Informatie- en Communicatie technologie: evolutie of revolutie? s Klantgerichtheid essentieel voor bedrijf dat kwaliteit wil leveren RTE voor Windows voorlopig uitverkocht Waterschade en Agenda 2000 hoog op agenda branchecontactdag Akkerbouw Onjuiste werknemers spaarrekeningen Bijeenkomst over JAS en CEBES "Is het digi-taal of klare taal die we moeten spreken?" vroeg WD-Tweede Kamerlid en MKB-woordvoerder Hella Voute zich vorige week af. Zij was een van de sprekers op de themabijeen komst Duurzaam Ondernemerschap van de Rabobank en het Net werk Ondernemende Vrouwen (NOV) in het MKB. Een middag in het teken van informatie- en communicatietechnologie (ICT). Zeventig vrouwen namen deel aan de discussie. Politica Voute stelde dat ICT in dienst staat van het Duurzaam Ondernemen. "We gaan naar een informatiesamenleving toe. Elektronische handel is een belangrijk onderdeel van onze economie dat bij draagt aan Duurzaam Onder nemen. Het zorgt er bijvoor beeld voor dat mensen min der reizen: ze communiceren doelmatig via het computer scherm." Het kamerlid wees op de voordelen van elektronische handel voor het MKB. De sector maakt hier maar mon djesmaat gebruik van: 15% van de MKB-ers exporteert. Voute betreurt dit: "Zeker met de EMU op komst zal het MKB gebruik moeten maken van de Europese markt. Je be drijf mondiaal manifesteren brengt weinig extra kosten met zich mee. En de kosten van distributie, voorraad, ad vertentie en transport dalen zelfs door ICT." De parlemen tariër beseft dat er aan de klantgerichtheid van ICT nog wel wat schort: "Je moet in klare taal spreken. Dus in het Nederlands, zonder overbo dig ingewikkelde termen." Dat er andere kanttekenin gen bij ICT geplaatst kunnen worden, bleek ook uit de re acties van de NOV-vrouwen. Zo moet de heffing van BTW op Internet geregeld worden, zodat het geen vrijhaven wordt. Nu omzeilen veel men sen deze BTW door producten en diensten via het Web te be stellen. Ook de wetgeving op Internet is belangrijk en het betalen moet duidelijk, ge makkelijk en veilig worden. Daarnaast moet de over heid bij ICT een voortrek kersrol spelen en het grote publiek bewust maken en sti muleren. Zonder de bewust wording en steun van de con sument blijft Duurzaam On dernemen een loze kreet, al dus de meeste NOV-vrouwen. In bet kader van 100 jaar Rabobank 'Toekomst door Samenspel' kwam de personeelsvereniging van Rabobank Apeldoorn ruim een jaar geleden op het idee om met en voor collega's een theatervoorstelling te organiseren. Onder lei ding van het Blom Theater in Arnhem werden bet verbaal, de liedjes en de dansen door de medewerkers bedacht. Zij voerden deze musical op voor zo'n 800 toeschouwers in de Rabobankzaal van schouwburg Orpheus in Apeldoorn. Een bedrijf dat kwaliteit wil leveren, moet minstens vier za ken goed voor elkaar hebben: een betrokken management, klantgerichtheid, wederzijds respect tussen management, medewerkers, klanten en maatschappij plus de wil een 'lerende organisatie' te zijn. Dat bleek tijdens de uitreiking van de Brabantse Kwaliteitsprijs '98, waarvan de Rabo bank één van de hoofdsponsors is. De winnaar van de prijs houdt van salsa en nietsdoen. Toch kreeg hij, Theo Kivits, samen met zijn team van So ciale Zaken van de gemeente Tilburg, de kunstsculptuur. Het kwaliteitsbewustzijn van zijn afdeling blijkt onder meer uit het opmerkelijke feit dat zij een marketingafdeling heeft. De doelstelling is evenmin al ledaags: mensen uit de uitke ring houden. Met de bedrijfskwaliteit is het in Brabant op zichzelf niet slecht gesteld. Van de onge veer 8.000 Nederlandse be drijven met een ISO-9000 certificering komt bijna een derde uit die provincie. Kwaliteit heeft ook alles te maken met de tevredenheid van medewerkers. De gemid delde Nederlandse werknemer geeft zijn werk een 7.6 en zijn werkgever een 7.2. Henk ten Bhömer van HAK vertelde hoe zijn bedrijf de tevreden heid van medewerkers op peil houdt. HAK maakte onder meer het beoordelingssysteem 'medewerkersvriendelijker' en leerde de managers coa chen. Grootste succes bleek de instelling van een 'spreek uur' van het management team. Zeezeiler en spreker Henk de Velde had zijn eigen visie op kwaliteit. "Je moet er voor vechten en soms zelfs schepen achter je verbranden." Om 00.00 uur van het jaar 2001 begint hij aan zijn vierde race rond de wereld. Hij heeft twaalf miljoen gulden nodig en op dit moment nog geen cent binnen. Toch is de rasoptimist ervan overtuigd dat het gaat lukken. "Ik zal eens met Baan gaan praten, hun aandelen stijgen weer." Bedrijven Advies Rabo Telebankieren Extra (RTE) voor Windows is voor lopig uitverkocht. Het pak ket is nog wel te bestellen, maar de levering zal pas begin december plaatsvin den. De voorraad is klein gehouden, omdat begin december een nieuwe versie van RTE-Windows verschijnt. Die bevat ook de modules Incasso en Buitenland plus de configuratieprogramma- tuur. De DOS-versie van RTE (versie 4.0) wordt vanaf van daag niet meer geleverd. Begin december komt versie 5.0 uit die geschikt is voor de euro en die voorbereid is op het nieuwe millennium. Bedrijven Advies 7 (040) 217 64 44 (kies 3) Evenals alle andere land bouwsectoren, bezint ook de akkerbouw zich momenteel volop op de toekomst. Op korte termijn kampt de sec tor vooral met de gevolgen van de wateroverlast, op iets langere termijn zal de sector rekening moeten houden met Agenda 2000, verande ringen in de mineralenwet- geving en de ontwikkelingen in de markt. Al deze onder werpen komen uitgebreid aan bod tijdens de branche contactdagen Akkerbouw, eind januari volgend jaar. De branchecontactdagen zijn bestemd voor commercieel managers, relatiebeheerders, bedrijvenadviseurs en kre dietbeheerders. De kosten bedragen 250,- per persoon. Een branchecontactdag duurt één dagdeel. Opgeven kan tot 14 december met het for mulier dat op het RaboWeb en vanaf 23 november in de Rabolnfobank staat. Krediet risicomanagement 7 (040) 217 55 55 Het aantal foutieve werk nemersspaarrekeningen op de outputlijst AWS-018 stijgt. Voor deze rekeningen vindt in januari geen vrijboeking plaats en wordt ook geen jaarwerk aangemaakt. Ban ken wordt daarom verzocht deze foutieve rekeningen zo snel mogelijk te herstellen met behulp van de AWS- handleiding. De Servicedesk Bedrijven Advies biedt des gewenst ondersteuning. Bedrijven Advies f (040) 217 64 44 (kies 2) Bedrijfsvoering Bedrijfsvoering houdt in week 49 en 50 kennisma kingsbijeenkomsten over de toepassingen JAS en Aan vullend Jaarwerk (CEBES). De cursus duurt een halve dag en kost 125,- per deelnemer. JAS en CEBES zijn toepassingen die de banken gebruiken voor het opstellen van de jaarstukken over 1998. De banken ontvan gen deze toepassingen in de cember. De cursus is met name bedoeld voor hen die nog nooit met JAS en CEBES hebben gewerkt. Meer infor matie en een inschrijfformu lier staan op de Bedrijfsvoe ringssite van het RaboWeb, onder'Actuele informatie'. Helpdesk Bedrijfsvoering f (040) 217 70 35

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2