'Ondernemers helpen hun vak goed uit te oefenen' Loko Management richt zich op vasthouden marktaandeel Bedrijven Advies Vooruitblik op Centrale Bedrijven Acties 1999 Overzicht Centrale Bedrijven Acties 1999 "De Rabobank als partner in business voor ondernemers, dat is ook de filosofie achter de Centrale Bedrijven Acties", stelt Oscar Sweep, marketeer bij Bedrijven Advies. "Het is de kunst steeds te analyseren waar de kansen liggen om hen te helpen het vak goed uit te oefe nen." Een vooruitblik op 1999, met onder meer als uit gangspunten internationalisatie en technologie. De Rabobank, marktleider in het MKB, de agrari sche sector en bij verenigin gen en stichtingen, wil deze positie handhaven en ver sterken. Volgens Sweep moet de bank zich letterlijk op de markt begeven om te kun nen inspelen op ontwikkelin gen. Door de komst van de euro bijvoorbeeld gaan steeds meer ondernemers 'over de grens denken'. Sweep: "Dat betekent meer internationaal betalingsver keer en dus ook bedrijven- klanten met complexere fi nanciële behoeften. Op dit terrein hebben we nog een inhaalslag te maken op de concurrentie." Ook vindt hij de tijd rijp voor een Europas met pin code. "Er zijn nog onge veer 165.000 ondernemers met een Rabopas die ze al leen in Nederland kunnen gebruiken. Zo'n pas is ach terhaald, nu pinnen overal is ingeburgerd. Met een Europas kunnen deze onder nemers overal terecht. Die gaan we ze dus aanbieden." Bankieren via de magnetron Ook de 24-uurseconomie brengt veranderingen met zich mee. Sweep: "De maat schappij vraagt andere dis tributiekanalen, nieuwe technologieën. Een klant kan straks op elk moment bankieren via het kanaal van zijn keuze. In de Verenigde Staten gebeurt dat bijvoorbeeld al via de televi sie en men doet er zelfs proeven via het elektronisch systeem van magnetrons." Het contact met de klant zal steeds meer verlopen via te lefoon, telebankieren en Internet. Niet voor niets ver schijnt Rabobank Bedrijven Nieuws vanaf volgende maand ook op Internet. Sweep ziet met deze ontwik kelingen de rol van de be- drijvenadviseur veranderen. Maand Thema Onderwerpen c.q. acties Februari Belastingmaatregelen Belastingnieuws Rabofoon Rabo Equipmentlease Tante Agaath Obligatie/Lening April Internationaal Handelsrisicomanagement Buitenlands betalingsverkeer RTE voor Windows PC-Leden Juni Vakantie Europas met pincode Creditcard Cumulent pensioen Augustus Starten Inkomenszekerplan Verenigingsrekening Betaalautomaat Oktober Bedrijfsopvolging Rekening-Courant krediet Rabo Autolease Robeco-fondsen December Feestmaand/Vooruitkijken BedrijfsPlusRekening Treasury ^Martbomn Oscar Sweep: 'We begeven ons letterlijk op de markt om te kunnen inspelen op kansen en ontwikkelingen.' "Hij gaat veel pro-actiever werken en alle distributieka nalen benutten, 's Morgens niet alleen de post, maar ook zijn e-mail lezen. Want klanten zullen veel meer elektronisch contact met hun bank zoeken, virtuele berichten sturen. Dat vraagt van de adviseur een snelle en passende reactie." Platform Rabobank Bedrijven Nieuws is het 'platform' voor alle bedrijvenacties. Ook andere segmenten en Rabobankdochters, zoals Robeco en De Lage Landen, kunnen via dit me dium hun producten en Rabofoon-Betalen diensten onder de aandacht van relaties brengen. Sweep: "Klanten waarderen het blad om de duidelijke en za kelijke aanpak. Het infor meert ondernemers conse quent over alles wat hen bezighoudt. Daarmee ont lasten we de banken en sti muleren we dat er bij klan ten reacties loskomen." Door de vaste formule van de Centrale Bedrijven Acties hebben banken er weinig werk aan. Sweep: "In feite geven we met het blad de voorzet en koppen de lokale banken in. Het uitgangs punt is altijd dat de lokale bank het contact met de klant heeft." Het Loko Spaarprogram ma - 't grootste lokale loya liteitsprogram ma van Neder land - bestaat tweeëneenhalf jaar. Vergeleken met andere lokale spaar systemen loopt het goed: deze maand werd de vijftigmiljoenste Loko gespaard, het gemiddelde ver- zilveringspercentage ligt op 55%. De doelstelling die Loko Management bij de start formuleer de, wordt echter niet bereikt. Esther Goethart, accountmanager Rabokrant Extra Communicatie bij Loko Management: "In '96 zijn we te optimistisch begonnen,ach teraf gezien was onze doelstelling niet realistisch. Honderd Loko- spaargebieden gaan we niet halen. We zitten nu op vijfenveertig." Ze geeft daarvoor twee redenen: "Een aantal banken heeft gewoon geen ruimte om het loyaliteitsprogramma te starten, omdat ze bijvoorbeeld aan het fuseren zijn. En verder zijn lokale ondernemers dikwijls moei lijk op één lijn te krijgen. Terwijl er al gauw dertig nodig zijn om het programma te in troduceren." Goethart verwacht nu aan het eind van het ko mend jaar 55 spaargebie- den te hebben. Ze ba seert zich daarbij op het gegeven dat Loko Management momenteel met verschillende geïnte resseerde banken in ge sprek is en de kansen om tot zaken te komen er goed uitzien. In '99 ligt de nadruk op het vast houden van het marktaandeel. Loko Management wil de huidige spaar- gebieden behouden en stabiliseren. Goethart: "Natuurlijk gaan we in op verzoeken van banken die met Loko willen beginnen, maar primair richten we ons op het verstevigen van de banden met de ondernemers in de be staande spaargebieden. We helpen ze jaarplan nen te maken, gezamen lijke acties op te zetten en de communicatie aan te pakken. Door die ac tieve benadering zie je bijvoorbeeld steeds meer ondernemers het Loko Klantenbestand voor ge richte mailings gebrui ken. Zo proberen we de lokale mid denstand op allerlei manieren te ondersteunen bij de strijd om de gunst van de consument."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 9