Intersegmentale aanpak richt zich op behoud vrijkomende spaargelden D Internetbankieren 'trekker' op Rabobanksite Cliënten Advies actie 'Vrijvallen Werknemersspaargelden' Sparen via de werkgever gaat vrijwel ongemerkt. Het gespaar de bedrag wordt immers automatisch op het salaris ingehou den. Veel werknemers maken dan ook gebruik van de nieuwe regeling werknemerssparen die in 1994 van start ging. Eind dit jaar hebben de eerste rekeninghouders vier volle kalenderjaren gespaard en komt er binnen de Rabobank een totaalbedrag van zo'n 440 miljoen gulden vrij op ruim 375.000 werk nemersspaarrekeningen. Naar aanleiding hiervan is de actie 'Vrijvallen Werknemersspaargelden' ontwikkeld, de eerste actie waarbij drie segmenten samenwerken. Rabobank zet Internet in voor kernactiviteit Producteigenaar Bedrijven Advies en de segmenten Cliënten Advies en Financieel Advies onderken den het belang van een actie en staken de koppen bij el kaar. Jacobine Korting van Cliënten Advies: "De lokale banken hebben zich in 1994 gezamenlijk ingespannen om een belangrijk aandeel van de markt voor werknemers sparen in handen te krijgen. Naar verwachting staat op dit moment 25% van de to tale inleg op spaarrekenin gen bij Rabobanken. Nu de eerste bedragen gaan vrijval len, moeten we de klanten natuurlijk informeren. Daarnaast willen we voor komen dat de vrijgekomen saldi wegvloeien naar spaar rekeningen van de concur rentie. De rekeninghouder kan immers ook klant zijn van een andere bank dan de Rabobank. Na onze inspan ningen in 1994 zou dat zonde zijn." Brief en antwoordformulier Klanten die deelnemen aan werknemerssparen kunnen tot het segment Cliënten Advies behoren, maar ook tot Financieel Advies, inclusief het zogenoemde Grijze Gebied. "Alle klanten krijgen een brief met antwoordfor mulier en het verzoek de te- genrekening te controleren en eventueel om te zetten in een spaarrekening", zegt Korting. "Klanten van Financieel Advies inclusief het Grijze Gebied ontvangen daarnaast een brochure waarin informa tie staat over andere vormen van vermogensvorming." "Eerder stoppen met werken" Vooruitlopend op de actie is een aantal klanten van de Rabobank Deurne telefo nisch benaderd. De gebelde klanten gaven aan te weten dat per 1 januari 1999 een spaarbedrag vrijkomt. Een aantal wist echter niet meer welke tegenrekening zij des tijds had opgegeven. Dat de Rabobank hen hierover per brief informeert, wordt door de meesten dan ook gewaar deerd. Op de vraag of zij al weten wat zij met het vrijge komen spaarbedrag gaan doen, blijkt dat men het op een spaarrekening wil zet ten. Een van hen: "Zelf heb ik twee bedrijfspaarrekenin- gen en dat geldt ook voor mijn vrouw. We willen dit spaargeld gebruiken om straks eerder te kunnen stoppen met werken." Evaluatie De actie wordt jaarlijks her haald. Esther Zimmerman van het segment Financieel Advies: "Er blijven immers Rabo Internetbankieren, Rabo Telebankieren, de Rabofoon. Voor het regelen van allerlei bankzaken hoeft de klant tegenwoordig zijn huis niet meer uit. Steeds vaker bewandelt hij de virtuele snelweg om met de bank contact te treden. e website van de Rabobank - kort weg Rabobanksite genoemd - werd onlangs ge kozen tot beste financiële site van Nederland door het blad Management Team. Als plus punt wordt genoemd dat de Rabobank niet - zoals sommi ge concurrenten - alleen infor matie over zichzelf en spon soractiviteiten geeft, maar de site ook gebruikt voor haar kernactiviteit: bankieren. Groeiend aantal klanten Waren er eind '97 nog circa 7.500 mensen die dagelijks een bezoek brachten aan de Rabobanksite, op dit mo ment is dat aantal gestegen naar ruim 15.000. Een ver dubbeling dus, die niet in de laatste plaats te danken is aan Rabo Internetbankieren. Met een kleine 3.000 men sen per dag die hun betaal- en spaartransacties via Rabo Internetbankieren regelen, is deze bankiervorm weliswaar nog klein, maar sterk groei end. Als je dit aantal tenmin ste afzet tegen slechts 1.500 'hits' kort na de introductie ervan een jaar geleden. Het raadplegen van saldo- en transactieinformatie vindt ook veelvuldiger plaats. Daarnaast zorgt ook het on derdeel beleggen van Rabo De klant hoeft voor allerlei bankzaken zijn huis niet meer uit. Een leuke besteding van vrij gevallen spaargeld. vanaf 1999 elk jaar spaar gelden vrijkomen en het be drag zal in de toekomst al leen maar stijgen. Daarom zal de actie met een aantal lokale banken grondig wor den geëvalueerd." Internetbankieren voor een gedeelte van de groei. Websites van derden Via de Rabobanksite wor den gebruikers geattendeerd op de mogelijkheden van Rabo Internetbankieren. In de toekomst zal de Rabobank ook steeds vaker aanwezig zijn op websites van derden. Reden hiervoor is dat financiën in het alge meen afgeleide behoeften zijn. Als de klant tijdens het surfen op Internet een aan trekkelijke aanbieding tegenkomt, is een directe koppeling naar de Rabo banksite een uitkomst. Denk bijvoorbeeld aan het ver krijgen van saldo-informatie of het overboeken van geld. De ontwikkelingen op het gebied van Internet gaan zeer snel. Bijblijven is dan ook het devies, om als Rabobank voorop te blijven lopen. Actuele informatie over Internet, de Rabobanksite en Rabo Internetbankieren is te vin den in de Rabolnfobank, trefwoord SiteOO. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4