Waan van de dag dicteert niet langer agenda "De bank kijkt mee over de schouder van de ondernemer" Werkwijze Landbouwteam KRM: De juiste adviseur, op het juiste moment op de juiste plaats BedrijfstakPlus 1998 deze week bij banken Dienstenpakket BBK op Infobank RTE tijdelijk buiten gebruik Nieuwe brochurelijn voor Bedrijven Banken hebben kritiek op de wachttijden voor de advi seurs van Kredietrisicomanagement en weerstand tegen het faxformulier dat ze moeten invullen wanneer ze advies wil len. Dat blijkt uit een recent onderzoek. Toch vindt het team Landbouw dit formulier onmisbaar voor een goede gang van zaken. Bureaucratisch. Daar komt de mening van nogal wat banken op neer, als ze wor den gevraagd naar het gebruik van het faxformu lier. Hun voorkeur gaat uit naar een simpel telefoontje en een snelle afspraak. Toch is Ad van Acht van Krediet risicomanagement ervan overtuigd dat een strakkere sturing van afspraken een beter resultaat oplevert. "Wij proberen het werk zo te organiseren dat de juiste adviseur, op het juiste mo ment op de juiste plaats is. Wanneer de waan van de dag de agenda dicteert is dat onmogelijk. Vooral omdat vijfhonderd banken regel matig een beroep op ons doen." Het faxformulier ziet hij hierbij als een hulpmid del. Op basis van de infor matie die de bank daarop verstrekt, wordt de planning Bedrijven Advies gemaakt en bereidt de KRM- adviseur zich voor. Meestal betekent dit dat de bank voorafgaand aan een advies- gesprek aanvullende infor matie opstuurt. Het team Landbouw gaat - gedwongen door hoeveel heid aanvragen voor een financieringsadvies- nog een stap verder. Het stelt eens in de week een planning op. Daarbij kijkt de plannings medewerker of een adviseur meerdere adviesgesprekken in één dag kan afwikkelen. Van Acht: "Op organisatie niveau scheelt dit veel tijd." Banken ontvangen deze week vijf exemplaren van Be drijfstakPlus 1998. Het boek werk is in samenwerking met KRM, Interpolis, De Lage Landen, Betalingsverkeer en Iris geactualiseerd op trends. Ook nieuw is informatie over de euro- en millenniumpro- blematiek. BedrijfstakPlus is een hulpmiddel voor bedrij- venadviseurs bij de integrale advisering aan ondernemers. Extra exemplaren zijn voor 25,- per stuk te bestellen in Best onder artikelnummer 80512. De elektronische versie van BedrijfstakPlus komt in december beschikbaar via de Bedrijvensite op het RaboWeb. Bedrijven Advies C (040) 217 64 44 (kies 2) Wanneer een bedrijf in financiële problemen raakt of dreigt te raken, kunnen de banken Begeleiding Bijzon dere Kredieten, één van de afdelingen van Kredietrisico management, om advies of begeleiding vragen. Hier voor gelden bepaalde af spraken. Deze staan vanaf vandaag, mét de diensten die BBK levert, op het Rabo Web en vanaf 23 november in de Rabolnfobank. Kredietrisicomanagement C (040) 217 55 55 Overigens betekent dit aller minst dat banken die haast hebben met een financie ringsadvies lang moeten wachten. Van Acht: "Urgente aanvragen handelen we snel af, afspraken die geen spoed vereisen kunnen later wor den gepland. Want daarmee bewaken we één van onze belangrijkste onderscheiden de kenmerken: klantwaarde. Daar hoort een hoge kwali teit van dienstverlening bij." Uitgangspunt is dat alle ad viesgesprekken binnen vier weken na aanvraag zijn afgehandeld. Minder dan drie dagen na dit gesprek ligt het rapport bij de lokale bank. Het team Landbouw is de eerste eenheid binnen KRM die afspraken strakker regelt. Van Acht sluit echter niet uit dat dit ook gaat gel den voor andere teams. Het faxformulier waarmee de banken een financierings advies kunnen aanvragen, staat in de Rabolnfobank, trefwoord 735516. Kredietrisicomanagement Y (040) 217 55 55 Door de implementatie van release 5.50 is de centrale applicatie RTE zondag 21 november tussen 7.00 en 12.00 uur niet beschikbaar voor RTE-DOS- en RTE- Windows-klanten. In verband met de voorbe reidingen kunnen banken vanaf zaterdag 17.00 uur geen overeenkomsten meer opvoeren, muteren en raad plegen in RTE-beheer. De implementatie heeft geen gevolgen voor het RT-plat- form. Meer informatie staat vandaag op het RaboWeb. Infolijn Binnenland f (040)217 60 41 Aarts begon vorig jaar met collega's van de afdeling Communicatie met het uit denken van de nieuwe bro churelijn. Dit viel samen met de ontwikkeling van de nieuwe merkstrategie van de Rabobank. De richtlijnen die daaruit voortvloeiden voor externe communicatie zijn terug te vinden in de nieuwe brochures. Zo wordt veel gebruik gemaakt van testimonials, verhalen van klanten. Ondernemers ver tellen over hun bedrijf, hun drijfveren en ambities. Van daaruit wordt een link gelegd naar de rol van de Rabobank en wat zij voor ondernemers kan betekenen. Ook de fotografie - de ondernemer wordt in beeld gebracht in zijn omgeving - is afgestemd op de klant. Aarts: "Midden in de samen leving betekent laten zien dat we weten wat er leeft bij onze klanten. Het samen bouwen aan relaties houdt in dat de bank zich verdiept in de wereld van de onder nemer, weet wat hem bezig houdt. De adviseurs bij de banken doen dit vanuit hun lokale betrokkenheid en dat laten we ook in onze brochu- Banken ontvangen binnen kort vijf exemplaren van de nieuwe brochure Internatio naal Zakendoen. Deze ver vangt bet algemene vouw blad en de drieluik Inter nationaal Zakendoen I, II en III. In de nieuwe brochure lezen ondernemers die met het buitenland zaken (wil len) doen, waarmee ze te maken krijgen en wat ze van de Rabobank mogen ver wachten. Extra exemplaren zijn voor 15,- per stuk te bestellen in Best. Het artikel nummer is 8021, de beste- leenheid is tien. res tot uitdrukking komen." De nieuwe brochurelijn wordt stapsgewijs ingevoerd. Vandaag verschijnt 'Interna tionaal Zakendoen'. Eerder verschenen al de agrarische brochures 'Biologische Land bouw' en 'Toekomst voor een veelzijdige melkveehou derij'. Voor komend jaar staan er nog meer brochures op het programma. Banken worden hiervan op de hoog te gehouden. Bedrijven Advies C (040) 217 64 44 (kies 3) De brochures voor zakelijke klanten krijgen een andere uitstraling. Naast de inhoud is vooral het uiterlijk sterk ver anderd. "Waar voorheen het product centraal stond, wordt nu een thema belicht vanuit de optiek van klant. De bank kijkt als het ware mee over de schouder van de onder nemer", aldus Madeleine Aarts, marketeer bij Bedrijven Advies.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2