02 11 Tips voor invoering bankhaldistributie Rabobankorganisatie breekt met kerstkaartentraditie 19 9 8 Belangrijke data voor acties Mistransacties en Ongeoorloofd Rood Nieuwe datum mailronde december Releasenote BOB 3.0 beschikbaar Mutaties aanbrengen in VIN nu mogelijk Toelating Integratiecursus alleen na afleggen toets Banken ontvangen tweede selectie Klantsignalen Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 61 2 Week 45 Maandag 2 november Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Een klanttevredenheidsonderzoek bij Rabobank Groesbeek-Millingen aan de Rijn was aanleiding voor het verbouwen van de bankhal. Gekozen werd voor bankhal distributie. Commercieel Manager Cliënten Advies Ingeborg Tiecken heeft een aantal tips voor andere banken die ook voor dit concept willen kiezen. Volgens Tiecken is het belangrijk om het voltallige personeel bij de keuze voor het concept te betrekken. "Bankhaldistributie moet door alle medewerkers ge dragen worden. Klanten merken het als medewerkers er niet achter staan. Iedereen heeft kennis gemaakt en/of proefgedraaid bij andere banken waar het concept al was ingevoerd. Om te wennen, maar ook om de goede en slechte punten van het systeem te ontdekken. Deze bevindingen hebben we intern besproken en ge poogd op te vangen met eigen oplossingen." De medewerkers besloten tijdens de verbouwing van de nood een deugd te maken en klanten te wijzen op het gebruik van geldautomaten, de Rabofoon, TeleSparen en andere manieren van ban kieren. Tiecken: "Het aantal kastransacties liep bij ons terug van 2.300 naar 700 per maand." Tiecken heeft ook nog een tip voor het wegwijs maken van klanten in de nieuwe bankhal: "We hebben een hostess ingehuurd, die geen ervaring had met ons bank bedrijf. Hierdoor kon zij de klanten in 'hun eigen taal' aanspreken. Dus begrijp baar, zonder jargon." Op het Raboweb en vanaf 9 november in de Rabolnfo- bank staan alle tips van Rabo bank Groesbeek-Millingen aan de Rijn. Rabobank Groesbeek- Millingen aan de Rijn (024) 399 51 1 1 Commissaris van de Koningin Kamminga (derde van links) op werkbezoek in de nieuwe bankhal. De Rabobankorganisatie verstuurde vorig jaar ruim 600.000 kerstkaarten. Dit jaar breekt de organisatie met deze traditie. Rabobank Nederland, Interpolis, Rabobank International, Rabofacet, Nedship Bank, De Lage Landen en Rabo Securities versturen geen kerstkaarten meer. Niet naar de klanten, en ook niet intern. De Hoofddirectie heeft in april via een brief de banken verzocht om dit beleid over te nemen. Als alle lokale ban ken meedoen, bespaart dit on geveer 170 bomen per jaar. Overigens zal de Rabobank haar klanten wel het aller beste voor 1999 wensen, zij het op een andere manier. De wensen worden nu geïnte greerd in een aantal bestaande communicatiemiddelen. Zo bevat de laatste 100-jaar ad vertentie, die op 22 december in de landelijke en regionale bladen verschijnt, een kerst groet. Verder wordt tekst op genomen op de Internetsite en in het Rabobank Bedrijven Nieuws. Lokale banken ten slotte kunnen een bood schap op de geldautomaat of een regel op het dagaf schrift plaatsen. Externe Communicatie (030) 216 20 40 Cliënten Advies De mailing voor de novem- ber-ronde Mistransacties wordt vandaag verstuurd. Ook krijgen de banken van daag via CSL het klantenbe stand voor de december- ronde van de acties Mistrans acties en Ongeoorloofd Rood. Deze klanten voldoen aan de selectiecriteria én hebben een positieve BKR- mailscore. Banken die maar een deel van de groep willen benaderen, kunnen tot en met vrijdag 6 november bepaalde klanten uitsluiten. In de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, dossier leenOO, staan onder het kopje Marktbewerking een CSL- instructie en een screenings- advies. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 3.2) Banken die zich vóór 10 no vember inschrijven voor een actie uit de actiebibliotheek van Schade Particulier, moe ten rekening houden met een nieuwe maildatum voor de klant. In verband met de kerstdagen zal de mailing in plaats van 24 december al op 17 december bij de klanten in de bus liggen. De inschrijf formulieren voor de acties staan in de Rabolnfobank, trefwoord bieb97. Interpolis f (013) 462 29 75 (zie Bedrijfsvoering) (zie Bedrijfsvoering) Financieel Advies Om mee te doen aan de Integratiecursus Financiële Planning moeten financieel adviseurs met ingang van 1999 met goed gevolg een toelatingstoets afleggen. De OpleidingsSamen werkings verbanden (OSV's) dragen zorg voor de uitvoering van deze toets. Ook medewer kers van lokale banken die niet zijn aangesloten bij een OSV kunnen deelnemen. Begin dit jaar is gestart met de Integratiecursus Financiële Planning. Er was geen speci fieke toelatingseis. In de prak tijk is echter gebleken dat binnen cursusgroepen spra ke was van (te) grote ver schillen in kennis en erva ring. Dit heeft geleid tot mis verstanden over het doel en resultaat van de cursus en tot teleurstellingen bij cur sisten en docenten. Om het beoogde kwaliteits niveau te waarborgen zijn homogene cursusgroepen in kennis en ervaring nood zakelijk. Daarom is nu de toe latingstoets ingesteld. Op basis van de toets krijgt de deelnemer ofwel directe toe lating tot de Integratiecursus ofwel een persoonlijk (voor-) opleidingsadvies. De eerste toets is op 10 november van 18.30 tot 21.30 uur op de diverse opleidingslocaties van de OSV's De kosten bedra gen ƒ245,-. Aanmelden kan tot uiterlijk 6 november bij het OSV waarbij de bank is aan gesloten of bij Jan Fraanje van de RabobankAcademie. RabobankAcademie r (030) 216 43 41 Uiterlijk vandaag ontvangen lokale banken die geabon neerd zijn op Klantsignalen de tweede selectie. Ook krij gen zij voor het eerst een planningsoverzicht van de noodzakelijke signalen over de periode januari 1999 tot en met oktober 1999. Voortaan krijgen zij het overzicht elk kwartaal toegezonden. In de selectie zijn een aantal aanpassingen doorgevoerd. Informatie over deze aan passingen staat in een bege leidende briefen de geactu aliseerde handleiding. Banken die nog niet geabonneerd zijn op Klantsignalen kunnen zich nog altijd inschrijven. Een inschrijfformulier en de geactualiseerde handleiding staan op het RaboWeb en in de Rabolnfobank, dossier dpfa98. Financieel Advies (040) 217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1