Robeco wil jongeren leren beleggen 'Gestructureerde aanpak is hun grote kracht' Financieel Advies Het educatieve karakter van RG YoungOynamic Fund Een beter moment om een jongerenfonds te introduceren kan Madeleine Kemna niet bedenken. Want volgens de beheerder van het nieuwe RG YoungDynamic Fund onderstrepen de ma laise op de beurs en de gevolgen daarvan voor de beleggers eens te meer dat veel mensen 'in de aandelen zijn gegaan' zon der de spelregels goed te kennen. "Met dit fonds willen we daarom méér dan alleen goede rendementen halen. We willen vooral jongeren leren hoe beleggen in elkaar steekt." Waardering voor Centraal Financieel Adviseurs Gedegen markton derzoek is aan de introductie vooraf gegaan. De Robeco Groep weet hieruit dat jongeren, maar ook hun ouders en grootouders, graag de ba sisregels van het beleggen willen leren. Vandaar dat het nieuwe fonds een edu catief karakter heeft gekre gen. 'Learning by earning' luidt het motto. Kemna: "De jongeren van nu zijn de beleggers van de toe komst. Als je de jeugd nu al vertrouwd maakt met de beginselen van het beleg gen, gaan ze met andere ogen naar het nieuws kij ken. Ze zullen beter begrij pen welke economische fac toren van invloed zijn op de Madeleine Kemna: 'We selecteren bedrijven die passen in de belevingswereld van jongeren.' koersen. Waarom bijvoor beeld de koers van de dol lar verandert als president Clinton iets roept." Het educatieve element van RG YoungDynamic Fund is uitgewerkt in permanente in formatie en communicatie. Directeur Jakob Klompien van Rabobank Noordwest Groningen is verrast over de toegevoegde waarde van de Centraal Financieel Adviseur. "Zonder de CFA hadden we nooit in korte tijd zo'n gestructureerd financieel plan op tafel gekregen." Sinds mei zijn vier Centraal Financieel Adviseurs actief in het land. Hun hoofdtaak is het coachen van financieel advi seurs op lokale banken bij het opstellen van een finan cieel plan. Het gaat dan meestal om de complexere adviezen. De CFA neemt de advisering niet over, maar geeft individuele begeleiding met als doel de financieel adviseur naar een hoger ni veau te tillen. Verder geeft de CFA lezingen, work shops en levert hij bijdragen aan cursussen. Jongeren die instappen, krij gen vier keer per jaar het YoungDynamic Magazine, een tijdschrift dat allerlei in formatie bevat over beleg gen. Ook ontvangen ze een cd-rom met een beleggings- spel. En op Internet wordt een speciale YoungDynamic - site geopend. "Jongeren kun nen die site gebruiken om vragen te stellen en opmer kingen te maken. Ik ver wacht vragen als: bij ons op school draagt iedereen dat merk kleding. Is dat een beursgenoteerd bedrijf en is het misschien een goed idee voor YoungDynamic Fund?" Inspiratie Amerika dient als inspiratie voor Robeco. Daar bestaat al een paar jaar een populair jeugdfonds. "Maar ons fonds is geen kopie van het Amerikaanse fonds. Dat be legt bijvoorbeeld alleen in Amerikaanse bedrijven, ter wijl wij wereldwijd in aan delen beleggen. Voor een goed rendement is een goede spreiding van belang." Bedrijven die kandidaat zijn voor YoungDynamic passen bij voorkeur bij de bele- gestructureerde aanpak. Directeur Klompien: "Dat is hun grote kracht. Niet werken met onvolledige ge gevens en aannames, maar eerst alle informatie verza melen die nodig is. En dan Noordwest Groningen kreeg onlangs zo'n complexe klant. De bank mocht voor een agrariër die zijn bedrijf wilde beëindigen een finan cieel plan opstellen. "Aangezien onze financieel adviseurs nog relatief weinig ervaring hebben met grote zakelijke creditrelaties, leek het ons verstandig een be roep te doen op de CFA", zegt commercieel manager Bedrijven Hans van der Werff. De CFA verraste Noord west Groningen met een Jakob Klompien (I) en Hans van der Werff naar huis met huiswerk. vingswereld van jongeren. Zoals Nike, Coca Cola, McDonalds en Adidas. "Dat zijn echt bedrijven waarvan ze de producten zelf gebruiken. Maar we kij ken ook naar bedrijven die jongeren kennen van de re clame of vanuit de gezinssi tuatie. Denk aan Ahold, Eurodisney en Volkswagen. En er zitten bedrijven in de selectiegroep die iets produ ceren dat jongeren nog niet hebben, maar wel dolgraag zouden willen hebben. Denk aan Porsche of Harley Davidson." Kemna beseft dat het vooral ouders en grootouders zijn die geld in het fonds zullen stoppen. "Met YoungDynamic Fund willen we ook inhaken op een trend die wij signaleren; doordat de overheid steeds meer voorzieningen schrapt, zien ouders meer en meer de noodzaak om zelf voor een financieel goede toekomst van hun kinderen te zorgen. Een goed renderend beleg gingsfonds is wat dat betreft een lucratief alternatief voor het spaarvarken." komen met een totaalop lossing. Daar keken wij van op." Van der Werff vult aan: "Wij dachten dat de CFA de boel zou overnemen en een mooi plan voor ons zou maken. Dat is dus niet het geval. Achteraf kunnen we daar heel tevreden over zijn. De CFA heeft ons mee genomen in een leertraject. Hij stuurde ons naar huis met huiswerk en liet ons uiteindelijk zelf het plan opstellen. Wij hebben ge leerd dat je pas met een fi nancieel plan moet komen als je werkelijk alles weet wat je moet weten. De kwa liteit van het advies komt met een gestructureerde aanpak veel geloofwaardi ger over bij de klant." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 6