Actie Vakantiegeld gaat bijna onder aan eigen succes ten Cliënten Advies Nederlanders zijn een spaarzaam volkje. Helemaal als dat sparen een gratis cadeau oplevert. Dat werd afgelopen zomer nog eens overduidelijk toen de Rabobank de actie 'Spaar uw Vakantiegeld' lanceerde. "We gingen er vanuit dat we genoeg hadden aan 30.000 vrijetijdstassen die we als premium weg gaven. De respons was circa 130.000. Dat aantal overtrof niet alleen onze stoutste verwachtingen, maar stelde ons ook voor grote problemen", zegt Frank Boerkamp, projectleider van de actie. Informatie spaargelden in Rabolnfobank 'Wij hebben de respons veel te laag ingeschat' bij de Rabobank stort op uw spaarrekening Rabobank Het merendeel van werkzaam Nederland krijgt traditioneel in de maand mei zijn vakantiegeld. Dit jaar werd op de betaalreke ningen van zo'n zes miljoen den wij dit jaar voor het eerst een soortgelijke actie." Lawine van antwoordformulieren Circa twee miljoen klanten met een betaalrekening ont- Frank Boerkamp tussen de vrijetijdstassen, een zeer gewild premium. werknemers het lieve som metje van 25 miljard gul den overgemaakt. Boerkamp: "Onze concur renten voeren in deze perio de al jaren actie met als doel klanten te bewegen hun vakantiegeld of een deel ervan over te boeken op een spaarrekening. Zij nodigen ook Rabobank- klanten uit aan hun acties deel te nemen. Om hieraan tegenwicht te bieden en de instroom van spaargelden te bevorderen, ontwikkel- Rabokrant Extra vingen eind mei/begin juni bij hun afschrift de bijsluiter 'Spaar uw Vakantiegeld'. Als zij vóór 1 juli een bedrag van minimaal ƒ1.000,- overboek ten op een Rabobank spaar rekening, kregen zij een vrij- etijdstas cadeau. De tas bleek een gewild premium, een la wine van antwoordformulie ren stroomde binnen. Circa 96.000 klanten stuurden de coupon in, zo'n 34.000 klan ten stapten rechtstreeks naar hun bank om de overboeking te regelen. "Dit overweldigende succes bracht ons echter in grote problemen", erkent Boerkamp ruiterlijk. "Wij hebben de respons veel te laag ingeschat. Omdat we de actie voor het eerst organi seerden, had den we het verwachte aantal reacties gebaseerd op de respons die op enigszins vergelijkbare bijsluiter acties komt. Vervolgens hebben we dat aantal wel iets verhoogd, maar lang niet voldoende dus. Het ge volg was dat het verwerken van de cou pons ernstige vertraging op liep en dat we veel te weinig tassen in voorraad hadden." Kritiek lokale banken Hoewel alle zeilen werden bijgezet, konden de proble men niet een-twee-drie wor den opgelost. "Het beschik bare geautomatiseerde systeem voor de couponver werking kon niet op zo'n korte termijn worden aange- dergelijke actie. "Uit reac ties van banken is gebleken dat zij wél positief zijn over de gedachte achter de actie en over het premium.De actie zal ook volgend jaar weer centraal worden ge- Lekker gemaakt door de gratis vrijetijdstas, boekten zo'n 130.000 klanten gemiddeld een kleine f2.000,-over. Een indrukwekkend aantal, maar hoe lang blijft dit bedrag op de spaarrekening staanOm hierover informatie te krijgen heeft het segment eind mei, eind juli en eind september de hoogte van de spaarsaldi gemeten. Zij deed dit van alle klanten die de bijsluiter hebben gekregen en maakte daarbij onderscheid tussen klanten die de coupon wel én klanten die hem niet instuurden. De cijfers van de metingen komen in de loop van november beschikbaar, waarna het evaluatierapport zal worden afgerond. Dit rapport wordt eind november opgenomen in de Rabolnfobank. past. Hierdoor konden geen extra mensen worden inge zet. De tassen moesten uit Hong Kong komen en de toegezegde levertijd van drie weken bleek in de praktijk zes a zeven weken. De ban ken hebben hiervan veel last ondervonden en hun kritiek op het verloop van de actie was dan ook absoluut terecht." Ondanks alle problemen komt er volgens Boerkamp volgend jaar zeker weer een voerd, zodat de banken er zo min mogelijk last van hebben. Helaas is dat door de onverwacht hoge respons deze keer niet voldoende ge lukt. Met de ervaringen van dit jaar als leerschool, zullen we de volgende keer beter voorbereid zijn. Belangrijke aandachtspunten zijn vol doende verwerkingscapaci teit én premiumvoorraad." De bijsluiter valt op verzoek van banken in 1999 een a twee weken eerder bij de klant in de bus. Klopt het dat betalingen boven f 100.000,- niet direct door de Rabofoon worden verwerkt? Dat is juist. Betalingen tot ƒ100.000,- worden bij voldoende saldo automatisch door COF verwerkt. Bedragen boven ƒ100.000,- worden door COF doorgeleid naar ANP. De bank moet deze op- jVOLGENDE VRAAG GRAAG? dracht dan zelf accorderen. Doet de bank dit niet, dan kan zij de opdracht na drie dagen terugvinden in de COF-ANP-historie. De opdracht is dan dus niet uitgevoerd. Vragen voor deze rubriek kunnen gefaxt worden naar het segment Cliënten Advies: (040) 21760 37.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 5