Tachtig procent van transacties in de bankhal kan elektronisch Banken gaan wisselend om met de muurkrant voor Bedrijven Mensen 'Driekwart van de rekening houders kennen de mogelijkhe den van de Rabofoon niet' In augustus kwamen er zo'n honderd antwoordkaarten uit de actiefolders centraal binnen Geldigheidsduur beschikkingen Tante Agaath Lening loopt af Bedrijfsbemiddeling Nieuwe handleiding Betalingsverkeer Rabobankklanten bezoeken de bank nog te vaak voor eenvoudige transacties. Dit terwijl 80% van die transacties ook via de telefoon of geldautomaat afgewikkeld worden. 95% van de klanten wil deze directe distributiekanalen ook best gebruiken. Waarom ze het niet doen? Het ant woord is even simpel als verrassend: ze kennen de moge lijkheden niet. De totale distributiekosten van banken zijn nauwelijks gedaald, concludeerde orga nisatiebureau McKinsey on langs in een onderzoek bij Europese banken, waaronder de Rabobank. Elektronische kanalen als de telefoon, Internet en geldautomaten zijn weliswaar goedkoop, maar klanten gebruiken ze vaker. Harrie Broeksteeg, hoofd Distributie bij Rabo bank Nederland, is het slechts deels met McKinsey eens. "Voor de geldautomaat klopt dat. In plaats van één keer aan de balie veel geld op te nemen, pint de klant nu ruim twee keer een klei ner bedrag. Maar zolang dit onder de drie keer blijft, is het voor de bank goedkoper. Bovendien is het ook service en gemak voor de klant, hij kan 24 uur per dag terecht." Anders ligt het bij diensten als de Rabofoon, Rabo Telebankieren en de Rabo- banksite, aldus Broeksteeg. "Klanten moeten deze kana len juist meer gaan gebrui ken. Een transactie in het kantoor kost de bank 5,60, via een direct kanaal 0,80. Reken maar uit. 80% van de transacties in de bankhal kan ook via de telefoon of geldautomaat. Het opvra gen van saldo-informatie, geldopnames, het invullen van een bankgiro, noem maar op. Er is niet eens een pc voor nodig." Dat klanten de directe kanalen niet gebruiken, ligt aan de onbekendheid ervan. Zo blijkt meer dan drie kwart van de rekeninghou ders de mogelijkheden van de Rabofoon niet te kennen. Daarin moet verandering komen, beseft Broeksteeg. "Een taak van zowel de lokale banken als Rabobank Nederland." De klant wil wel. "95% zegt de directe kanalen te willen gebruiken. We moeten ze alleen op de mogelijkheden wijzen en het gebruik stimuleren. Kijk naar de Telespaarrekening. Overboeken kan alleen telefonisch, maar daar staat een hoger rentepercentage tegenover. Dat werkt." Bijkomend voordeel van elektronisch bankieren is klantenbinding, besluit Broeksteeg. "Je ziet dat onze trouwste klanten bankieren via de telefoon en Internet." In deze rubriek worden belangrijke benoemingen, jubilea en overlijdensberichten opgenomen. Mededelingen kunt u sturen naar de redactie. Jubilarissen 25 jaar per 1 november G.J.A. Gotink (Berkeiland). 25 jaar per 12 november A. Polling (Eelde-Vries- Zuidlaren). 25 jaar per 15 november A.G.B.M. Avezaat (Haaks bergen), G. de Rooij (Vecht Plassen). Overleden J. Dekker, oud-directeur van Rabobank Heeg-IJlst e.o. (thans opgegaan in de bank Sneek-Joure-Lemmer), is op 27 september overleden. Hij werd 71 jaar. Hoewel Rabobank Bedrijven Nieuws aan de Wand, de tweemaandelijkse muurkrant voor bedrijven, door banken als goed wordt ervaren, gaan zij er toch wisselend mee om. Daarnaast krijgen de bijbehorende actiefolders over het algemeen niet de plaats die zij verdienen. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een enquête die Bedrijven Advies onlangs hield onder vijftien banken. Banken zijn positief over de vormgeving van de krant. De helft van hen hangt hem op, al dan niet in de speciale combi standaard die be doeld is om het onderlinge effect tussen krant en folders te verster ken. De actiefolders worden in de standaard gezet, of op de bedrijvenbalie dan wel tussen de overige folders geplaatst. Maar blijkbaar niet duidelijk genoeg, want klanten nemen ze niet vaak mee. In augustus kwamen er bijvoorbeeld zo'n honderd antwoordkaarten uit de actiefolders centraal binnen. Overigens wordt naar aanlei ding van het onderzoek het aantal actiefolders dat een bank automatisch krijgt gehalveerd. Banken gebruiken de actie folders kennelijk wel om toe te sturen aan klanten die op het antwoordformulier uit het Rabobank Bedrijven Nieuws mailpakket aangaven meer informatie te willen. Over het algemeen verdie nen follow-up en persoon lijk contact met klanten meer aandacht. Er ligt daar een taak voor de Bedrijven- teams om elkaar te stimuleren klanten te bellen en te weten te komen wat zij precies wil len. Ook is het belangrijk dat de medewerkers aan de balie op de hoogte zijn van de acties, zodat zij klanten juis te informatie kunnen geven. Bedrijven Advies f (040) 217 64 44 (kies 2) Bedrijven Advies Eind dit jaar loopt de geldigheidsduur af van de beschikkingen die de be lastingdienst afgeeft aan startende ondernemers die de Rabobank Tante Agaath Lening aanvragen. Deze beschikkingen hebben een geldigheidsduur van één kalenderjaar. Op grond van aangescherpte regels ver valt na 31 december 1998 ook de mogelijkheid een reeds door de bank verstrek te lening alsnog om te zet ten in een Agaathlening. Vanwege de tijd tussen aan vraag en goedkeuring moe ten verzoeken voor her financiering vóór 24 decem ber zijn ingediend bij Rabo bank Tante Agaath BV. Verder is het belangrijk alle stukken die nodig zijn voor het uitboeken van een Agaathlening nog dit jaar te tekenen en af te handelen. Rabobank Tante Agaath BV 7 (040)217 64 16 Handel, industrie en dienstverlening Samenwerking gezocht (Interieur)timmerbedrijf in Oost-Brabant zoekt mede ondernemer die de dage lijkse leiding van het be drijf deels wil overnemen. Te koop gevraagd Traditioneel bouwbedrijf met goede naam in sector, in het Noordoosten van het land. Minimaal 250 m2 horeca- ruimte c.q. Mexicaanse restaurants, gelegen in de grotere steden. Agrarisch Te koop gevraagd Melkveebedrijf of akker bouwbedrijf van circa veertig hectaren in Noord oost-Nederland of Zeeuws- Vlaanderen (kleigrond). Meer informatie over deze bedrijven en de bemiddelende banken staat op het RaboWeb en vanaf 9 november in de Rabolnfobank. Mededelingen voor deze rubriek uitsluitend schriftelijk aan de redactie, EP BI6. Bedrijfsvoering De handleiding Betalings verkeer, onderdeel Beheer Autorisatie, is geactualiseerd als gevolg van aanpassingen (zie Mira pagina 516516). De nieuwe versie staat vanaf 9 november in het dos sier HBTV00 van de Rabo lnfobank. De handleiding zal niet meer op papier beschik baar worden gesteld.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2