Marktaandeel hypotheken bij Rabobank onder druk Huis Hypotheekadvies Goede organisatie en pro-activiteit moeten tij keren Het aandeel van de Rabobank in de hypothekenmarkt staat de laatste maanden onder druk. Het landelijk marktaandeel is met 22,4% weliswaar iets hoger dan vorig jaar, maar dat is vooral te danken aan een voorspoedig eerste kwartaal. Over de perio de januari tot en met augustus daalde het marktaandeel bij een op de drie lokale banken met minstens 2% en bij een op de tien zelfs met meer dan 5%. Toch zijn er ook banken die tegen deze tendens in goed scoren. Een kijkje in de keuken bij drie van deze banken leert dat zij de interne organisatie goed op orde hebben en dat het begrip pro-activiteit bij hen meer is dan een modewoord. MarktaandeeI met meer dan 5% gedaald bij een op tien banken 'Het hartstikke druk hebben is niet voldoende' De segmenten van Rabobank Leusden hebben het groot ste deel van hun administra tieve werk de deur uitge- dat vooral bij nieuwe klan ten de profilering van de bank als hypotheekverstrek ker een grote rol speelt. De bank staat dan ook regelma- daan. Beter gezegd verplaatst, want de bank heeft een centrale afdeling Administratieve Ondersteuning. "Dat strookt formeel niet met Visie '98", geeft André Hovius, commercieel ma nager Financieel Advies en Huis Hypotheekadvies bij de bank Leusden, toe. "Maar het scheelt de com merciële binnendiensten veel werk. Doordat wij ook sa menwerken met het Service Centrum Hypotheken (SCH) van Rabobank Nederland, kunnen de binnendienst mensen echt commercieel opereren. Het SCH doet voor ons de administratieve afhandeling van nieuwe fi nancieringen." Profilering en aanpak De commerciële binnen dienst in Leusden houdt de centrale agenda bij van de hypotheekadviseurs en plant alle afspraken. Hovius zegt Rabokrant Extra tig in de plaatselijke krant met advertenties en artike len. Hij verklaart de stijging van het marktaandeel met 3% over de periode januari tot augustus 1998 - van 20% tot 23 - door die sterkere profilering en de actievere aanpak. Ook 's avonds adviesgesprekken voeren heeft effect. "De ABN AMRO bijvoorbeeld doet dat niet en daardoor stappen klanten soms over." Inspelen op bewegingend De Achterhoekse bank Lichtenvoorde scoorde twee jaar geleden voor haar doen slecht in de hypotheken- 51. Ze wist het tij onder meer te keren door de per soneelsbezetting kwantita tief en kwali tatief aan te passen. Nu heeft de bank drie gecertifi ceerde advi seurs, die het werkgebied op hun duim pje kennen. "Maar we krijgen van iedereen bin nen de bank signalen over bewegingen in het werk gebied", ver telt Ruud van Dongen, com mercieel manager Particulieren bij de bank. "De coördinatie bij het benaderen van mensen ligt bij de medewerkers commerciële binnendienst. Zij onderhouden ook con tacten met klanten in het binnendienst houdt zich ver der bezig met de agendering van de hypotheekadviseurs en het 'natraject' na de offerte. De adviseurs doen het 'voortraject' tot en met de offerte. Huidig marktaandeel vasthouden Het marktaandeel van Rabobank Heerde-Wezep in hypotheken is 46%. Een vergelijking met vorig jaar is moeilijk te maken, omdat de bank pas in oktober is ont staan na een fusie. "Ons aandeel staat wat onder druk", vindt Frans Bouwers, manager Huis Hypo theekadvies en Financieel advisering en doen dat ook op dinsdag- en donderdag avond. De eerste opvang en selectie van klanten worden gedaan door de medewer kers van de commerciële binnendienst. Zij plannen de gesprekken in en nemen ook het 'voorwerk' voor hypo theken van bestaande woningen voor hun reke ning. De binnendienst houdt ook bij welke huizen in de verkoop komen en benadert de verkopers. De bank scha kelt het SCH in bij pieken in het aanbod van nieuwe financieringen. Bouwers: "De planmatige aanpak be valt ons zo goed, dat we er ook bij de nieuwe bank mee doorgaan." Verbetering mogelijk Jos van Lange, segmentma nager Huis Hypotheek advies van Rabobank Nederland, is blij met de aandacht voor georganiseerd werken. Dat levert volgens hem een bijdrage aan het André Hovius van Rabobank Leusden: 'Stijging marktaandeel door sterkere profilering en actievere aanpak. markt, met een marktaan deel van 38% in de aan- koopmarkt. Dat percentage was eind augustus dit jaar kader van 'Achterdeur Dicht!' en met klanten en niet-klanten die in het ka daster-bestand staan." De Advies van de voormalige bank Heerde en nu ook van de fusiebank. "Dat komt door de interne werkzaam heden rond de fusie en een vacature in Wezep voor een hypotheekadviseur. Ons streven is die 46% vast te houden. Dat is gezien de toegenomen concurrentie realistisch." Voorwerk door binnendienst De 'oude' bank Heerde gaat al sinds 1995 planmatig te werk. De hypotheekadvi seurs zijn vrijgemaakt voor goed bedienen van bestaan de klanten en zeker in be paalde werkgebieden aan het pro-actief binnenhalen van nieuwe klanten. "Het hart stikke druk hebben is niet voldoende, het gaat erom de zaken planmatig aan te pak ken", meent hij. "Dan krij gen alle klanten, ook de be staande, de aandacht die ze verdienen. Als we dat goed voor elkaar hebben, zijn er zeker nog mogelijkheden voor verbetering van onze marktpositie naar 25%, onze doelstelling."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 7