Directoraat Personeel start onderzoek vertrek medewerkers Rente premiespaarrekening na drie jaar vrij Enquête over de planning van bezetting en personeel Nieuwe versie TaskTimer Om een beter beeld te krijgen van het verloop van het personeel, start het directoraat Personeel volgende week een zogeheten EXIT-onderzoek. Dat moet onder meer uitwijzen waarom Rabobankmedewerkers de organisatie verlaten. Jaarlijks verlaat zo'n zeven procent van de medewer kers van lokale banken de Rabobankorganisatie. "Dit percentage is niet verontrus tend hoog. Het onderzoek is dan ook geen reactie op ver ontrustende ontwikkelin gen. We doen het omdat het directoraat Personeel het belangrijk vindt om te weten waarom medewer kers naar een andere werk gever overstappen", zegt Jos Looyestijn van het directo raat Personeel. Daarnaast is er een toe nemend aantal medewerkers dat naar een andere Rabo bank overstapt. Looyestijn: "Omdat er met de uit- en doorstromers niet op een systematische manier zo genoemde exit-gesprekken worden gevoerd, is het inzicht dat we hebben in de beweegredenen van deze medewerkers beperkt." Het onderzoek is mede geïnitieerd door de BVC Management en de CAAR. Die vinden dat het per soneelsbeleid in de huidige verkrappende arbeidsmarkt erop gericht moet zijn om waardevol personeel voor de organisatie te behouden. Inzicht in de vertrekmotieven kan hier aan een bijdrage leveren. Bedrijfsvoering Bij het onderzoek worden medewerkers betrokken die de organisatie hebben ver laten, maar ook medewer kers die naar een andere Rabobank zijn overgestapt. Het onderzoek zal zich met name richten op de vol gende functies: hypotheek adviseurs, financieel advi seurs, bedrijvenadviseurs, relatiebeheerders en com mercieel medewerkers bin nendienst. Het onderzoek wordt tele fonisch uitgevoerd door het NIPO. In eerste instantie belt dit bureau met de managers van de personeels leden die zijn vertrokken of doorgestroomd. In een later stadium neemt het NIPO contact op met de vertrok ken medewerkers zelf. Meer informatie over het onderzoek staat in de brief, die de algemeen directeuren van de lokale banken vandaag hebben ontvangen. Op de directeurensite van het RaboWeb staat vanaf vandaag ook meer infor matie. Directoraat Personeel 7 (030) 216 35 37 De actie 'Vrijboeken werknemerssparen' roept bij banken de vraag op waarom rente die in 1995 genoten is op de pre miespaarrekening al in januari vrij komt. Voor rentebedra gen van spaarloonrekeningen gebeurt dit immers pas na vier kalenderjaren. Het feit dat de rente op pre miespaarrekeningen al na drie kalenderjaren vrij komt, heeft te maken met de Wet op de inkomstenbelasting. Die maakt onderscheid tussen rente van de premiespaarre geling en de rente genoten op de spaarloonregeling. Bij de premiespaarregeling spreekt de Wet over de rente die is opgebouwd over de periode van vier jaar na inhouding van het spaarbedrag. Bij de spaarloonregeling gaat het echter om de periode waarin het spaarbedrag op de reke ning geblokkeerd is geweest. Gevolg is, dat de spaarbe- dragen en de daarover geno ten rente bij spaarloonrege lingen wél, en bij premie spaarrekeningen niet even lang op de geblokkeerde rekening mogen staan. De Wet zegt namelijk ook dat de rente maximaal vier jaar na in houding van het bedrag op de rekening mag staan om in aanmerking te komen voor Een knallend feest. Zo kan de opening van het nieuwe hoofd kantoor van de bank Amstelveen het best worden genoemd. Eerst liet de burgemeester van Amstelveen een confetti-kanon afgaan, daarna openden de medewerkers van de bank de Champagneflessen. Dat alles gebeurde in het spiksplinter nieuwe gebouw in bet Stadshart van Amstelveen. Daar ging de meeste aandacht uit naar de safeloketten. De toegang tot deze loketten is namelijk geregeld via een nieuw systeem. Eerst dient de klant zijn pas te tonen, vervolgens moet hij op de weegschaal. Tenslotte scant een apparaat de hand- D-iril/an ctni inon palm van de klant. Als alles DaflKtMI SlC?Ull0fI klopt wordt de klant toege- J\/|j(J0f|~AlTI6fïkd laten tot de safeloketten. Formeel heeft de fusie pas op 1 december plaats, maar voor de geldinzamelingsac tie ten behoeve van Midden- Amerika wisten de banken Ede en Veenendaal elkaar nu al te vinden. Op initiatief van Jan-Willem Smit laten de per soneelsleden van beide ban ken de banketletter met Sinterklaas schieten. Het daarmee bespaarde bedrag van ƒ3.000,- wordt door de banken verdubbeld en van avond tijdens de televisieac tie aangeboden aan de actie voor Midden-Amerika. de extra rentevrijstelling. Omdat de Rabobank rente alleen op 31 december vrij- boekt, komt de rente op pre miespaarrekeningen na drie jaar vrij, die op spaarloonre keningen na vier jaar. De spaar- en premiebedragen zelf komen na vier kalender jaren vrij. Bedrijven Advies 7 (040) 217 64 44 (kies 2) Om een goed beeld te krijgen van de dagelijkse praktijk van het plannen van bezetting en personeel, nodigt Rabo- facet Spectrum dc planners van lokale banken uit om deel te nemen aan een enquête. Die moet onder meer uitwijzen aan welke hulpmiddelen de banken behoefte hebben. Leverancier Time/system International heeft voor de Rabobank een nieuwe ver sie van het elektronische agendapakket TaskTimer ontwikkeld. Het nieuwe pakket is volgens de leveran cier en de proefbanken stabieler en sneller. De lokale banken ontvangen versie 4.0. in november via de cd-toep. Daarnaast ont vangen ze een aparte cd voor het infrastructurele gedeelte. Banken die al gebruik maken van versie 3.0. ont vangen straks één nieuw licentienummer voor versie 4.0. Dit nummer is gebaseerd op het aantal licenties dat de bank op 1 oktober in zijn bezit had en werkt alleen binnen versie 4.0. Bij uitbreiding van het aan tal gebruikers levert Rabo- facet Fysieke Distributie alleen nog licenties voor de nieuwste versie. Dat bete kent dat banken het aantal gebruikers pas na de invoe ring van versie 4.0. kunnen uitbreiden. Alleen in nood gevallen kan via de service desk van Rabofacet Arcade een tijdelijk licentienummer worden aangevraagd voor versie 3.0. Meer informatie hierover, en over TaskTimer 4.0. ontvangen de hoofden Bedrijfsvoering binnenkort per brief. Servicedesk Arcade 7 (030)215 33 33 De planners van lokale banken maken nu nog ge bruik van het pakket HIPPO 1.2. Dit pakket voldoet ech ter niet aan de eisen van de banken en is bovendien mogelijk niet 2000-proof. Verder melden veel planners dat het plannen erg veel tijd vergt en dat het verkrijgen van goede managementinforma tie veel moeite kost. Met de enquête wil Rabo facet Spectrum onderzoeken welke problemen er nu precies zijn, hoe vaak ze voorkomen en wat de lokale banken zelf vinden dat daaraan moet gebeuren. De resultaten van het onderzoek moeten lei den tot verbeteringen. De enquête staat vandaag op het RaboWeb en vanaf 16 november in de Rabo- Infobank. Het invullen van de vragenlijst duurt zo'n twintig minuten. De vragen lijst dient uiterlijk 1 de cember weer in het bezit te zijn van Rabofacet Spec trum. Het adres staat op het formulier.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2