Hoofdprijswinnaars bezoeken SSR-project in Hongarije c 'Ook in nieuwe eeuw kantoren nodig' Kft l Algemeen Tl] Conferentie over de rol van ICT in de financiële dienstverlening Hans van Gorp (Rabobank West-Flakkee) en Toos Zijlmans (Rabobank Den Bosch e.o.) vertrokken op 22 augustus samen met Ineke Derkzen van de Stichting Steun door Rabobanken naar Hongarije voor een werkbezoek aan een SSR-project. De SSR biedt financiële steun aan de Stichting Steunfonds Hongaarse Zigeuners. Deze stichting richt zich al jaren op verbetering van leefomstandigheden van Hongaarse zigeuners. De positie van zigeuners in de Hongaarse samen leving is nooit sterk ge weest, hoewel deze groep al minimaal 500 jaar in Hongarije woont en in aantal bijna 1,5 van de totale Hongaarse bevol king uitmaakt. De meeste zigeuners hebben zich per manent gevestigd op het platteland in het noorden van Hongarije. Van Gorp en Zijlmans: De wonin gen van zigeuners staan meestal ergens achteraf buiten het zicht van de toevallige passant. De meeste zijn slecht onder houden. Er is geen sprake van riolering of stromend water. In sommige gevallen zijn het echte bouwvallen Hans van Gorp en Toos Zijlmans tijdens hun bezoek aan Hongarije. die tóch bewoond wor den." De Stichting Steunfonds Hongaarse Zigeuners biedt de zigeu ners de mogelijkheid om uit deze achtergestelde positie te komen. Zo wor den ondermeer huizen met en door de zigeuners weer bewoonbaar gemaakt. Een ander project dat de SSR steunt, is het bewerken van gezamenlijke en indivi duele moestuinen. Van Gorp en Zijlmans hebben een aantal tuinen bezocht: "Opmerkelijk vonden we de aanblik van de meeste (collectieve) tuinen. Hoewel ze er in onze ogen hier en daar niet optimaal verzorgd uitzagen, blijken ze toch voldoende opbrengst te leveren. Het is heel interessant ge weest deze projecten te be- In het kader van 100 jaar Rabobank werd vorig jaar een prijsvraag uitgeschreven. Medewerkers werden 'uitge daagd'om op persoonlijke wijze in eigen woorden of door een eigen creatie de be tekenis van het werken bij een coöperatieve bank aan te geven. Hans van Gorp en Toos Zijlmans werden beloond voor hun originele inzending. Van Gorp gaf door middel van een collage aan dat de coöperatie tijdloos is en Zijlmans maakte een rijm waarin ze de coöperatieve gedachte onder steunt. De hoofdprijs winnaars mochten gezamen lijk een project van de SSR bezoeken. zoeken. We zijn uitermate gastvrij ontvangen in diver se gastgezinnen en hebben erg veel indrukken opge daan. Het was soms moei lijk om te zien hoe veel mensen hier moeten leven, vaak zonder werk, soms in slechte behuizing maar de tendens naar betere tijden is duidelijk." De markt voor financiële producten verandert in rap tempo. Niet alleen komen er steeds nieuwe producten bij, ook het aantal manieren waarop de consument deze pro ducten tot zich wil nemen groeit gestaag. Hoe reageert de Rabobank op deze ontwikkelingen? Daarover ging de eer ste Rabobank Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) conferentie, eind vorige maand in Veldhoven. Het antwoord spreekt voor zich: multichannel marke ting, oftewel het op alle mo gelijke manieren bedienen van de markt. Maar daar mee was het congres nog niet afgelopen. Want welke afzetkanalen zijn er? En welke daarvan passen bij de Rabobank? Het kanaal van de directe verkoop wel, het verkopen Rabokrant Extra zonder kantoor niet, vertel de Cees van Tiggelen, segmentmanager Cliënten Advies. "Zeker niet voor nieuwe klanten.Want een relatie met een klant start altijd met een ontmoeting met een adviseur. Dat hoort bij onze missie en waarden, waarin termen als persoonlijk, samenwer kend en betrokken centraal staan. Dus moet een klant ook altijd bij een kantoor terecht kunnen voor advies. Ook in de volgende eeuw." Dan zullen de kantoren vooral worden bezocht voor de meer complexe diensten. Meer uniforme diensten worden via andere kanalen geleverd. "Dan heeft de klant rechtstreeks, of via één van onze medewerkers, con tact met onze systemen. Via de telefoon, via een modem of met behulp van diverse apparaten." De technische aspecten hier van werden toegelicht door Pieter Canton en Henk Doorenspleet van Rabofacet Architectuur. Zij braken een lans voor de vermindering van de complexiteit van sys temen. Canton: "De afgelo- Cees van Tiggelen: 'Een klant moet ook in de volgende eeuw bij een kantoor terecht kunnen voor advies.' pen jaren zijn er drie syste men afgebouwd. Maar er is een ontelbaar aantal bijgeko men. Als we nu meer kana len gaan inzetten, zijn er drie zaken van belang. Blijft de techniek beheersbaar? Draagt de nieuwe oplossing bij aan de reductie van de complexiteit? En vervang ik iets, of ontwikkel ik weer een nieuw systeem? Pas als deze vragen positief beantwoord kunnen worden, is de be dachte oplossing geschikt." Eén van die oplossingen is wellicht de unieke klanten kaart. Doorenspleet: "Nu zijn er tig manieren om de klant te herkennen. De be taalkaart met pincode, de digipas, het identiteitsbewijs en natuurlijk ook nog de persoonlijke herkenning. Waar we naar toe willen is één klantenkaart, die gekop peld is aan één natuurlijk persoon. Dan kunnen we de klant goed herkennen, en dat vormt dan weer de basis voor het goed kennen van de klant." 11

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 11