i8 ii 'Stel investeringsbeslissing voor nieuw- of verbouw uit tot eind van dit jaar' Ondersteuning Planning en Control neemt nieuw registratiesysteem voor incidentmeldingen in gebruik Pompoenen breken het ijs tussen klanten en medewerkers 19 9 8 Advies Fiscale Zaken: Handleiding COF- Beheer/ANP Teamdag '99 in trek Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 624 Week 47 Woensdag 18 november Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP B16 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Banken in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Limburg en de gemeente Lelystad doen er goed aan 0111 hun plannen voor nieuw- of verbouw nog even uit te stellen tot het einde van dit jaar. Dat adviseert Fiscale Zaken Binnenland. Volgens die afdeling is wachten verstandig, omdat de regeling 'Fiscale stimulans voor regio's met een econo misch zwakke structuur' (zie circulaire 14/333) hoogst waarschijnlijk wordt aange past. De regeling houdt nu in dat banken in deze regio's de helft van de gedane inves teringen tussen 1 januari 1996 en 31 december 1998 in nieuwbouw vervroegd mo gen afschrijven. De Belastingdienst over weegt echter om de regeling te verlengen, zodat ook inves teringen na 1 januari voor vervroegde afschrijving in aanmerking komen. Daar naast wordt overwogen om de periode waarbinnen een gebouw in gebruik moet zijn genomen te verlengen tot drie jaar. De definitieve besluiten hierover vallen eind dit jaar. Fiscale Zaken Binnenland adviseert de banken te wach ten met het nemen van een investeringsbeslissing totdat duidelijk is wat er met de regeling gaat gebeuren. Meer toelichting op dit advies staat op het RaboWeb en vanaf 23 november in de Rabolnfobank. Fiscale Zaken Binnenland C (030) 216 35 57 De fusie tussen Rabobank Borkel en Schaft en Rabobank Valkenswaard is uiteindelijk niet over rozen, maar over pompoenen gegaan. Dankzij een pompoenenkweekwedstrijd is het 'ijs' tussen de klanten en de medewerkers van het kantoor gebroken. De bank verbond aan de wedstrijd ook een klanttevredenheidsonderzoek. Rabobank Borkel en Schaft fuseerde in september 1996 met de bank in Valkenswaard. Anderhalf jaar na dato merkten de medewerkers dat een deel van de bevolking nog steeds niet was gewend aan de ver anderingen. Daarvan waren de 'nieuwe gezichten' en het niet meer rechtstreeks kun nen bellen met het kantoor de belangrijkste. Tijd dus, aldus de cliëntadviseurs in Borkel en Schaft, voor actie in de vorm van een informatiefolder en een zakje zaadjes voor de pom poenenkweekwedstrijd. Voor de eigenaars van de drie zwaarste pompoenen had de bank een cheque voor een tuincentrum in petto. "Pompoenen werden het ge sprek van de dag", vertelt cliëntadviseur Brigitte van den Flurk. "Vooral toen de 400 deel nemers aan de wedstrijd ze kon den laten wegen op de bank. Het was twee dagen lang een komen en gaan van jong en oud met pom poenen, met als hoogtepunt natuurlijk de zwaarste van 64 kilo." De pompoenenkwekers werden ook uitgenodigd een vragen formulier over de dienstver lening van het kantoor De heer Gevers, al jarenlang klant in Borkel en Schaft, vervoerde zijn 'gewichtige' pompoenen per kruiwagen naar de bank. Borkel en Schaft in te vullen. Voor ieder ingevuld formu lier stelde de bank op haar beurt ƒ1,- beschikbaar voor een lokale vereniging of De afdeling Ondersteuning Planning en Control (OP&C) han teert met ingang van morgen een nieuw systeem om incident meldingen, die via de helpdesk binnenkomen, te registreren. Het nieuwe systeem moet een bijdrage leveren aan de verdere professionalisering van de ondersteuning aan de lokale banken. De afdeling OP&C ontvangt dagelijks enige tientallen mel dingen van incidenten met sys temen die door bedrijfs voering worden ondersteund. Met name tegen het einde van Cliënten Advies (zie Bedrijfsvoering) het jaar, als de banken nieuwe versies van bedrijfsvoerings systemen ontvangen, staat de telefoon soms roodgloeiend. "Binnen de organisatie bestaat daarom de behoefte aan een Huis Hypotheekadvies Meer dan 2200 medewer kers hebben zich ingeschre ven voor de Teamdag'99 van het segment Huis Hypotheekadvies. Omdat deze opkomst groter is dan systeem dat alle incidenten -en eventueel ook de oplossingen- op een uniforme en gestruc tureerde wijze rangschikt", legt Richard Wessels van OP&C uit. "Zo kunnen we vragen van lokale banken sneller en beter beantwoorden." Om het nieuwe systeem opti maal te laten werken is het van belang dat OP&C beschikt over een correcte database van de banken. De eerstkomende periode zal OP&C dan ook controleren of haar gegevens kloppen. Verder worden de mel ders van incidenten voortaan als contactpersoon genoteerd. Als gevolg hiervan zal de duur van de telefoongesprekken de komende periode iets toenemen. OP&C C (040) 217 70 35 verwacht, moet het segment een aantal deelnemers door verwijzen naar de locatie in Utrecht (Jaarbeurs). Banken ontvangen eind deze week een bevestiging van inschrij ving en de locatie waarvoor ze zijn ingedeeld. Rabobank Huis Hypotheekadvies C (040) 217 70 05 instelling. De invullers kozen in ruime meerderheid voor Jong Nederland, een organisatie die activiteiten voor de plattelandsjeugd ontplooit. Uit het tevredenheidson- derzoek kwam onder meer naar voren dat de telefoni sche bereikbaarheid van het kantoor Borkel en Schaft voor sommige klanten nog steeds een knelpunt is. Daarom is het hoe, het waarom en het wat van de centrale afdeling Teleservice in Valkenswaard nog eens uit de doeken gedaan. Dat gebeurde op een informatie bijeenkomst die de bank onlangs organiseerde voor alle inwoners in het dorp. Andere onderwerpen die op die avond aan de orde kwa men waren de op handen zijnde verbouwing van het kantoor en de nieuwe coö peratieve identiteit van de Rabobank.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1