtekamer. "De visie op zich is goed, maar teveel in regels en structuren vastgelegd. Mana gers waren sterk gericht op het behalen van resultaten van het eigen bedrijfsonder deel en minder op samen werken. Terwijl ze de mede werkers juist moeten stimu leren en motiveren om sa men te werken. De cultuur omslag die er komen moest is nooit echt gerealiseerd." Daarin komt volgens haar nu verandering. "Segmenten weten elkaar steeds beter te vinden. In onze organisatie is dat ook eigenlijk heel natuurlijk. De coöperatie is bij uitstek geschikt voor een netwerkorganisatie. Om de wedloop naar de toekomst te winnen is niet zozeer het verzamelen van kennis belangrijk als wel het vermogen om aanwezige ken nis te mobiliseren, schrijven de drie auteurs. We kunnen daarbij veel leren van vogels, aldus Houtekamer: "Vogels die in een schare leven benutten de mogelijkheden optimaal omdat ze aan drie voorwaarden voldoen. Ze bewegen zich vrij in een groep, sommige individuen kunnen nieuw gedrag en nieuwe vaardigheden aanle- r. ren en dat via directe com municatie overbrengen op de hele gemeenschap. Pre cies zoals het in een net werkorganisatie moet gaan." Samen verder behandelt in 26 pagina's de kenmerken van een netwerkorganisatie, hoe ze totstandkomt en hoe ze goed kan functioneren. Ook zijn drie praktijkvoor beelden opgenomen. Direc teuren en managers van lokale banken, Rabobank Nederland en gelieerde instellingen ontvangen bin nenkort een exemplaar. Houtekamer: "We hopen dat managers het boekje gebruiken om de discussie aan te gaan met de mede werkers. En dat dit in de toekomst nieuwe samenwer kingsverbanden oplevert." De medewerkers van het Call Center die de Hypo theeklijn 'bemannen' voor aanvullende persoonlijke in formatie worden soms verrast door pieken in het tele foonverkeer. Rabofacet Teleservices verwacht de bezet ting beter te kunnen plannen als ze op de hoogte is van de plaatsing van advertenties met de Hypotheeklijn. Gebleken is dat de drukte bij de Hypotheeklijn op treedt als banken adverten ties met het telefoonnum- van de Hypotheeklijn toe. "De klant krijgt op een laagdrempelige manier hypotheekinformatie en de mer van die lijn laten plaat sen in lokale en regionale bladen met een relatief gro te oplage. Dat is de afgelo pen periode met name het geval geweest in enkele VINEX-gebieden. Bij de andere telefonische infor matielijnen van de Rabo bank is veel minder vaak sprake van een plotselinge telefoonpiek. Daar is het effect van centrale acties merkbaarder, die meestal van te voren bekend zijn bij het Call Center. Rob Luters van het seg ment Huis Hypotheek advies van Rabobank Nederland juicht het ad verteren met het nummer NAW-gegevens die bellers achterlaten zorgen voor verkoopkansen voor de banken. Serieuze kansen zelfs, zo geeft onderzoek aan. Maar het is dan wel belangrijk dat de telefo nische opvang goed ge regeld is. Een bezetting die aansluit op de verwachte vraag is hierbij een voor waarde." Het segment roept lokale banken daarom op om een maand voor plaatsing van een advertentie met het nummer van de Hypo theeklijn dit door te geven aan Floormanagement Call Center. De melding kan per fax naar (040) 219 51 20. Financieel Advies De sprekers van onder andere IRIS Research heb ben het erg druk. Doordat beleggen zo populair is, geven ze de ene na de an dere lezing over beleggen in het land. Het boeken van een spreker valt om die reden niet mee. Banken die in de eerste helft van 1999 een spreker willen inhuren, worden daarom dringend verzocht hun wensen vóór 31 december kenbaar te maken aan Rabo BeleggingsAdvies. In dat geval kan RBA garanderen dat een spreker beschikbaar is. Verder geeft RBA het advies aan banken om na te gaan of een lezing samen met een naburige bank kan worden georganiseerd. Meer informatie over het aanvragen van sprekers staan in het marktbewer kingspakket 'Lokaal profile ren als beleggingsbank'in de Rabolnfobank (trefnummer 823509a) en in de Productin formatiemap Effecten, hoofd stuk 6.2.8. In de PIM zit ook een aanvraagformulier. Rabo Beleggingsinfolijn f (010) 224 124 14 De lokale banken ontvin gen afgelopen vrijdag de nieuwe versie van LIS. Vanaf vandaag kunnen de banken met deze nieuwe versie instructies voor leveringen, ontvangsten en beheerhan- delingen doorgeven. De werkinstructies staan in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, trefnummer 848203a. Een verkorte versie hiervan staat op het RaboWeb. Voor vragen kan contact worden opgenomen met de Service desk. Servicedesk Rabobank Nederland Effectendiensten (030) 216 30 55

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1